כלל אצבע – התרחקו מפלסטיק. אם אי אפשר, הנה המילון השלם לסימונים כדי שתוכלו לדעת מה יחסית בסדר ומה לא.

 

אתם כנראה מתעלמים לחלוטין מהסימונים הקטנים האלו שיש על כל מוצר פלסטיק. המספרים 1 עד 7 במשולש, מסמנים לא רק את הקשר של הפלסטיק למחזור, אלא גם אילו חומרים כימיים הוא מכיל, מה רמת הבטיחות שלו ועוד. את הסימונים פיתחו באיגוד יצרני הפלסטיק באופן עצמאי. הסיבות לפיתוח המקרא הם מגוונות, אך נופלות על שתי סיבות עיקריות – מידע לציבור וגם מידע למפעלים וארגונים ממחזרים.
הדאגה לא נובעת רק מבקבוקי תינוקות, אלא גם מצלחות, כוסות ובכלל מוצרי פלסטקי שהילדים משתמשים בהם.

 

ההבדל בין שימוש חוזר לבין מיחזור.

שימוש חוזר הוא לקחת את המוצר כמו שהוא ולהשתמש בו שוב לאותה מטרה, או למטרה אחרת. למשל בקבוק מים שממלאים בו מים שוב – זה שימוש חוזר. הפיכת הפלסטיק של הבקבוק למעיל פליז זה מיחזור.

 

הנה הרשימה של המספרים וראשי התיבות שתמצאו על מוצרי הפלסטיק:

1 PET / PETE – ((Polyethylene terephthalate. אין בן BPA. החומר הזה משמש בדרך כלל ליצור בקבוקי משקה וצנצנות. לאחר מיחזור, הפלסטיק הופך בדרך כלל לחומר מילוי לשקי שינה, פליז לבגדים, שטיחים, כריות ועוד.

פלסטיק #1 יחסית בטוח, אך לשימוש חד פעמי. אל תחממו אותו (גם אם הוא נשאר ברכב בקיץ זה נחשב לחימום). גם כי יש בו חומר כימי שנפלט בחום (antimony) וגם כי הוא מאפשר לבקטריות להתאסף ולהתרבות עליו. כלומר, הוא לא מתאים לשימוש חוזר לשתיה או מזון.

 

2 HDPE – (High Density Polyethylene). בדרך כלל לא שקוף. משמש ליצור בקבוקים גדולים יותר לחלב, חומרי ניקוי, שמנים וחומרים אחרים לרכב. נחשב יחסית בטוח לשימוש חוזר (לאחר ניקיון יסודי). ממחזרים את הפלסטיק הזה ליצירת עטים, מיכלי אשפה, שולחנות פלסטיק, גדרות ועוד.

 

3 PVC או V – (Polyvinyl chloride או vinyl). משמש ליצור בקבוקי שמפו וסבון, קרמים, בקבוקי שמן בישול, בקבוקי חומרי ניקוי, טפטים (גם לרצפה) ועוד הרבה מוצרים. הפלסטיק הזה מכיל חומרים כימיים מסוכנים, כמו פתאלטים, DEHAואחרים. במילים אחרות, אם ממש אי אפשר להתרחק, אז כשסיימתם עם המוצר – אל תשרפו ואל תשתמשו שוב, בשום מצב.

את הפלסטיק הזה ממחזרים לפסי האטה, משטחי דק, משטחי רצפה, פנלים וביוביות.

 

**


שימו לב למספרים. צילום מסך

 

4 LDPE – (Low Density Polyethylene). הפלסטיק הזה משמש לשקיות ניילון, 'ניילון נצמד', ביגוד ועוד. נחשב יחסית בטוח לשימוש חוזר. לאחר מיחזור משמש הפלסטיק הזה ליצור שקיות ניילון שוב, מוצרי עיטוף למשלוח וחלקי פלסטיקה קטנים.

 

5 PP - (Polypropylene). הפלסטיק הזה משמש ליצור בקבוקי קטשופ, מיכלי יוגורטים, קשיות, בקבוקי סירופים ותרופות. נחשב יחסית בטוח לשימוש חוזר ויחסית בטוח לחמם במיקרו ולרחוץ במדיח, למרות שבכל מקרה לא מומלץ לעשות זאת. לאחר מיחזור משמש למוצרי פלסטיקה שונים כמו חלקים מרמזור, פחי אשפה, ריצוף פלסטי ועוד.

 

6 PS (Polystyrene). הפלסטיק הזה משמש ליצור מארזי דיסקים (זוכרים מה זה?), קופסאות ביצים, אריזות קלקר טייק אווי וכוסות קל קר ועוד. בפלסטיק הזה גם יש חומרים הנחשבים למסרטנים. נסו להימנע משימוש בו וכמובן אל תשתמשו בו שוב.

 

7 other / PC (Polycarbonate) – הפלסטיק הזה משמש כשם כללי לכל מיני פלסטיקים אחרים. אין מידע לגבי אם הוא מכיל BPA  או לא. אם יש את האותיות PC, אז יש BPA כי פוליקארבונט עשוי מ-BPA.

 

לגבי בקבוקי תינוקות, אם חייבים בקבוקי פלסטיק, מצאו את הבקבוקים עם הסימונים 2, 4, 5, הם נחשבים הכי בטוחים. יחסית.

מהמספרים 3, 6 התרחקו כמו מאש. 1,7 סבירים, אך עדיף להתרחק, לפחות לאחר השימוש הראשוני.

בכל מקרה, נסו לא לחמם יתר על המידה את הפלסטיק, והשתמשו בחומרי ניקיון קלים.

צילום: SXC