יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נאם הערב (רביעי) בעצרת האו"ם.



למרות שהבטיח "להטיל פצצה",  אבו מאזן הסתפק באיום לפיו "הרשות הפלסטינית לא מחויבת להסכמים עם ישראל", וכי "על ישראל לשאת באחריותה כמדינה כובשת".



"לא נישאר היחידים שיישארו נאמנים להסכמים, בזמן שישראל לא עומדת בהם, אי אפשר יהיה להמשיך כך", הוסיף אבו מאזן.



בפתח דבריו אבו מאזן: "הגעתי כדי להזהיר לנוכח מה שקורה בימים אלה בהר הבית, הניסיון לייצר שם סטטוס קוו, ואזורי תפילה במתחם הר הבית, במסגד אל אקצא. זאת התוכנית של ממשלת ישראל ומדובר בשינוי הסטטוס קוו אנחנו לא נקבל זאת, עמנו לא יאפשר לקבל זאת".



"לחדול לפני שהסכסוך המדיני יהפוך דתי"



כמו כן הוא הוסיף: "התוכנית הזאת מלבה את רגשות הפלסטינים. אני קורא לממשלת ישראל, לפני שהזמן יחלוף, לחדול מהסכסוך המדיני לפני שהוא יהפוך לסכסוך דתי, זה יפוצץ את המצב בירושלים ובשאר האדמה הפלסטינית הכבושה".



על הסוגיה הפלסטינית אמר: "הפלסטינים נותרו ללא פתרון. אני קורא לכם לבחון מחדש את ההחלטות האו"ם, שהתקבלו בעניין הסוגיה שלנו והעושק ההיסטורי שעמנו חווה לאורך השנים".



"עמי תולה תקוות במדינות השייכות לארגון הזה, כדי להשיג את מטרתו - השגת מדינה השייכת, כמו שאר עמי העולם, בכל סוגיית הפליטים על פי החלטת 194 והיוזמה הערבית. האם זה הרבה מדי לבקש? אנחנו שוחרי שלום וצדק. ישראל התחייבה לשתי מדינות, לפני 67 שנים, אנחנו עדיין מחכים לכך", אמר אבו מאזן.



"אנחנו מנסים לייצר שלום, על פי החוק הבינלאומי, על פי הקוורטט. זה לא הגיוני שהפלסטינים נשארו ללא פתרון. אי אפשר להמשיך בסטטוס קוו, זה אומר להיכנע לכוח ברוטאלי, על ידי ישראל. הממשלה ממשיכה עם ההתנחלויות הבלתי חוקיות, בעיקר במזרח ירושלים הכבושה. היא ממשיכה את להפר את ההחלטות של האו"ם", אמר.

בהמשך ציטט את דבריו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל, שאמר ב-1976 כי ישראל תהפוך להיות אפרטייהייד, אם תמשיך לשלוט: "רבין אמר שההתנחלויות הן סרטן. למה הם עושים זאת? הם נתמכים על ידי מדינות דמוקרטיות". כמו כן התייחס אבו מאזן להצתה בכפר דומא של בית משפחת דוואבשה: "האם ישראל תומכת בשתי מדינות לשני עמים? אחמד דוואבשה בן הארבע נשאר יתום. הוא נמצא בין חיים ומוות בעקבות השריפה. הרוצחים עדיין חופשיים, ועדיין לא נעצרו. איפה הצדק? איפה הוא? איפה הדמוקרטיה שהם טוענים?" 
כמו כן הוסיף: "זה לא הפעם הראשונה. הם שרפו את אבו חדיר עוד לפני כן, ולפני כן אלפים נהרגו בעזה ובגדה המערבית. וזה עוד בלי להזכיר את הטבח ב-48. עד מתי ישראל תישאר מעל החוק הבינלאומי? אני לא יכול לספור כמה פשעים הם ביצעו נגד עמנו. עד כמה החוקים נגדנו הם גזעניים. הוראת ממשלה לירות באזרחים מפגינים פלסטיניים. למה זה קורה?"

"לסיים את הכיבוש הארוך בהיסטוריה"

יו"ר הרשות האשים את ישראל בכיבוש שלא תורם לתהליך השלום. לדבריו, "אנחנו מדמיינים את היום שבו כל האנשים באיזור שלנו יזכו בשלום, אך אנחנו לא נשיג את זה אם הכיבוש יימשך. שריפת אנשים, הריגה של צעירים, ומעצרים של אנשים ללא משפט או האשמות, וכל זה תחת המשטרה הישראלית שלא מענישה, אלא מעניקה להם הגנה. לא הגיע הזמן לעצור את הסבל ואת הגזענות? האם לא הגיע הזמן לסיים את נקודות הבדיקה והמחסומים שייעלמו, האם המצור על עזה לא אמור להיגמר? האם זה לא הזמן לאסירים הפלסטינים לצאת לחופש? האם לא הגיע הזמן לסיים את הכיבוש הארוך ביותר בהיסטוריה".

"עד עכשיו, עבדנו בשביל לבנות את המדינה שלנו, והתקדמנו בייחוד בעזרת האו"ם והבנק העולמי. נמשיך לעשות זאת ואנחנו מחויבים לסטנדרטים העולמיים. אנחנו מדינה דמוקרטית חדשה שרק רוצה להגן על האנשים שלנו. האם זאת טעות? אנחנו נחושים להמשיך לשמור על האדמה והאנשים שלנו. לא נקבל פתרונות זמניים יותר, או מדינה מחולקת. אנחנו לא נאפשר זאת ולא ניתן למי שרוצה את זה, לקבל את זה", הוסיף אבו מאזן.
 
כמו כן הוא ביקש להדגיש: "פלסטין היא המדינה של קדושה ושלום. אנחנו מלאים באנשים אוהבים ומאמינים במוחמד. אנחנו עדיין מחפשים את השלום, רוצים לחיות באהבה עם שכנינו. אנחנו רוצים לחיות בצורה הומנית מההתחלה". 
 
לאחר נאומו של אבו מאזן יונף לראשונה דגל הרשות הפלסטינית ברחבת מטה האו"ם. אבו מאזן התייחס לכך ואמר: "ב-17 במאי, 2015, שתי נזירות מישראל, אשר הוכרזו כקדושות על ידי האפיפיור, הגיעו לוותיקן, שם הונף הדגל של פלסטין, אשר הכירה במדינה הפלסטינית. אנחנו מקווים כי כולם יכירו בכך. זה רק יתרום לקידום זכויות האדם שלנו והכלכלה שלנו. כך יושג השלום. אלה שירצו לקדם את השלום, וללחום בטרור, צריכים לעזור לנו. באירוע זה, אני רוצה להביע את תודתנו, שהצביעו בעד הנפת הדגל הפלסטיני, כפי שיקרה הערב".
 
עוד הוסיף כי "היום שנרים את הדגל במזרח ירושלים, כבירת פלסטין, הוא לא רחוק". על המו"מ עם ישראל אמר: "אין יותר זמן לבזבז במו"מ רק לשם המשא ומתן, אנחנו צריכים לשים קץ לכיבוש בהתערבות בינלאומית. עד אז, אנחנו זקוקים לעזרתכם. מכל צד אנחנו לא מוצאים מגינים. בבקשה ממכם, אנחנו צריכים את ההגנה שלכם".

פגישת קרי ואבו מאזן

מוקדם יותר בתחילת השבוע נועד אבו מאזן עם מזכיר המדינה של ארצות הברית ג'ון קרי, לפגישה שהוגדרה קשה ומתוחה, לאור העובדה כי הסוגיה הפלסטינית ירדה מסדר היום במהלך המשא ומתן על הסכם הגרעין האיראני. גורמים פלסטינים בכירים אמרו כי "הפגישה נכשלה, מאחר וקרי לא הציג שום דבר חדש".

נאומו של הנשיא ברק אובמה, במהלכו לא ציין דבר בעניין הפלסטיני, הוסיף לאכזבת הרשות. סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, הביע אכזבה מהנאום ואמר: "האם הנשיא אובמה מאמין שהוא יכול להביס את דאעש והטרור או להשיג ביטחון ויציבות במזרח התיכון, תוך התעלמות מהמשך הכיבוש וההתנחלויות וההתקפות הישראליות במסגד אל-אקצא?", תהה עריקאת.

לפי הדיווח בערוץ 2 אבו מאזן התכוון לקבוע תאריך להסרת ההסדרים עם ישראל אך חזר בו לאחר לחץ אמריקאי ושיחות עם קרי.