משרד החוץ של סין פרסם הבוקר (שישי), ביום השנה למלחמת רוסיה-אקוראינה, מסמך עמדה, בו נכתב כי סין מעוניינת "למנוע מהמשבר באוקראינה לצאת מכלל שליטה". זאת, ברקע הלחץ הגובר מצד ארצות הברית ובעלות בריתה על המדינה, בשל השותפות הגוברת שלה עם רוסיה.

במסמך העמדה שפורסם, קרא משרד החוץ של סין לחידוש שיחות השלום, להפסיק את הסנקציות החד צדדיות, והדגיש את התנגדותו לשימוש בנשק גרעיני. "סכסוך ומלחמה לא מועילים לאף אחד. על כל הצדדים להישאר רציונליים ולנהוג באיפוק, להימנע מלהחריף מתחים ולמנוע מהמשבר להידרדר עוד יותר או אפילו לצאת משליטה", נכתב במסמך.

המסמך, בן 12 הנושאים העיקריים, הוא חלק מהמאמצים האחרונים של בייג'ין להציג את עצמה כמתווך שלום ניטרלי, שכן היא נאבקת לאזן בין ידידותה "ללא גבולות" עם מוסקבה לבין היחסים הרופפים עם המערב ככל שהמלחמה מתארכת.

עם זאת, הטענה של בייג'ין לניטרליות מתערערת קשות בעקבות סירובה להכיר באופי הסכסוך, שהיא נמנעה מלכנות אותו "פלישה", וממשיכה עם התמיכה הדיפלומטית והכלכלית שלה ברוסיה. גורמים במערב העלו חששות שסין עשויה לשקול לספק לרוסיה סיוע צבאי קטלני, האשמה שהוכחשה על ידי המדינה.

ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג (צילום: Maxim Shipenkov/Pool via Reuters)
ולדימיר פוטין ושי ג'ינפינג (צילום: Maxim Shipenkov/Pool via Reuters)

מסמך העמדה של סין הוא בעיקר חזרה על עמדתה הקיימת של המדינה, הכוללת, כאמור, דרישה לשני הצדדים לחדש את שיחות השלום. "דיאלוג ומשא ומתן הם הפתרון הקיים היחיד למשבר באוקראינה", נכתב, והוסיפו כי סין תמלא "תפקיד בונה", מבלי לספק פרטים. במסמך נכתב גם כי "יש לשמור ביעילות על הריבונות, העצמאות והשלמות הטריטוריאלית של כל המדינות", אך לא הכירו בהפרה של רוסיה את ריבונות אוקראינה, או אפילו הזכיר את המילה "פלישה". בביקורת קלה על ארה"ב, המסמך ציין כי יש לנטוש את "מנטליות המלחמה הקרה. אין להשיג את הביטחון של אזור על ידי חיזוק או הרחבת הגושים הצבאיים. יש להתייחס ברצינות לאינטרסים ולדאגות הביטחוניים הלגיטימיים של כל המדינות".

נראה כי המסמך גם מתח ביקורת על הסנקציות הכלכליות הנרחבות שהטילו ארה"ב ומדינות מערביות אחרות על רוסיה. "סנקציות חד צדדיות ולחץ מרבי לא יכולים לפתור את הנושא, הם רק יוצרים בעיות חדשות", נכתב. "על המדינות הרלוונטיות להפסיק לנצל לרעה סנקציות חד-צדדיות ו'סמכות שיפוט ארוכת זרוע' נגד מדינות אחרות, כדי לתרום את חלקן בהפחתת המשבר באוקראינה".