גאוות יחידה לאומית - כך רואים האמריקנים את תעשיית הבירה שלהם, ואפילו ההיסטוריה התרבותית-חברתית שלהם מעידה על כך. רותם דרוב נשלח על-ידי מערכת סנהדרינק למסע מרתק בין מזקקות ומבשלות ברחבי הארץ כדי להרים גם לנו את הכבוד. פרטים בקרוב...

ג'ורג' וושינגטון, תומס ג'פרסון, בנג'מין פרנקלין וג'יימס מדיסון - ארבעה נשיאים אמריקנים - היו כולם בעלי מבשלות בירה. בירה מיוצרת בארצות-הברית כבר מאז תחילת המאה ה-16, ובשנת 1876 כבר פעלו ברחבי היבשת מעל 4,000 מבשלות שייצרו כתשעה מיליון חביות בשנה. אבל תקופת היובש הידועה לשמצה של תחילת המאה ה-20, הביאה לקריסת התעשייה המפוארת הזו, ורק מבשלות הענק שרדו את התקופה הקשה, בעודם נאלצים לבסס את עסקיהם על בירה נטולת אלכוהול.

פטריוט אמריקאי גאה, פוליטיקאי מושחז ונצר למשפחת מבשלי בירה. סמואל אדמס (צילומים: יח"צ)
פטריוט אמריקאי גאה, פוליטיקאי מושחז ונצר למשפחת מבשלי בירה. סמואל אדמס (צילומים: יח"צ)
פטריוט אמריקאי גאה, פוליטיקאי מושחז ונצר למשפחת מבשלי בירה. סמואל אדמס (צילומים: יח"צ) גם מלחמת העולם השנייה והמיסוי הכבד על הבירה שהוטל על היצרנים הביאו לסגירה המונית של מבשלות בירה, אולם למרות כל התלאות והמשברים שספג הענף, עולה ופורחת תעשיית הבירה האמריקאית וכיום פועלות בה למעלה מ-2,400 מבשלות. סמואל אדמס, שנולד בשנת 1722 במסצ'וסטס, היה נצר למשפחת מבשלי בירה מדורי דורות. לחצי המיסוי והרגולציה הבריטיים שנחתו על בעלי העסקים בענף בתחילת המאה ה-18 מיררו את חייהם עד שהביאו לסגירת שעריהן של מבשלות רבות, ביניהן המבשלה המפורסמת של משפחת קוך והמבשלה המשפחתית של משפחת אדמס. סמואל אדמס הצעיר, פטריוט אמריקאי גאה ומהפכן בעל יכולת רטורית יוצאת-דופן, החל את מסעו הפוליטי כשאש התסכול בוערת בו מסגירת המבשלה מהפגיעה הכלכלית הקשה בפרנסת המשפחה. עד מהרה הפך אדמס לפעיל פוליטי בולט ובשנת 1764 נבחר לבית המחוקקים של מסצ'וסטס, תוך שהוא מוביל קו תקיף ובלתי מתפשר מול בריטניה הגדולה. אדמס, מנסחו של מסמך זכויות המושבות, פעל ללא הרף נגד המיסוי הדרקוני שהטילו הבריטים על תושבי המושבות, בין היתר על מיסוי התה עליו הכריזה בריטניה במאי 1773. כשהבין אדמס שאין באפשרותו לבטל את המס, אירגן הפגנת ענק שזכתה לשם "מסיבת התה של בוסטון", במהלכה נערכה פשיטה על ספינת סחר בריטית ומטען התה שלה הושלך לים. המסיבה שגררה אחריה עונשים חמורים מצד הממלכה הגדולה, הביאה בתגובה להחרמת כל מוצר בריטי על-ידי אדמס ותושבי מסצ'וסטס - מהלך הרואי אותו רואים רבים עד היום כתחילתה של הכרזת העצמאות האמריקאית. סמואל אדמס, שהיה מתומכי העצמאות התקיפים ביותר ואף כיהן כמושל מסצ'וסטס, תמך ללא עוררין במסמך ג'פרסון והיה אחד מהחותמים ב-4 ביולי 1776 על הכרזת העצמאות של 13 מושבות אמריקה והפרדתן מבריטניה הגדולה. ג'ים קוך, דור חמישי למבשלי בירה, שחלק עם אדמס מאתים שנה מאוחר יותר את התסכול והזעם כתוצאה מפשיטת רגל של המבשלה המשפחתית, מצא מתכון בירה ישן שנהג להכין סבו והחליט להקים מבשלה משל עצמו. אביו של ג'ים, שהועסק כברומאסטר עבור אחת מענקיות הבירה, סירב לשמוע על מבשלה משפחתית נוספת, גם לאחר שבנו סיפר לו שמצא את מתכון הבירה של סבא. אולם למרות זאת, ניאות האב לסייע לבנו ללמוד את רזי בישול הבירה, ובשנת 1984 הקים ג'ים קוך את מבשלת הבוטיק הראשונה בארצות-הברית. באותה התקופה שלטו בענף הבירה היצרנים הגדולים החזיקו בקרוב ל-95% מנתח השוק. יצרנים קטנים כמעט שלא היו אז בנמצא, שלא לדבר על אסטרטגיה של ייצור בירה עילית בכמויות קטנות. רק בשנת 1984 החל גל קטן של יצרני בירת איכות, כאשר יצרנים כמו בודלר, קסלר וקולומביה ריבר החלו לבשל בירה ביתית אשר סימנה את תחילת גל המיקרו ברואריז האמריקאי. ג'ים קוך שהוביל את הגל הזה קרא לבירה שייצר "סמואל אדמס" - בירה אמריקאית איכותית, שהיתה מלאת טעם וגאווה לאומית. חצי שנה לאחר שהושקה כבר זכתה סמואל אדמס בפסטיבל הבירה החשוב ביותר בארצות-הברית בתואר "הבירה האמריקאית הטובה ביותר" ובשנת 1988 נפתח מבשלת בוסטון המפורסמת. כיום מייצרת מבשלת סמואל אדמס 17 סוגי בירה קבועים ועוד מוצרים עונתיים רבים, אבל תמיד שוקדת לשמור על חדשנות ומקוריות.