לילה של הפגנות התקיים היום (שני) בכל רחבי טורקיה, מיליוני מתנגדיו של נשיא המדינה רג'פ טאיפ ארדואן יצאו למחות נגד תוצאות משאל העם שהתקיים אמש, משאל עם שהפך את ארדואן לשליט כמעט כל יכול במדינה. המפגינים, חמושים בסירים וכלי מתכת עליהם תופפו ושלטים המוחים נגד הפיכתו של ארדואן ל"סולטן", נתקלו בתומכיו של הנשיא, שיצאו לחגוג את הניצחון. ארודאן עצמו פנה לבנות בריתה של טורקיה, ובעיקר למדינות האיחוד האירופי, שהתנגדו מאוד לחיזוק כוחו ואף מנעו משרים בממשלתו לקיים עצרות באירופה, ואמר כי הוא "מצפה מבנות בריתנו לכבד את תוצאות משאל העם".



ארדואן ציין כי "לא כל התיקונים בחוקה שאושרו במסגרת משאל העם, ייכנסו לתוקף באופן מיידי, חלקם ייכנסו לתוקף רק בנובמבר 2019". לדבריו, במסגרת השינויים, תילקח בחשבון האפשרות להחזיר את עונש המוות למדינה. "ביצענו שינוי היסטורי כאשר 25 מיליון אנשים תמכו בהחלטה", אמר במסיבת עיתונאים שקיים במעונו הרשמי, "משאל העם סגר את הדלת בפני התערבות צבאית בענייני הממשלה". הוא הסביר כי "בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה אנחנו משנים את שיטת השלטון שלנו באמצעות שינויים אזרחיים וזה דבר משמעותי".



המתנגדים תופפו בסירים. צילום: AFP
המתנגדים תופפו בסירים. צילום: AFP



התומכים נשאו תמונות של ארדואן. צילום: AFP
התומכים נשאו תמונות של ארדואן. צילום: AFP



בין השינויים שהתקבלו בחוקת טורקיה במסגרת משאל העם, שעבר ברוב זעום של כ-3% מהקולות בוטל תפקידו של ראש הממשלה במדינה, והכוח השלטוני עבר לידי הנשיא, הוחלש הפיקוח הפרלמנטרי על הנשיאות, בתי המשפט הצבאיים במדינה יפורקו והנשיא יוכל למנות ארבעה שופטים לבית המשפט העליון במדינה. אחוז ההשתתפות במשאל העם עמד על כ-86%.



למרות הכרזת הניצחון של ארדואן, באופוזיציה הודיעו כי בכוונתם לערער על תוצאות משאל העם ודרשו ספירה חוזרת ב-60% מהקלפיות, שם לטענתם היו אי סדרים וזיופים שהשפיעו על תוצאות המשאל. 



סוף הסיפור? באופוזיציה קוראים לספירה חוזרת. צילום: AFP
סוף הסיפור? באופוזיציה קוראים לספירה חוזרת. צילום: AFP