האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני הכלוא הטיח היום (שלישי) ביקורת בנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בדיון בשידור חי בבית המשפט, והגדיר אותו כמטורף שפתח ב"מלחמה טיפשית" באוקראינה המבוססת על שקרים.

"זו מלחמה מטופשת שפוטין התחיל", אמר נבלני בן ה-45 לבית המשפט לערעורים במוסקבה באמצעות קישור וידאו. "המלחמה הזו מתבססת על שקרים".

נבלני, עד כה מנהיג האופוזיציה הבולט ביותר ברוסיה, ערער על עונש מאסרו בן תשע השנים שנגזר עליו במרץ האחרון בגין הונאה וביזיון בית המשפט, בנוסף לעונש של שנתיים וחצי שהוא כבר מרצה. האופוזיציונר מכחיש את כל ההאשמות נגדו ואומר שהן מפוברקות ונועדו לסכל את שאיפותיו הפוליטיות.

נבלני, שנקטע שוב ושוב על ידי השופטת, סיווג את "עובדות" התביעה כ"שקרים" - והשווה אותן לשקרים שלדבריו השתמש בהם פוטין כדי לפלוש לאוקראינה ב-24 בפברואר.

"מה אתם רוצה להשיג - שליטה לטווח קצר, להילחם עם הדורות הבאים, להילחם על עתידה של רוסיה?" שאל נבלני את בית המשפט. "כולכם תספגו תבוסה היסטורית". נבלני הוסיף ואמר שרוסיה של פוטין מנוהלת על ידי גנבים ופושעים שהפכו לאויבים של העם הרוסי. "משוגע אחד הכניס את הטפרים שלו לאוקראינה ואין לי מושג מה הוא רוצה לעשות עם זה - הגנב המטורף הזה", אמר נבלני על פוטין.

הקרמלין דוחה בעקביות את האשמותיו של נבלני על נשיא רוסיה, בטוענה כי פוטין זכה במספר בחירות הוגנות במדינה מאז שנת 2000 ונשאר מאז ועד היום הפוליטיקאי הפופולרי ביותר במדינה. הטענה של נבלני לפיה פוטין מושחת כונתה על ידי הקרמלין "שטות". 

נשיא רוסיה פוטין מצדיק את הפלישה לאוקראינה בכך שהוא טוען שלא היה מנוס מפירוזה של המדינה, כיוון שלדבריו ארצות הברית השתמשה באוקראינה כדי לאיים על מדינתו באמצעות הרחבת נאט"ו ומוסקבה נאלצה להתגונן מפני רדיפת אנשים דוברי רוסית.

אוקראינה ובעלות בריתה המערביות דוחות טענות אלו וקוראת להן תירוצים חסרי בסיס שנועדו להצדיק פלישה למדינה ריבונית.