ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים. כצפוי, נתניהו הפיל את האשמה על לפיד, אשר מצידו ישב בזמן זה בביתו ביחד עם שאר חברי סיעת "יש עתיד", אשר החליטו להתפטר לאלתר מתפקידם. הפיטורים צפויים להיכנס לתוקף ביום חמישי הקרוב.




ממפלגתו של יאיר לפיד נמסר בתגובה לנאום כי "ראש הממשלה כשל בניהול מדינת ישראל ובטיפול בצרכים של הציבור הישראלי. האקט המבוהל של פיטורי השרים הוא מעשה של פחדנות ואיבוד עשתונות. צר לנו כי ראש הממשלה בחר לנהוג בחוסר אחריות לאומית ולגרור את מדינת ישראל למערכת בחירות מיותרת שתסב נזק לכלכלה ולחברה הישראלית והכל מתוך שיקולים פוליטיים קטנים, חולשה וכניעה לחרדים, לחברי מרכז ולקבוצות אינטרסים. בשיחה שנערכה בין רה"מ ליו"ר מפלגת 'יש עתיד', אמר לפיד: 'אני מצפה ממך שתנהג באחריות ותפסיק לגרור את צה"ל ולוחמיו למערכת הבחירות ולצורכיך הפוליטיים'".




יו"ר התנועה ציפי לבני הגיבה בערוץ 10 על נאומו של נתניהו ואמרה: "הפער בין הטקסט הבוטח של נתניהו לבין ההתנהלות הפחדנית מדהים. רה"מ לא העיז להסתכל לי בעיניים. הוא עשה בחירה. הוא עשה זאת כדי לחלק תיקים לחברי מפלגתו. רה"מ הוא עצמו עשה כל הזמן ניסיונות להכניס את החרדים פנימה לתוך הממשלה. זה פוליטיקאי קטן שנאם היום בערב. אני בזה לנתניהו: זה לא היה אמיץ ולא מכובד. אני מקווה רק שאזרחי ישראל יבינו את האמת שעומדת מאחורי הדבר הזה". 




לבני ניסתה להסביר את העובדה שהחליטה יחד עם מפלגתה לשבת הממשלה: "לי היה את הכוח לא רק לקדם את המו"מ כמו שעשינו בשנה האחרונה אלא גם לעצור את היוזמות המסוכנות שחוזרות לכנסת. אני בטוחה שיש חגיגות הערב בביתה של מירי רגב. חייבים להחזיר את התקווה שאפשר להחליף את נתניהו. העדפתי לשמור על אותם מקומות שבהם אפשר להחליט אם המדינה תדרדר למחוזות מסוכנים".


 



שר החינוך שי פירון כינה את הנאום "הזוי, מבהיל, היסטרי, בכיין ואחרון מנאומי ההישרדות שלו". בתגובה להאשמת הפוטש של נתניהו, אמר פירון כי "לפיד לא פנה לחרדים. נתניהו הוזה, ביבי יצטרך להחליט אם ישב בממשלה בראשות לפיד".
 

ח״כ שלי יחימוביץ׳ (עבודה) אמרה כי "נתניהו דיבר כאילו לא הוא היה ראש הממשלה בשנתיים האחרונות. צפינו במופע של תשבחות עצמיות שבו מדבר רה״מ על הממשלה שעמד בראשה כאילו לא הוא היה ראש הממשלה, התנערות מוחלטת מאחריות. מאשים את כל העולם חוץ מעצמו ופורס חזון עצוב ונטול תקווה למדינה. צודק נתניהו ששותפיו כשלו, צודקים גם הם שהוא כשל".


ח"כ אראל מרגלית (העבודה) אמר על נאום ראש הממשלה: "נתניהו דרדר את הפוליטיקה הישראלית לשפל שלא היה כדוגמתו. הציבור הישראלי מאס בפוליטיקה שנתניהו מוביל ומה שלא עשה בשלוש קדנציות הוא לא יכול או לא מסוגל לעשות. מי שמהווה חלק עיקרי מהבעיה לא יכול להיות חלק מהפיתרון ולכן הגיע הזמן לשלוח אותו ואת חבר הלאומנים שסובב אותו, הביתה. גוש המרכז-שמאל בהובלת מפלגת העבודה מהווה אלטרנטיבה אמיתית וחייב להרכיב את הממשלה הבאה בישראל".


זהבה גלאון (מרצ) הגיבה גם היא על הנאום ועל הדרמה הפוליטית המתחוללת והאשימה גם את לבני ולפיד במצב: "נאומו של נתניהו מסתיים בדיוק כמו תקופת כהונתו: בעיוורון וניתוק מוחלט בין המילים הגבוהות למציאות העגומה. למי שפספס את מסיבת העיתונאים של נתניהו, הנה סיכום המסר שלו: נכשלתי - תבחרו בי שוב. גלאון הוסיפה: "חבל שלבני ולפיד חיכו שנתניהו יפטר אותם, היו צריכים להתפטר מזמן ולא להיות המשת"פים של הממשלה הזו".




ח"כ סתיו שפיר (עבודה) הגיבה גם היא על הודעת נתניהו: "מדינת ישראל כבר לא תקועה עם ביבי, והגיע זמן של הציבור בישראל להפנים את זה ולפעול ביחד איתנו כדי להחליף סוף סוף את השלטון בישראל. צמד המסוכסכים לפיד ונתניהו התחרו ביניהם בשנה וחצי האחרונה בעיקר על דבר אחד: מי עושה הכי פחות למען הציבור הישראלי, והכי הרבה בשביל מינוף עצמי.




מחירי הדיור עלו, מחירי השכירות קפצו, השכר נותר קפוא, המו"מ המדיני נכשל, האיומים הבטחוניים על ישראל ובתוכה בשיא, העם מפולג והגזענות חוגגת. הבחירות האלה לא רק לא מיותרות, הן הכרחיות. זו ההזדמנות שלנו, המחנה הדמוקרטי בישראל בהובלת מפלגת העבודה, להראות שאפשר גם אחרת. זה הזמן שלנו להביא את השינוי שהציבור בישראל כ"כ מייחל לו".