גורמי ביטחון אמריקאים ואירופים הזהירו כי רוסיה שמרה במהלך המלחמה באוקראינה על יכולות ריגול "משמעותיות", אך הדגישו כי סוכנויות הביון של הקרמלין ספגו יותר נזקים בשנה האחרונה, מאשר בכל תקופה אחרת, מאז תום המלחמה הקרה. זאת, על רקע העוינות הרבה המופנית כלפי רוסיה, מאז החלה בפלישה לאוקראינה.

בתוך כך, גורמים המעורים בפרטים מסרו כי נראה שרוסיה הופתעה מעוצמת הפגיעה בסוכנות הביון, וביכולת לבצע פעולות משפיעות באירופה, ועל היכולת לשמור על קשר עם משתפי פעולה או לספק לקרמלין מידע בנושאים מרכזיים. במקביל, אנטה פלרי, מנהל שירות הביון הפיני, אמר כי "הגירושים והמעצרים נגד סוכנים רוסים, בנוסף לעוינות כלפי רוסיה באירופה, השפיעו במידה רבה על היכולת של הרוסים לפעול באופן משמעותי ביבשת. בכירים אירופים אחרים הוסיפו כי מוסקבה ביקשה "לפצות על ההפסדים" על ידי הסתמכות רבה יותר על ריגול דיגיטלי.

הקרמלין (צילום: NATALIA KOLESNIKOVA/AFP via Getty Images)
הקרמלין (צילום: NATALIA KOLESNIKOVA/AFP via Getty Images)

כמו כן, גורמים רשמיים ציינו כי מוסקבה ניסתה לנצל את מעברי הגבול ואת זרם הפליטים על מנת לפרוס מחדש מרגלים באירופה. עם זאת, הם ציינו כי המרגלים החדשים, מגיעים לאירופה ללא יכולות הגנה מצד מוסקבה, כפי שהיה קודם. לטענתם, ייתכן שחוסר הניסיון, המשאבים וההכשרה השפיעו במידה על כך במידה רבה.

בנוסף, הגורמים חשפו אינדיקציה נוספת לייאוש הרוסי, כאשר מוסקבה ניסתה לשלוח מרגלים שגורשו מעיר בירה אחת, לעיר בירה אחרת, על מנת לחפש חולשות בתיאום הביטחוני בין המדינות ביבשת. גורם ביטחוני בכיר במערב מסר כי הרוסים ימשיכו לנסות ולחשוף את הרשתות הביטחוניות באירופה. הוא גם ציין כי ארצו ומדינות אחרות חלקו את זהות המגורשים עם חברות אחרות באיחוד האירופי. לדבריו, מבין הניסיונות של רוסיה להחזיר מרגלים, אף אחד לא צלח.

אחת הדוגמאות לניסיון הרוסי להציף את היבשת במשתפי פעולה, היא מעצרו של אזרח גרמני שהואשם בבגידה ועל כך שסייע למוסקבה לגייס מרגלים עבור הקרמלין בדרגים הגבוהים ביותר בשירות הביון הגרמני, כך על פי דיווח של הוושינגטון פוסט. המקרה הגביר את הדאגה באירופה, והוכיח שאפילו בעיצומה של המערכה באוקראינה, מוסקבה קיבלה מידע מודיעני מתוך אחד משירותי הביון הגדולים באירופה. גורמי ביטחון בברלין אמרו כי הצליחו להפחית את הנזק שנגרם, אך למרגל הנאשם הייתה גישה לנתונים רגישים ביותר.

מטה שירות הביון הפדרלי הגרמני (צילום: gettyimages)
מטה שירות הביון הפדרלי הגרמני (צילום: gettyimages)

החשש מפני פעילות הריגול הרוסית, מגיע לאחר שפורסם באוסטריה דוח, ובו חשד כי גם איראן הגבירה את פעילות הביון ביבשת. בחודש ינואר האחרון, המשרד הפדרלי של אוסטריה להגנה על החוקה וללוחמה בטרור פרסם דוח חדש שטען כי המשטר האיראני הגדיל את פעילות הריגול במדינה. לפי הדוח, פורסם כי "במהלך השנים התפשטה רשת שירותי הביון האיראניים על מעקבים אזרחיים. גם ליחידה הצבאית המיוחדת של משמרות המהפכה קודס יש תפקיד לא מבוטל, שמלבד פעולות צבאיות חוץ-טריטוריאליות, היא מתמחה בהשגת מידע מודיעיני".

על פי הדוח, שירותי ריגול זרים מוצאים את אוסטריה כמדינה "אטרקטיבית" לפעול בשטחה בגלל "האיום הנמוך מאוד של ענישה". הדוח ציין כי לשירותי המודיעין האוסטריים יש סמכויות איסוף מודיעין חלשות, להבדיל מרוב מדינות אירופה. כמו כן, נטען כי אוסטריה היא גם חממה לפעילות ריגול בגלל "מצבה הגיאו-פוליטי הטוב" ומיקומם של מספר ארגונים בינלאומיים במדינה.