מלך סעודיה  עבדאללה בן עבד אל-עזיז נפטר הלילה (בין חמישי לשישי) והוא בן 90. כך נמסר בהודעה מטעם הארמון בריאד ששודרה בטלוויזיה הסעודית.  הלוויתו של המלך צפויה להתקיים מחר. המלך הבא יהיה הנסיך סלמן בן עבד אל עזיז בן ה-79, אחיו למחצה של המלך עבדאללה, המשמש גם כשר ההגנה של המדינה. ההודעה על מותו של המלך מגיעה כמה שבועות לאחר שסוכנות הידיעות הסעודית דיווחה כי המלך סובל מדלקת ריאות ומאושפז בבית החולים.  לעבדאללה ארבע נשים, שבעה בנים וחמש-עשרה בנות.



נשיא ארה"ב ברק אובמה הביע את תנחומיו בעקבות מותו של המלך הסעודי וציין את מחויבותו העמוקה של המלך ליחסים הקרובים בין ארה"ב לסעודיה. "כמנהיג, הוא היה תמיד כנה והיה לו האומץ בצדקת דרכו" מסר אובמה בהצהרה. "אחד מעקרונותיו אלו היה מחויבותו העמוקה והכרתו בחשיבותם של יחסי ארה"ב-סעודה ככח של יציבות וביטחון במזרח התיכון ובכלל", הוסיף אובמה, וציין כי "הקירבה והאומץ של השותפות העמוקה בין שני המדינות שלנו היא חלק מהמורשת של המלך עבדאללה" . 

עבדאללה היה מלכה השישי של ערב הסעודית. הוא הומלך ב-1 באוגוסט 2005, בעקבות מותו של אחיו למחצה, המלך פהד. הוא שימש החל משנת 1996 כעוצר בפועל ועקב כך שליטה של ערב הסעודית, זאת נוכח חוסר יכולתו של המלך פהד להמשיך ולשלוט אפקטיבית בעקבות שבץ מוחי שעבר באותה שנה. הוא אחד משלושים ושבעה בניו של אבן סעוד, מייסדה של ממלכת ערב הסעודית.
 

יורש העצר הסעודי סלמאן  סלמן בן עבד אל עזיז בן ה-79. צילום: רויטרס


הנסיך סלמאן הוכתר כמלך, לא ברור מועד טקס ההכתרה

עבדאללה נולד בריאד לאשתו השמינית של אבן סעוד, פהדה, וזכה לחינוך אסלאמי-דתי בחצר המלכותית. בשנת 1963 קיבל את הפיקוד על המשמר הלאומי הסעודי, תפקיד בו החזיק עד 2010,

מאז עלייתו לשלטון ב-2005, קידם עבדאללה רפורמות במוסדות הדת, החינוך והמשפט, במטרה לשחרר את הממלכה, ולו במעט, מהממסד הדתי הווהאבי, הנחשב לאחד השמרנים באסלאם. אחת מפעולותיו הראשונות הייתה להפקיד את משרד החינוך בידי אנשים ליברלים וצעירים יותר, כדי שיוכל לשנות את תכני מערכת הלימוד. בין היתר, בעידוד בתו, הנסיכה עאדלה (הידועה בפעילותה למען נשים), הוכנסו שיעורי חינוך גופני לבתי הספר הציבוריים והפרטיים לבנות. כמו כן, הוקמו מועדוני ספורט ובריאות לנשים והותר לנשים להשתתף בתחרויות ספורט מקומיות ובחו"ל. 

יורש העצר הנסיך סלמאן בן ה-79 הוכתר למעשה כבר כמלך המדינה החדש על מנת למנוע מצב של כאוס בנסיכות, אך לא ידוע עדיין על מועד טקס ההכתרה.  

המלך החדש צפוי לשמור על קשרים טובים עם המערב

המלך החדש סלמאן, הוא חלק מן הקליקה השולטת של הנסיכים מזה עשורים רבים, והוא צפוי להמשיך במדיניות המתונה שאיפיינה את סעודיה בשנים האחרונות. סלמאן צפוי לשמור על הברית עם ארה"ב, ולשמור על יציבותו של שוק האנרגיה. 
 
במשך חמשת העשורים בהם כיהן כמושל ריאד, בירת סעודיה, הוא ניהל אותה במיומנות כשהוא שומר על האיזון העדין בין אינטרסים פקידותיים,שבטיים ומלוכניים, תוך שמירה על יחסים טובים עם המערב.  
 
"אני חושב שהוא ימשיך עם הרפורמות של עבדאללה, הוא מבין את החשיבות בכך. הוא איננו שמרן באופן אישי, אם כי הוא מעריך את דעתו של הזרם השמרני במדינה", אומר ג'מאל קאשהוגי, מנהל ערוץ החדשות הנמצא בבעלותו של הנסיך הסעודי.