למרבה הזוועה, אנו נחשפים לעתים להתעללות של הורים בילדיהם. הילדים שלנו שומעים על כך, והשאלה המטרידה אותם היא אם ייתכן שאנחנו נפגע בהם. מה עושים? חשוב להעביר להם חמישה מסרים עיקריים.



1. גם אם הילדים לא מפנים כלפינו שאלה ישירה, התפקיד שלנו הוא להעביר להם מסר חד־משמעי: לעולם לא נפגע בכם! אנו אוהבים אתכם! אתם מוגנים במחיצתנו.



2. ניתן לגיטימציה לחששות שסיפור כזה עלול להעלות: “זה נורא מפחיד לשמוע על הורים שפוגעים בילד שלהם”.



3. נספק הסברים כיצד ייתכן מקרה שבו הורים פוגעים בילד שלהם: “ישנם אנשים שיש להם מחלה, אשר גורמת להם להתנהג באופן מוזר ואפילו מסוכן. הורים שחולים במחלה כזו עלולים לפגוע בילדים שלהם. זה מצער מאוד שילדים נפגעים. זה נורא שהורים פוגעים בילד שלהם”.



4. חשוב מאוד להדגיש עד כמה התופעה נדירה: “מדובר בהתנהגות נדירה מאוד של הורים. זו התנהגות כל כך נדירה ומוזרה, שכאשר היא קורית מדווחים עליה בטלוויזיה ובעיתונים. ההורים האלה הם אנשים חולים, שצריכים לקבל טיפול במחלה שלהם”.



5. נחזור לקו ההרגעה: “אצלנו במשפחה לא חולים במחלה הזאת! אנחנו אוהבים אותך מאוד ותמיד נשמור עליך”.



מעבר למסרים החשובים הללו, עלינו להוות עבור ילדינו סמכות שהם יכולים תמיד לסמוך עליה: להיות עבורם האדם שמקשיב להם, נותן עצה טובה, נוכח, מלווה, מכיל ומדריך. לא נוכל להיות היד המרגיעה והיד המכה בו־זמנית!



לעולם אל תפגעו בילדים שלכם – אל תכו אותם, ואל תגרמו להם לפחד מכם. המסר “אני אוהב אותך, לעולם לא אפגע בך” הוא חיוני וחשוב, אך נדרשת תשתית של יחסים טובים כדי שמסר זה יתקבל כאמין על ידי הילד! יום משפחה נעים, שמח ובטוח לכולנו.



ביום המשפחה שיחול בראשון הקרוב יפתחו מכון אדלר בשיתוף עיתון “מעריב־השבוע” ובזק את קו המשפחה, שיפעל בין השעות 22:00־16:00. הציבור הרחב מוזמן להתקשר ללא עלות למספר 222־700־800־1 לתשובות עבור כל מה שרציתם לדעת על הורים, ילדים ויחסים במשפחה. הקו הוא תרומה לקהילה בשיתוף מכון אדלר, עיתון “מעריב־השבוע” ובזק.