איך קיבלו המזקקים של חרז אישור "עוקף בג"צ" לזקק את הברנדי שלהם בשם הדת. מירה איתן מתחזקת...

מאז ומתמיד היתה לי חיבה מסוימת לברנדי ספרדי. הכרתי במשך השנים כמה וכמה כאלה, רכים ונעימים, שהסבו לי רוב נחת בערבי חורף סוערים. בנוסף לכך, הם לרוב הרבה יותר זולים מהקוניאק הצרפתי, מה שעושה אותם נגישים יותר לכיס. את הברנדי הספרדי הכרתי כשעוד עבדתי פעם בבר, זה היה די מזמן. כבר אז היו כמה לקוחות קבועים שהיו מגיעים בתחילת הערב ומבקשים למזוג להם את ה'אקסטרא פיין' של כרמל או ברנדי ספרדי לא יקר בתור המשקאות הראשונים של הערב. מכאן הכל היה נראה כבר יותר טוב.

מועצת העיר חרז מדווחת על הפניית ההכנסות ממסים של ייצור אלכוהול מיין לטובת הקמת מכללה ישועית... (צילום: יח"צ)
מועצת העיר חרז מדווחת על הפניית ההכנסות ממסים של ייצור אלכוהול מיין לטובת הקמת מכללה ישועית... (צילום: יח"צ)
מועצת העיר חרז מדווחת על הפניית ההכנסות ממסי ייצור אלכוהול מיין לטובת הקמת מכללה ישועית... (צילום: יח"צ) בבית אני נהנית מאוד מברנדי 'טורז' ו'מקרדינל מנדוזה', אבל אחד מסוגי הברנדי האלה שעושים יפה את העבודה הוא ברנדי 'פונדדור', ובעצם, המותג הראשון ששווק כברנדי דה חרז, בשנת 1874. 'ברנדי דה חרז' הוא ברנדי המיוצר באזור חרז של אנדלוסיה בספרד - אזור שנקרא גם 'משולש השרי'. הברנדי נמצא גם בתוך יינות השרי. הרבה שנים לפני כן חיפשו המורים בספרד תירוץ טוב לייצר את יינות חרז - ולא רק מסיבות דתיות, והם מצאו אותו בתעשיית זיקוק האלכוהול לצרכי יצירת בשמים ותרופות.
ברנדי פונדאדור - בקבוק
ברנדי פונדאדור - בקבוק
לא ברור מתי בדיוק החל תהליך הזיקוק והיישון בחביות עץ אלון ומתי החל ייצור הברנדי, מה שכן ברור זה שבמאה ה-16 העניין היה כבר מוחשי, כי נמצא מסמך שמאשר זאת משנת 1580, ובו מועצת העיר חרז מדווחת על הפניית ההכנסות ממסים של ייצור אלכוהול מיין לטובת הקמת מכללה ישועית. במאות ה-18 וה-19 כבר מייצאים מספרד את הברנדי, ביחוד למדינות אירופה הצפונית, כשהולנד משמשת כשוק המרכזי, ממנו הוא מופץ כמעט לכל העולם. ההולנדים היו חזקים מאז ומתמיד בסחר בברנדי. מקור השם ברנדי הוא במילה ההולנדית Brandewijn (יין שרוף). הם גם נתנו את המילה Holanda לברנדי מחרז שעיקר הייצוא שלו היה לארצם, הולנד. יצירת שמו המסחרי של הברנדי כברנדי חרז היה במהלך המאה ה-19 ביוזמתם של חברות השרי שהיו חלוצות במכירת אותו ברנדי שאנחנו מכירים היום במדינות רבות ברחבי העולם. את ברנדי חרז אפשר למצוא בשימוש בשנים האחרונות גם במטבח הספרדי, שם הוא משתלב בעיקר עם בשר. ברנדי פונדדור (FUNDADOR) זוקק לראשונה על-ידי דומק לוסטאו, בחנות היינות הראשונה בחרז, שהוקמה בשנות ה-30 של המאה ה-18. פירוש השם 'פונדדור' הוא מייסד. פונדדור היה המותג הראשון ששווק כברנדי דה חרז, בשנת 1874. היום הוא נמכר ביותר מ-30 מדינות, ונחשב לאחד מסוגי הברנדי הנמכרים ביותר בעולם. השוק העיקרי של הפונדדור הוא הפיליפינים, שם נשמר מעמדו כמוביל הקטגוריה העיקרי כבר למעלה מעשור. ברנדי פונדדור מיושן במזקקת 'פדרו דומק', בחביות בהן יושנו יינות שרי, משם מגיע גם צבעו המיוחד. הפונדדור מיושן בשיטת הסולרה, בה משולבים בחביות יינות בוגרים וצעירים יחדיו. כתוצאה משיטת יישון זו, היין הצעיר ביותר המגיע בסופו של דבר לבקבוק נקבע לפי מספר החביות בסדרה, וכל בקבוק מכיל מידה מסוימת של יין בוגר יותר בתוך החבית - דבר העוזר לשמור על עקביות.   ברנדי פונדדור. מחיר: 115 שקל