לדברי גורמים מדיניים, ההצעה שתונח היום (שני) קובעת כי ירושלים היא בירת פלסטין ושאין מקום לגושי התנחלויות במדינה הפלסטינית שתוקם. בשלב זה אין לפלסטינים רוב בהצבעה שצפויה להתקיים מחר או מחרתיים, וברשות מאיימים: דחיית ההצעה תביא לניתוק מלא של הקשרים עם ישראל גורמים מדיניים. בירושלים מעריכים כי לאחר שהפלסטינים ספגו ביקורת ממדינות ערב על הצעת ההחלטה הקודמת שלהם למועצת הביטחון של האו"ם, הם יגישו הבוקר הצעת החלטה המקשיחה את עמדותיהם כלפי ירושלים וההתנחלויות. הצעה שלפי הערכות תגיע להצבעה במועצת הביטחון מחר או מחרתיים.



הצעת ההחלטה המקורית של הפלסטינים קובעת כי בתוך שנתיים יסתיים הכיבוש הישראל, ובשטחי יהודה ושומרון תוקם מדינה פלסטינית באופן חד צדדי לפי גבולות 67. לפי גורמים בכירים במשרד החוץ, בכמה ממדינות ערב נטען כי ההצעה היא פייסנית מדי ולא מספיק ברורה, וכי היה ניתן להבין שהפלסטינים נותנים מקום לכך שירושלים היא בירת ישראל. לכן, הצפי הוא שהצעת ההחלטה הפלסטינית שתוגש היום תבהיר שירושלים היא בירת פלסטין, וכי אין מקום לגושי התנחלויות במדינה הפלסטינית שתוקם.
 
ברשות הפלסטינית הבהירו אתמול כי הם נחושים להציג היום בפני מועצת הביטחון את הצעת ההחלטה שקוראת לסיומו של הכיבוש הישראלי בתוך שנתיים, והזהירו כי כישלון המהלך עשוי להביא לניתוק מוחלט של הקשרים עם ישראל. ראש צוות המו"מ הפלסטיני, סעיב עריקאת, אמר אתמול ל"קול פלסטין" כי הרשות תעביר היום, באמצעות השגריר הירדני, את הצעת ההחלטה שקוראת לסיום הכיבוש הישראלי עד שנת 2017 ולהקמת מדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים.
 

לדברי עריקאת, בוצעו שמונה שינויים בהצעה המקורית והוא מצפה כי ההצבעה תתקיים מחר או ביום רביעי. הוא ציין כי הפלסטינים ימשיכו "עד הרגע האחרון" במאמציהם להצליח לקבל לפחות תשעה מתוך 15 הקולות של חברות המועצה, על אף הווטו האמריקאי הצפוי, וכי אם המאמץ ייכשל הם ימשיכו בניסיונות להצטרף לארגונים בינלאומיים.
 
יצוין כי בתקופה האחרונה ניהלו ארה"ב וישראל במועצה קרב בלימה כנגד ההצעה הירדנית-פלסטינית, ואם להסתמך על הבטחות של חברות המועצה מהשבועות האחרונים, נראה שלפלסטינים אין את מניין הקולות המינימאלי הנדרש של תשע מדינות תומכות. במקרה כזה יוכלו האמריקאים להימנע מהטלת וטו וההצעה תיפול מאליה. עם זאת, לאור השפל ביחסי ארה"ב-ישראל, לא בטוח שממשל אובמה יתייצב שוב מאחורי ישראל ויטיל וטו על ההחלטה.
 
ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול בפתח ישיבת הממשלה לחוסר האיזון ביחסו של האו"ם כלפי מדינת ישראל: "בשבועות האחרונים אנחנו רואים מאמץ איראני מוגבר להעמיק את פעולות הטרור ביהודה ושומרון", אמר נתניהו, "לא אחר מאשר שגריר של הרשות הפלסטינית בטהרן אמר שהוא נלהב מהוראותיו של שליט איראן חמינאי לשלוח נשק לגדה המערבית.

הוא הוסיף, וזה ציטוט: 'המשטר הציוני הוא גידול סרטני תוקפני שבמוקדם או במאוחר יש לחסלו'. זה לא איש החמאס שאמר את זה, זה שגריר הרשות הפלסטינית בטהרן", הוסיף נתניהו, "עכשיו מה עושה האו"ם בתגובה? במקום שיטפל בהסתה הזאת, הוא נותן לה מקום של כבוד. זה אותו האו"ם שמועצת זכויות האדם שלו העבירה השנה 20 החלטות נגד ישראל, החלטה אחת על איראן והחלטה אחת בלבד על סוריה".