כוחות הצבא העיראקי השתלטו על קומפלקס בנייני הממשל של מעוז דאעש בעיראק, העיר המערבית א-רמאדי. בנייני הממשל ממוקמים במרכז העיר. זהו המעוז האחרון של המדינה האסלאמית בעיר במערב עיראק.
"משמעות ההשתלטות על המבנה היא שדאעש הובס בא-רמאדי", אמר סבאח אל-נומני, דובר המשרד למלחמה בטרור. "הצעד הבא הוא לנקות את כיסי ההתנגדות שיכולים עדיין להתקיים במקומות שונים בעיר. המבנה נמצא תחת שליטתנו המלאה. אין בו שום נוכחות של לוחמי המדינה האסלאמית".
התפיסה מחדש של א-רמאדי, שנפלה בידי לוחמי המדינה האסלאמית במאי, יכולה להיות אחד מהניצחונות המשמעותיים ביותר של הצבא העיראקי מאז שהמדינה האסלאמית כבשה כשליש מהמדינה ב-2014. אם המתקפה לשחרור א-רמאדי אכן הגיעה לסיומה, זו העיר השנייה, אחרי תכרית, שכוחות צבא עיראק הצליחו לשחרר מידי ארגון דאעש. דאעש הצליח לכבוש בעבר גם את העיר השנייה בגודלה בעיראק, מוסול, ואת העיר החשובה פלוג'ה, הממוקמת בין א-רמאדי ובגדד. ניצחון כזה יהווה תרומה רצינית למורל הירוד בקרב השלטון המרכזי החלש בבגדד.

תרגיל טקטי


בתוך כך, צבא עיראק הודיע רשמית כי הביס את לוחמי המדינה האסלאמית בא-רמאדי, הניצחון הראשון לכוח שאומן על ידי ארה"ב מאז שהובס בתקיפת המדינה האסלאמית לפני כ-18 חודשים. הניצחון בא-רמאדי שבמחוז ענבאר, שבה בעיקר תושבים סונים החיים ליד עמק נהר החידקל, מנע מלוחמי המדינה האסלאמית את הפרס הגדול ביותר שלהם ב-2015. המדינה האסלאמית כבשה את העיר במאי לאחר שחיילי הממשל העיראקי ברחו מהמקום, מה שגרם לממשל בוושינגטון לבדוק מחדש כל אסטרטגיה עתידית בנוגע ללחימה בדאעש.
 
לאחר שצעדו מסביב לעיר במשך שבועות, הצבא העיראקי השיק את הקמפיין לכבוש את א-רמאדי בחזרה מדאעש. היום, כוחות הצבא ביצעו תרגיל טקטי אחרון על מנת להשתלט על קומפלקס בנייני הממשל. בטלוויזיה העיראקית שודרו צילומים של חיילים, רכבי האמר וטנקים מתקדמים ברחובות א-רמאדי בצד ערמות של בתים הרוסים והריסות. נראה כי כמה מחוזות נהרסו לגמרי עקב המתקפה. כמו כן, שודרו בטלוויזיה חגיגות לעת ערב בערים השיעיות מדרום לבגדד, הצוהלות על הניצחון בענבאר, כאשר בני אדם נראים רוקדים ברחובות ומניפים את דגלי עיראק מתוך כלי רכב.
 
גורמים רשמיים עדיין לא העניקו דיווחים מדויקים על כמות ההרוגים בקרב. הממשלה העיראקית מסרה כי רוב האזרחים הספיקו להתפנות מן העיר לפני שהחלה בהתקפה.
 

היעד הבא, מוסול


הקואליציה המובלת על ידי ארה"ב מובילה קמפיין אווירי נגד לוחמי המדינה האסלאמית בסוריה ובעיראק, אך הבנייה מחדש של הצבא העיראקי לנקודה שבה יוכל להשתקם ולאחוז בשטח היתה עד כה אחד מאתגריה העיקריים.
 
הממשלה הודיעה כי המטרה הבאה לאחר א-רמאדי היא העיר הצפונית מוסול, שבה המספר הרב ביותר של אזרחים הנמצאים תחת שליטה של המדינה האסלאמית הן בעיראק הן בסוריה. נומאני התבטא בנושא ואמר: "הניצחון החלק בא-רמאדי צריך להיות חדשות טובות לתושבי מוסול". גורמים רשמיים בארה"ב קיוו כי בגדד תניע מתקפה על מוסול כבר ב-2015, אך תקווה זו נדחתה לאחר שצבא עיראק נסחף לקרבות בא-רמאדי.
 
תפיסת מוסול, שבה יש כשני מיליון אזרחים, מידי דאעש, תהווה חיסול של המבנה המדינתי של הארגון הן בעיראק הן בסוריה ותמנע ממנו את אחד ממקורות הכנסותיו הגדול ביותר, מסים הנגבים מתושבים.
 

תחילת התקיפה


כוחות הביטחון של הצבא העיראקי הסתערו לפני כשבוע על מרכז העיר א-רמאדי במחוז ענבאר שבמרכז עיראק, במטרה לנסות לדחוק את רגלי ארגון דאעש מהעיר. כך מסר אז דובר המשרד למלחמה בטרור בבגדד.

המבצע לכיבושה מחדש של א-רמאדי, עיר מוסלמית סונית על גדות נהר הפרת, 100 קילומטרים מערבית לבגדד, החל בצעדים מהוססים בתחילת נובמבר והפך לסדרה ארוכה של התכתשויות בפרברי העיר והפגזה מסיבית של ארטילריה לעבר העיר.
 
ההתקדמות לעבר העיר היתה איטית, בעיקר בשל נסיונה של הממשלה להשתמש בכוחות הצבא הרשמיים בלבד ולא להיעזר במיליציות השיעיות, זאת בכדי להימנע ממעשי הזוועות שביצעו אנשי המיליציות, כשהצבא העיראקי הצליח לכבוש את העיר תכרית מידי דאעש בחורף שעבר. גם בכירים בצבא האמריקאי הזהירו צפני שימוש במיליציות השיעיות, המגובות על ידי איראן.
 
"כוחותינו מתקדמים לעבר המתחם הממשלתי במרכז העיר א-רמאדי", אמר אז דובר המשרד למלחמה בטרור, סבח אל נומאני. "הקרבות משתוללים בשכונות שמסביב למתחם, כשחיל האוויר העיראקי מסייע לכוחות הפועלים בשטח".
 

מתקפה עם שחר

 
המודיעין העיראקי העריך לפני כשבוע כי למעלה ממאתיים לוחמי דאעש מחופרים במרכז העיר, בהם מחבלים מתאבדים, והם משתמשים במנהרות קשר ונפץ, מבנים ממולכדים.
 
המתקפה לשחרור מרכז העיר החלה עם האור הראשון של הבוקר, אמר דובר המשרד למלחמה בטרור. כוחות של צבא עיראק החלו לחצות את נהר הפרת לתוך מרכז העיר, זאת לאחר שמהנדסים צבאיים תיקנו גשר שהשמיד דאעש. "חציית הנהר היתה הקטע הקשה של המתקפה", מספר נומאני. "כוחותינו התמודדו עם ירי צלפים ומחבלים מתאבדים".