יכול להיות שהתלונות של הילדים שלכם לא היו תלונות שווא וסתם כעסתם? מדי פעם יש לילדים כאבים במקומות שונים בגוף. כולנו מכירים את ה"כואב לי הבטן" הרגיל כשהם לא רוצים לגמור לאכול מהצלחת. אבל ישנם כאבים אמיתיים ואנחנו לא מצליחים לעזור או אפילו לא תמיד מאמינים להם, כי הילדים לא מצליחים להסביר כמו שצריך את הכאב ואת מיקומו. אז אם לא שמעתם מעולם על 'כאבי צמיחה', הנה, תכירו.

ד"ר דוד אנג'ל הוא מנהל מחלקת אורתופדיה במרכז הרפואי בני ציון; "איננו יודעים מה מקור הכאב של כאבי הגדילה. בעבר חשבו שמקור הכאב הוא בשרירים או בעצבים שנמתחים בזמן הגדילה, ולכן נוצר השם ”כאבי גדילה“ או "כאבי צמיחה". אך, כיום מקובלת ההשערה שמקור הכאב הוא בשרירים וכי הוא קשור יותר למצב השרירים אחרי פעילות גופנית אינטנסיבית במשך היום ולכאב שרירים לאחר מאמץ. תומכת בהשערה זו העובדה שהכאבים שכיחים יותר אחרי ימים מאומצים יותר של ריצות ומשחקים פיזיים." 
התופעה יחסית שכיחה וקיימת אצל 25%-40% מהילדים, כאשר הגילאים האופייניים לכאבי צמיחה נחלקים לשתי קבוצות גיל עיקריות; 5 - 3 שנים ואז 12 - 8 שנים. האזור השכיח ביותר של הכאב הוא סביבות הברכיים (קדמת הירכיים והחלק האחורי של הברכיים והשוקיים). הכאב לא מופיע במפרק הברך עצמו, אלא יותר בשרירים שבאזור. הילד לא יכול בדרך כלל להצביע על נקודת כאב ברורה והכאב עמום ולא ממוקד.

ד"ר אנג'ל מציין שהתמונה הקלינית והתלונות יכולות להיות שונות מילד לילד ושהכאב לא קורה בהכרח מידי יום. לפעמים התלונה תתייחס לכאב בצד שמאל, לפעמים בצד ימין ולפעמים בשתי הרגליים.


אז איך עוזרים לילדים?
"לאחר שאובחנו אצל הילד כאבי הצמיחה", אומר ד"ר אנג'ל, "כדאי לעשות מסאז‘ או מתיחות לאזור. זה מאוד מקל על הכאב. בנוסף ניתן לתת חימום מקומי, למשל בעזרת מקלחת, בקבוק חם או כרית חימום במיקרו. כל מה שיכול לחמם יעזור. במקרים בהם הכאב חזק ואין ברירה, תוכלו לתת תרופות להפחתת הכאב כמו אקמולי או נורופן. נתון חשוב לדעת הוא שהכאבים מופיעים בעיקר בערב או לפני השינה ולעיתים אפילו באמצע הלילה, אבל בכל מקרה הכאבים מתפוגגים לחלוטין עד הבוקר.

אם יש לילדים את הסימנים הבאים, אז כנראה שלא מדובר בכאבי גדילה; אם הכאב קיים גם בבוקר לאחר שנת הלילה ולא חולף. כאשר יש צליעה או הפרעה בפעילות ספורט ובעת משחק פיזי. כאשר קיימות תופעות כגון: חום, אובדן תיאבון, ירידה במשקל, שינוי בהתנהגות, פריחה או חולשה. כאשר בבדיקה הרפואית מוצאים אודם, נפיחות או חום מקומי מעל העצמות או במפרקים. במקרים האלו, גשו לרופא.