אריה דרעי הוכיח השבוע שהוא לא פחות מגאון פוליטי. מי זוכר את הקלטת ההיא שפורסמה לפני כמעט מיליון שנה בערוץ 2 ומעמתת אותו עם נושאים מורכבים כמו אוסלו, חוסר נאמנות לרב עובדיה יוסף ואיומים על ש"ס בריצה עצמאית טרם חזרתו? בימים האחרונים עוסק השיח התקשורתי והש"סי בשאלה אחת: הוא פורש או לא פורש? זה ספין או שזה אמיתי?

יותר מ-14 שנה חיכה דרעי לשוב מהשיממון הפוליטי, אבל דווקא עכשיו, כשנראה היה שהוא הצליח להשיג את מטרתו, הכל מסתבך. אבן הנגף שהציב מולו אלי ישי התבררה כמשמעותית יותר מכפי ששיער, אבל פצצת האטום שנחתה עליו בדמות פרסום קלטת הרב עובדיה יוסף, שבה הוא נשמע מגדף אותו קבל עם ועולם, שברה אותו יותר מכל. 

גורם בכיר בסביבתו של דרעי העיד בשיחה עם "מעריב-סופהשבוע" כי מדובר במהלך אמיתי שלא ישתנה אם לא תהיה אווירה ציבורית חדשה, שתגרום לדרעי להבין שהשטח במפלגה לא נטש אותו ויישאר נאמן להנהגתו. "אנחנו כבר כמה ימים עובדים לבד מול מנכ"ל המפלגה, ואריה די מנותק מכל המהלכים. אנחנו לא עוסקים בשום דבר חוץ מלהחזיר את דרעי לש"ס. בלעדיו המפלגה הזאת הולכת להתרסק ולכן אסור לתת לזה לקרות".
 
הגורם גם תקף את התנהגותו של ישי, שלטענתו בחר להקליט את הרב עובדיה יוסף על ערש דווי. "ריבונו של עולם, הרב הגדול הזה נמצא בימיו האחרונים והאיש הזה מתעסק בלהקליט אותו. כן יושב ראש, לא יושב ראש. די כבר, תקבל את ההכרעה של הרב, תבין את מקומך ותנסה להגיע לאמון מחודש עם היו"ר, במקום זה הוא בחר ללכת בדרך של פילוג וקרע פנימי. אין על זה מחילה".
 
בשורה התחתונה, הימים הקרובים יקבעו את גורלה של ש"ס יחד עם גורלו של דרעי. היו"ר המיתולוגי הלך על כל הקופה ונעמד מעל ראש הצוק. הוא ממתין לראות אם ימהרו ברחוב הש"סי לחבק אותו ולתת לו לגיטימציה מחודשת, או שמא יזכה להתעלמות. נכון לרגע זה, נראה, שלמרות הכל, ביום הגשת הרשימה יתנוסס שמו בראש רשימת המועמדים. השאלה היא אם אחרי כל המשברים והטלטלה שעוברת המפלגה, זה לא יהיה מעט מדי, ומאוחר מדי.
 

התוכנית של ישי

גם על ישי עבר שבוע לא קל. אף שלכאורה הקלטת שפורסמה, יחד עם קלטות נוספות, אמורה הייתה לחזק משמעותית את צדקת דבריו, בפועל הצליח דרעי לגבות מישי "תג מחיר" פנים ש"סי ולייחס לו את הדלפת הקלטת. למרות זאת, גם השבוע אלי ישי לא מהסס, ובכנס בשדרות תקף חזיתית את דרעי ואמר, "הקמתי את המפלגה כדי למנוע את הסכם אוסלו ג'. מי ששולח אותי להתנצל בפני מרן, צריך בעצמו לבקש ממרן מחילה על שפעל בניגוד לרצונו".
 
ישי מבין כי השעון מתקתק ושאם לא יצליח להציג תקווה וחזון בהקדם לקהל הבוחרים שלו, הוא לא יזכה להצלחה. התנגדות לש"ס לא יכולה להיות אג'נדה. לכן כבר בשבוע הבא הוא צפוי להציג את תוכנית העבודה שלו, ואת ההבטחות לבוחרים סביב נושא יוקר המחיה וסביב נושאים נוספים המזוהים עמו כבלימה של מסירת שטחים וגירוש מסתננים. ל"מעריב-סופהשבוע" נודע כי ישי בוחן להציב ברשימה דמויות מפתיעות, בהן פעיל ציבור ממוצא אשכנזי, נציג למגזר הדרוזי ודמויות מוכרות נוספות.
 
בשיחות עם מקורביו תקף ישי השבוע את מה שהוא כינה "התבכיינות" של דרעי וקרא לש"ס להתרכז בקמפיין הבחירות שלה. "אנחנו לא מבינים מה הסיפור שלהם, הם טענו שלישי אין כוח ושלחו אותו לדרכו", אומר גורם בכיר בסביבתו של ישי, "אריה צוטט ב-ynet כאומר שכל מה שהוא הציע לישי זה מרחמים. אז הנה, אלי הלך לדרכו והקים מפלגה. אז במקום לשבת ולבכות שהעולם נחרב, שיתחילו להקים מטות, לעבוד בשטח ולדאוג להצלחה שלהם. אנחנו הולכים להביא קולות רבים נוספים שבחיים לא היו מצביעים לש"ס במקום שיצביעו לבנט וכחלון". 

האם ישי יצליח לעבור את אחוז החסימה המאתגר? הוא מאמין שכן, אבל האתגר נראה לא פשוט. אם לא יצליח להרעיד את השטח בגיוס מאסיבי של פעילים, בפתיחת מטות בערים השונות ובעיקר ביצירת קמפיין משמעותי עם טאלנטים נוספים סביבו, הוא עלול לגלות שהוא אולי הצליח לרסק את ש"ס, אבל לא פחות מזה, גם לרסק את עצמו.
 
חוכמת שלמה

כפי שאפשר להבין, רעידת האדמה בש"ס כבר הביאה מזמן להתפרצות של הר געש, וכרגע "כוחות ההצלה" השונים בדמותם של המגשרים והמתווכים השונים מנסים לייצב את המצב ולחלץ את הש"סניקים מהברדק כל עוד הנזק מינימלי.
 
ביום שלישי התקיימה פגישה חשאית בין רבה של ירושלים הרב שלמה משה עמאר למנהיגה הרוחני של ש"ס הרב שלום כהן. עמאר, שעד לפני כמה חודשים היה פרסונה נון גראטה במועצת החכמים של ש"ס, הפך באחת לשחקן היחידי שיש לו השפעה על שני הצדדים. בימים האחרונים הוא דילג מספר פעמים בין רחוב עוזיאל בבני ברק, ביתו של פטרונו הרוחני של אלי ישי הרב מאזוז, לבין ביתו של הרב כהן בירושלים.
 
רק לפני חודשים אחדים עקץ נשיא המועצה חכם שלום כהן את הרב עמאר ואמר כי, "אם הוא רוצה כיסא, ילך לבית הכיסא". אלא שביום שלישי כבר נשמעו זמירות אחרות לגמרי. "השם שלכם שלמה", אמר נשיא מועצת החכמים לרב עמאר, "ולכן תוכלו להיות כמו שלמה המלך שבנה את בית המקדש בדרכי שלום ובחוכמה גדולה". 

הרב עמאר מצדו לא נותר חייב והשיב לרב כהן, "השם שלכם מסוגל יותר, כי קוראים לכם שלום". במשך דקות ארוכות דנו הרבנים בסיכוי לעשות את הבלתי ייאמן ולגייס הסכמה בין הפלגים בש"ס. הרב עמאר הסביר לרב כהן את תמצית הדברים ששמע שעות אחדות לפני כן מהרב מאזוז. בתחילה הסברה הייתה כי לא ניתן יהיה להגיע להסדרה עם הרב מאזוז, בלי שהסיכום יכלול גם את ח"כ אלי ישי ומקומו בתנועה. מאז ערך הרב עמאר פגישות נוספות עם הרבנים משני הצדדים, וגורמים בסביבתו מעריכים בשיחה עם "מעריב-סופהשבוע" כי הסיכויים לעריכת "סולחה" שתביא את ישי ודרעי בחזרה אל מתחת לקורת גג פוליטית אחת קיימים, אם כי לא גבוהים.