על אף התחושה שהמציאות הביטחונית בדרום שוב מתדרדרת, ההתנהלות של חמאס באירועים האחרונים מראה שפניו אינם לחידוש האלימות בקרוב. חשוב מזה, החזרה של קטאר אל חיק המדינות הסוניות המתונות והפיוס עם מצרים הן הבשורות הטובות לשנה החדשה שתחל השבוע.



לא, בחמאס לא הפכו לחובבי ציון וכנראה שגם לא נראה אותם בקרוב תורמים כספים לקק״ל. אולם האיפוק שהארגון גזר על עצמו השבוע הוא סימן מעודד. חמאס ספג פגיעה כואבת מצה״ל - הרג של בכיר במערך התצפיות שלו, שלא היה לו קשר לצלף שפגע בחייל צה״ל. עד היום, הארגון מעולם לא הבליג על פגיעה באנשיו. השבוע הוא חרג ממנהגו.
 
גם הדרך שבה בחמאס יצא מגדרו אחרי שלושת אירועי ירי הרקטות שהיו מאז צוק איתן, כדי להבהיר שלא הם עומדים מאחורי הירי ולדאוג גם לעצור את המבצעים - כל אלה איתותים לכך שהארגון לא מרגיש בשל לחידוש הלחימה עם ישראל. וזאת למרות המצב הקשה ברצועה ולמרות המצור שמטילה עליו מצרים. מ־5.4 מיליארד דולר שהובטחו לשיקום עזה בתום המלחמה קיבל חמאס עד עכשיו רק כ־100 מיליון דולר.
 

איראן זיהתה את המצוקה והחלה להתקרב לחמאס ולהבטיח סיוע, בעיקר צבאי. במצוקתו, חמאס - שמתעב את השיעים, שגירשו את חאלד משעל מדמשק - היה מוכן למחול על כבודו ולהתחיל לקבל כסף איראני. סעודיה, שהבינה כי עזה עלולה להיהפך למאחז איראני, רקמה את עסקת הפיוס בין קטאר למצרים, עסקה שתשחרר את חמאס מהצורך בסיוע איראני ושתאפשר הזרמה מבוקרת של סיוע וסחורות לרצועה.
 
קטאר, שעד כה הייתה אחד הגורמים מערערי היציבות באזור, התחייבה להפסיק את תמיכתה בתנועות האחים המוסלמים במדינות הסוניות ולא לחמש את חמאס. היא אמורה להתחיל ולהעביר לעזה את כספי הסיוע שיאפשרו את שיקום הרצועה. מצרים מצדה התחייבה לפתוח את המעברים, אבל בתנאי שהשליטה בהם תהיה של אנשי הרשות הפלסטינית ולא של חמאס.
 
וכל זה אחרי שנשיא מצרים עבד אל־פאתח א־ סיסי סיים חישוף של רצועה בת 1.5 ק״מ מדרום לציר פילדלפי. בלי בג״צ ובלי בצלם הרסו הדחפורים של הצבא המצרי את רוב הבתים שמדרום לגבול עם עזה כדי למנוע חפירת מנהרות הברחה לרצועה. כל משפחה שביתה נהרס קיבלה פיצוי: שלושה חודשי שכירות.
מצרים וקטאר יחזיקו מעכשיו בגזר אל מול חמאס. יחד הן ישלטו בקצב העברת הסיוע לרצועה. התנהגות בלתי הולמת של חמאס - תביא לסגירת הגבול.

לישראל אין אשליות - חמאס יגזור לעצמו מעשר מכל דולר שייכנס לרצועה וידע גם לתעל חלק מהמלט לשיקום המנהרות שלו. העמלה שישלמו לחמאס הקבלנים שישקמו את עזה יגיע גם לשיקום מפעלי הרקטות שכבר חזרו לעבוד.
 
אולם חמאס מרגיש לא בשל לחידוש העימות עם ישראל. המשימה הראשונה שלו היא לדאוג לשיקום הרצועה וזה יהיה תהליך ארוך. צוק איתן לא שינה מהותית את היחסים בינינו לבין הרצועה, ולכולם ברור שיהיה עוד סיבוב. אבל בתנאים הנוכחיים, אפשר בזהירות לקוות שהסיבוב הבא לא יגיע בקרוב.