עכשיו זה רשמי: הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, הודיע היום (שלישי) כי מנכ"ל תאגיד האנרגיה האמריקאי אקסון מובייל רקס טילרסון, אותו כינה "אחד מאנשי העסקים הטובים בעולם", הוא המועמד שלו לתפקיד מזכיר המדינה בממשל החדש. המינוי עדיין זקוק לאישור הסנאט וצפוי להיתקל בקשיים רבים לנוכח הקשרים הקרובים בין טילרסון לבין השלטון הרוסי.



אחרי שגורמים בצוות המעבר של הנשיא הנבחר אישרו ביום שני בלילה כי טילרסון הוא המועמד למזכיר המדינה, פרסם טראמפ הודעה שבה הודיע רשמית על הבחירה וציין כי "באמצעות עבודה קשה, נחישות ועשיית עסקאות חכמה, רקס עלה בדרגות עד שהפך למנכ"ל אקסון מובייל, אחת החברות הגדולות והמוערכות ביותר בעולם".



"הוא יקדם יציבות אזורית ויתמקד באינטרסים הביטחוניים הלאומיים הבסיסיים של ארצות הברית", המשיך טראמפ. "רקס יודע לנהל חברה בינלאומית, וזה חיוני כדי לנהל מחלקת מדינה מוצלחת, ואין דומה ליחסים שלו עם מנהיגים ברחבי העולם". טראמפ לא הסתפק בכך והוסיף ציוץ שבו כתב כי טילרסון הוא "אחד מאנשי העסקים הטובים בעולם".



טילרסון עצמו אמר כי הוא שותף לחזונו של טראמפ על "חידוש האמינות של יחסי החוץ של ארצות הברית וקידום הביטחון הלאומי שלנו". "אנחנו חייבים להתמקד בחיזוק הבריתות שלנו, בקידום האינטרסים הלאומיים המשותפים שלנו ובחיזוק העוצמה, הביטחון והריבונות של ארצות הברית", הכריז.



 גבר על רומני וג'וליאני 



בסוף השבוע נודע לראשונה כי טילרסון (64), שמעולם לא החזיק בתפקיד ציבורי ומשמש יו"ר ומנכ"ל תאגיד אקסון מובייל בעשור האחרון, הוא שצפוי לזכות במינוי היוקרתי אחרי שגבר על שמות ידועים יותר כמו מיט רומני, רודי ג'וליאני וג'ון בולטון שצפוי להתמנות לסגן מזכיר המדינה. ביום שני בלילה כבר אישר רומני כי הוא אכן לא ימונה לדיפלומט מספר אחד של ארצות הברית.



המינוי הצפוי, שעדיין אמור להיות מאושר על ידי הסנאט, עורר לא מעט תגובות סוערות, במיוחד לאור יחסיו הקרובים של טילרסון עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. בשנת 2013 אף קיבל טילרסון מידי של המנהיג הרוסי את אות מסדר הידידות ובאקסון לא הסתירו את מורת רוחם מהסנקציות על רוסיה בשל סיפוח חצי האי קרים שבגינם איבדו עסקאות קידוחים.



הסנאטור ג'ון מקיין, שהיה מועמד הרפובליקנים לנשיאות בשנת 2008, הודה כי הקשרים בין טילרסון לבין הקרמלין מטרידים אותו מאד, בעוד הסנאטור מרקו רוביו, שכשל בפריימריז הרפובליקניים לנשיאות השנה, צייץ כי "להיות 'חבר של ולדימיר' אינו ייחוס שאני מצפה לו ממזכיר המדינה". מנהיג המיעוט הדמוקרטי היוצא, הארי ריד, העריך כי יהיה לטילרסון קשה מאד להשיג את הרוב הדרוש לאישור בסנאט, בעוד הסנאטור בן קרדין, הדמוקרט הבכיר ביותר בוועדת החוץ, ציין כי "כל מי שמתנגד לסנקציות שלנו על רוסיה הוא בעייתי".



כבר אתמול הקרמלין שחרר תגובה ראשונה למינוי הצפוי של טילרסון וציין כי פוטין אכן מכיר אותו באופן אישי. "כחלק מחובותיו בתור מנהל אחת מחברות הנפט הגדולות ביותר, היו לו קשרים עם הנציגים שלנו. הוא ביצע את המשימות שלו באופן המקצועי ביותר", אמר דוברו של פוטין, דמיטרי פסקוב. "לגבי הטענות אם הוא יתייחס לרוסיה באופן חיובי או שלילי, יש הבדל גדול בין להיות מזכיר המדינה לבין להיות מנהל חברה. כל סימפטיה כלשהי תמיד עוברת למקום משני וכל מה שנשאר זו נכונות להראות גישה חיובית ולהפגין מקצועיות. לכן אנחנו מקווים שזה אכן מה שיקרה".



היועצת הבכירה של טראמפ, קליאן קונוויי, הגנה על המינוי של טילרסון והבהירה כי הוא מתאים בשל העסקאות שלו עם רוסיה. "זה לא שוולדימיר פוטין ורקס טילרסון מורידים וודקה בפאב המקומי", אמרה בראיונות בערוצי חדשות. "הם לא חברים אינטימיים, אבל הם עשו עסקים יחד באמצעות אינטרסים עסקיים".



בתוך כך, טראמפ ביטל במפתיע את מסיבת העיתונאים שתכנן לקיים ביום חמישי הקרוב על עתיד האימפריה העסקית שלו ודחה אותה למועד לא ידוע "בעתיד הקרוב". במקום זאת, הוא מסר כי האחריות על החברה תעבור לשני בניו, דונלד ג'וניור ואריק, עוד לפני ההשבעה בחודש הבא, אם כי הוא לא ציין איזה תפקיד תמלא בתו איוונקה.



"אפילו שאני לא מחויב בחוק לעשות את זה, אני אעזוב את העסקים שלי לפני ה-20 בינואר כדי שאוכל למקד את כל זמני בנשיאות", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר. "שני בניי, דון ואריק, יחד עם מנהלים בכירים, ינהלו אותם. לא יהיה עסקאות חדשות במהלך תקופ(ו)ת כהונתי בתפקיד".



מזכיר המדינה היוצא, ג'ון קרי, בירך את מי שעשוי לרשת אותו בתפקיד. "מחלקת המדינה תמשיך לספק את תמיכתנו המלאה למעבר חלק, כדי שהממשל הנכנס יוכל לקדם את העבודה החשובה של מדיניות חוץ אמריקאית ברחבי העולם", אמר.