גדי דבירי נסע לירושלים לדיון בוועדת הכנסת שעסק ב"בחינת נושא מבשלות הבירה הביתיות" וחזר הביתה אופטימי...

ביום שני, 28.12.2015, התקיימה בוועדת הכנסת למאבק בנזקי הסמים והאלכוהול ישיבה בנושא (לפחות כפי שהוצהר), "בחינת נושא מבשלות הבירה הביתיות וזיקוק ביתי בפקודת המשקאות המשכרים", אליה הוזמנתי כמבשל בירה ביתי. על-מנת שאוכל להדוף התקפות שתיארתי לעצמי שיהיו, בהתאם לשם הוועדה, הכנתי מבעוד מועד תיק טיעונים גדוש, אך להפתעתי - התבדיתי.

העלאת המס על האלכוהול הביאה לחדירה אדירה של מוצרי אלכוהול מזויפים לשוק, ובפועל הביאה לירידה בסכומי המס שנגבו...
העלאת המס על האלכוהול הביאה לחדירה אדירה של מוצרי אלכוהול מזויפים לשוק, ובפועל הביאה לירידה בסכומי המס שנגבו...
העלאת המס הביאה לחדירה אדירה של מוצרי אלכוהול מזויפים לשוק, ובפועל הביאה לירידה בסכומים שנגבו... בפתיחת הישיבה הגדירה יו"ר הוועדה, חברת הכנסת תמר זנדברג, כי מטרתה הישיבה היא להבין מהן הבעיות בהן נתקלים מבשלי הבירה הביתיים והמסחריים הקטנים. על-פי בקשתה ניתנה סקירה על נושא בישול הבירה הביתי והבישול המסחרי בנפחים הקטנים, מהותם והקשיים בהם נתקלות המבשלות הקטנות. מהר מאוד גלש הדיון לנושאים הקשורים ברישוי ושיווק והחסמים העומדים בפני המבשלות הקטנות. ראש אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות ציין כי העלאת המס על האלכוהול לפני כשלוש שנים הביאה לכניסה אדירה של מוצרי אלכוהול מזויפים לשוק, ובפועל הביאה לירידה בסכומי המס שנגבו, כאשר הורדת המס הדרסטית שנכנסה לתוקפה בתקופה האחרונה באה לנסות ולהילחם באלכוהול המזויף. במהלך השנה האחרונה, וכתוצאה מפעילות יזומה של האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות בשיתוף עם המשטרה, נחשפו שבעה מקרים של שיווק אלכוהול מזויף המהווה סכנה בריאות לציבור.
בישול בירה ביתי - אווירה א - צילום גלית דבירי.jpg
בישול בירה ביתי - אווירה א - צילום גלית דבירי.jpg
מחד, ציינו נציגי משרד הבריאות ומשרד הכלכלה כי עיקר הבעיה היא בכהילים, בעוד תחום הבירה אינו מהווה כלל בעיה. מאידך, נציגי הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול התנגדו לעצם הדיון בוועדה, שמטרתה מאבק בנזקי האלכוהול, לכל עזרה ועידוד של מבשלות בירה ומבשלים ביתיים. חבר הוועדה, חבר הכנסת יחיאל (חיליק) בר מהמחנה הציוני, טען כי הוא מוטרד מקריסתן של מבשלות בירה קטנות, כל זמן שיש להתייחס למבשלות אלה כאל עסקים קטנים לכל דבר, שתרומתם לשוק היא רבה ויש צורך לתמוך בהן גם מכיוון גורמי האכיפה וגם מכיוון גורמי הרישוי. רוח הדברים מצד גורמי האכיפה היתה חיובית, כאשר לא הוצגו טענות כלשהן לגבי סכנה משמעותית בנושא בירות הבוטיק והבישול הביתי. לדברי חבר הכנסת בר, יש לעודד את תרבות ה'בוטיק' של האלכוהול, כאשר מעבר לתרומה של העסקים הקטנים לכלכלה, יש הסתכלות על נושא האלכוהול כעל משהו תרבותי. קידום מבשלות הבירה הקטנות על חשבון המבשלות הגדולות יעזור למלחמה בנזקי האלכוהול, ועידוד מבשלות בוטיק יתעל את צריכת האלכוהול למקומות של תרבות אלכוהול ולא לצריכתו לשם שיכרות.
בישול בירה ביתי - אווירה ב - צילום גלית דבירי.jpg
בישול בירה ביתי - אווירה ב - צילום גלית דבירי.jpg
יו"ר הוועדה, חברת הכנסת זנדברג, הביעה את מורת רוחה מצורת ההתנהלות הנוכחית של שוק הבירה הישראלי, וסיכמה את הדיון בציינה כי גילתה במבשלי הבירה הביתיים ובמבשלות הבירה הקטנות את "הפנים היפות של ענף האלכוהול" וכי התרשמה שמדובר בענף של עסקים קטנים שנאבק בתחרות קשה, ולעיתים אף בלתי הוגנת, עם הגדרות חוקיות שיביאו אותו להיות הרבה יותר קטן מכפי שהוא צריך להיות. המבשלות הקטנות, למרות תרומתן החיובית לתיירות ולכלכלה, מתקשות מאוד לשרוד. הוועדה ביקשה משירות המזון במשרד הבריאות לקבל הבהרות לגבי הקריטריונים לרישוי מבשלות בירה קטנות. כמו כן, פנתה הוועדה למשרד הכלכלה בדרישה לבדוק את נושא עידוד המבשלות כעסקים קטנים, כמו גם את נושא התחרות בשוק הבירה בהיבט ההגבלים העסקיים. אישית, היה בהחלט מעודד להיווכח שיש ניסיון בוועדה להקשיב ליצרנים הקטנים, לנסות להבין את המכלול וגם לראות את הצדדים היפים והחיוביים שבענף בישול הבירה ולא להגיב באופן אוטומטי שאלכוהול זה רע! לצפייה בדיון במלואו: http://main.knesset.gov.il/Activity/committees/Drugs/Pages/CommitteeTVarchive.aspx