ביום רביעי השבוע התחוללה מיני דרמה בקרב הפעילים המרכזיים בש"ס. סקר מיוחד שהוזמן על ידי "מעריב־סופהשבוע" ממכון הסקרים פאנלס פוליטיקס, בדק לראשונה באופן רשמי מה יקרה אם תסריט הבלהות של הש"סניקים יתממש, וש"ס תתפלג.




על פי תוצאות הסקר, השיג אלי ישי תוצאה מדהימה: אם יעמוד בראש מפלגה חרדית-ספרדית חדשה, יזכה ל-5 מנדטים, בעוד ש"ס בראשות אריה דרעי תזכה ל-4 מנדטים בלבד. עוד בדקנו מי מביא יותר מנדטים לש"ס כיו"ר, במצב הנוכחי. דרעי השיג 7 מנדטים ואילו ישי שיפר במעט את התוצאה וזכה ב-2 מנדטים נוספים.




בהפקת תוכנית האקטואליה המובילה המשודרת ברדיו קול ברמה, קלטו מיד את הפוטנציאל הנפיץ ופינו את הליין-אפ. במשך שעתיים עלו לשידור עסקנים, פרשנים ויועצים שמזוהים עם שני המחנות. כך, למשל, נשמע צוריאל קריספל, סגן ראש העיר אלעד המקורב לדרעי: "אריה דרעי עשה את כל המאמצים כדי לפייס את ישי ולתת לו מעל ומעבר. ישי צריך להחליט, הלנו אתה אם לצרינו. אם הוא לא מעוניין לקבל את הנהגתו של אריה ואת ההחלטה של מועצת החכמים שיחתוך היום". לעומתו, רועי לחמנוביץ, יועץ פוליטי שמקורב לישי, הציע לפלג את המפלגה. "אם השלם לא גדול מסך חלקיו", אמר, "ייתכן שעדיף לרוץ בנפרד, כדי למתוח למקסימום את הייצוג החרדי בכנסת".

 

בסביבת יו"ר ש"ס מותחים ביקורת חריפה על תוצאות הסקר. "ש"ס היא מפלגה שלא נדגמת באופן שיטתי בסקרים", אמרו. "הקהל שלנו לא מדיד ברמה האינטרנטית". בתגובה אמר מנחם לזר, מבעלי פאנלס פוליטיקס, "כיום מכוני הסקרים יודעים לדגום ולפלח את המגזר החרדי, גם באינטרנט. הבעיה עם יכולת פילוח מגזרית הייתה נחלת שנות ה-80 וה-90 ואיננה עוד".

 
המחלוקת סביב אופק ההנהגה של ישי היא הנקודה העיקרית שלא מאפשרת להוריד את הסכסוך משולחנה של ש"ס. דרעי מוכן לבלוע את הגלולה ולתת לישי הבטחה פומבית למקום השני ברשימה ותיק בכיר בממשלה הבאה. ישי, לעומת זאת, לא מסתפק בכך ודורש שותפות בהנהגה וקבלת ההחלטות. בתמורה לאחדות הוא ידרוש מדרעי לקבוע במשותף את רשימת המועמדים של התנועה לכנסת ואת חלוקת התפקידים לאחר הבחירות. בנוסף, ישי מבקש להרחיב את מועצת החכמים של התנועה ולצרף לה רבנים המזוהים עמו, כדי לבצר את אחיזתו בגוף שמקבל את ההחלטות.

 
"אריה ינסה לטעון שאין מה לדבר איתנו על חלוקת הרשימות, כי מועצת חכמי התורה תחליט", אמרו לנו גורמים בסביבתו של ישי. "אבל לכולם ברור שכמו בעבר, כשגיבו את אלי כשהיה מביא רשימה, כך גם מה שאריה יכניס למועצה זה מה שיהיה. לכן, אם באמת דרעי רוצה אחדות, הוא צריך לחלוק עם אלי בהנהגה בצורה שוויונית. לא לסתום לו את הפה עם תפקיד זה או אחר".

 
כשאני שואל עד כמה רציני העסק ואם יש לישי היכולת להוביל מהלך עצמאי, נאמר לי שמדובר בצעד מאוד דרמטי, מעין מוצא אחרון. "אין הרבה זמן. צריך לקבל החלטות בשבוע-שבועיים הקרובים. כשהרב עובדיה היה בחיים, הצביעו בעיקר בשבילו. כיום ש"ס צריכה להציג הנהגה. האופציות נמצאות על השולחן וההכרעה קרובה מתמיד".

 
ברור כי ההחלטה על הקדמת הבחירות תפסה את ישי לא מוכן לאפשרות שיצטרך להקים במהירות מסגרת פוליטית חדשה. הסיכון שלו גדול, אם כי מהלך כזה צפוי לפגוע בש"ס במידה זו או אחרת. גורם פוליטי המקורב לישי הוסיף כי ייתכן שזה יזכה לסיוע מגורמי ימין שחשים בטוחים יותר בתמיכתו העתידית בשלטון הימין לאחר הבחירות. "יש פה אינטרסים נוספים מעבר לאיבה האישית בין השניים", הוא אמר. "אף אחד לא ירצה לתפוס צד באופן גלוי, אבל בוא נגיד שביבי יכול לסמוך על ישי בוודאות".

 
נכון לשעת כתיבת שורות אלו, מקורבים לשני הצדדים מעריכים כי בטווח הזמן המיידי תתקיים פגישה מכרעת בין השניים, בניסיון לחתוך את העניין. "בסוף זה משהו שיצטרך להיסגר ביניהם", אמרו לנו. "ואם לא תהיה פגישה כזו, זה יהווה גם סוג של החלטה". ואחרי כל זאת, לש"ס יש קמפיין שלם לנהל. בימים האחרונים התקדם דרעי עם המינויים במטה הבחירות של המפלגה. היועץ אריאל משעל גויס כיועץ מיוחד לדרעי והוא צפוי להוביל את הקמפיין. מו"מ מתנהל עם יועצים נוספים, שיצטרפו למנגנון שעל כתפיו האחריות העצומה לקמפיין בחירות ראשון בלי הרב עובדיה, האיש שבכל פעם הכריע בקולו את המערכה וסחף מצביעים רבים מהציבור המסורתי ברחבי הארץ.

 


על פי סדר היום שמנסים להוביל בש"ס, נראה כי הקמפיין צפוי להיות דו-ראשי. מצד אחד, ניסיון להרים את הדגל החברתי, עם אפס אחוז מע"מ על מוצרי מזון ושכר מינימום של 30 שקל לשעה. מצד שני, צפוי לעלות קמפיין לקהל המסורתי שנועד לזעזע את בלוטות הרגש והאהבה שלהם לרב עובדיה יוסף, ולהחזיר אותם הביתה על מנת לשמר את מורשתו.

 
להערכתם של גורמים בכירים במטה הבחירות של המפלגה, ובניגוד למה שניתן לחשוב, מועמדותו של משה כחלון לא מאיימת על הקהל הוותיק של ש"ס בערי הפריפריה. "כחלון לוקח את המצביעים מיאיר לפיד, מהליכוד ומאביגדור ליברמן. מצביעים שמהווים מעמד ביניים קלאסי. הוא לא יצליח להתחבר בצורה אותנטית למצוקה של אנשים שאין להם אפשרות לרכוש לחם וחלב. אנחנו נדבר על מוצרי היסוד, נצא לשטח ונבעיר אותו סביב הנושא החברתי במדינה".

 
נקודה נוספת שנותנת לש"סניקים אופטימיות בימים אלו, היא דווקא העובדה שהם באים לבחירות הללו מספסלי האופוזיציה. "הניתוק של ש"ס מהעשייה השלטונית מעמיד את הבחירות האלו בסימן הנכונות לעשות את כל מה שצריך כדי לחזור ולקבל את הכוח ולחזור לשלטון. הפעילים מתכוונים להסתער על השטח בלי לקחת שבויים, עוד נכה את הסקרים כולם".