על ההיסטוריה של סוגי ומותגי האלכוהול, הסיפורים שמאחורי הקוקטיילים ועל החיים כפי שהם משתקפים מצדו השני של הבר...

וואלה, לתת לי לכתוב על הספר החדש של מירה איתן זאת קצת התעללות. איך אני, הילד של החבורה, אמור לכתוב על בכירת השבט? נכון שאנחנו מכירים כבר לא מעט שנים, אבל בכל זאת, לשאר החברים יש קילומטראז' עם מירה שמתחיל עוד לפני שאני נולדתי.

שעות שמחות - רוחב
שעות שמחות - רוחב
תוספת משמעותית וחשובה למדף ספרי האלכוהול הכה דליל בעברית (צילומים: מיכל רביבו, סטודיו קרן וגולן) היתה יכולה להיות אימא שלי, מירה איתן, אולי קצת חבל שהיא לא אימא שלי, מירה איתן. אז אפילו שזה לא פייר בעליל, אספר לכם קצת על "שעות שמחות", בתקווה שתשתכנעו לוותר על עוד ספר פשטידות של או עוגיות, ותקנו לעצמכם במתנה את אלבום האלכוהול המוצלח הזה. שעות שמחות הוא תוספת משמעותית וחשובה למדף ספרי האלכוהול הכה דליל בעברית. אני מעלעל באלבום-ספר האלכוהול המרתק הזה ותוהה - איך לא - למה רק עכשיו זה קורה. מדובר בספר צבעוני ומלא בצילומים של מיכל רביבו, שלא תוכלו להעביר שלוש דקות של עלעול בין הדפים בלי שתעצרו רגע כדי למזוג משהו לשתות. מירה איתן, שמן הסתם אם אתם קוראים כאן אתם יודעים מי זו, היא מה שנקרא "מוותיקי הענף". לפני 20 שנים לערך היא היתה ברמנית, היה לה בר משלה בחיפה, ניהלה ברים והדריכה על אלכוהול. היא היתה העורכת של מגזין "יין וגורמה" ובשנים האחרונות היא מנהלת תקשורת ועיתונות ביקב כרמל, וכמובן - עדיין כותבת. אני אוהב את הכתיבה של מירה, ובספר באים היטב לידי ביטוי כל הצדדים של עולם המשקאות שמירל'ה מכירה. "בר הוא מקום אידיאלי למצוא בו סיפורים מעניינים בלי צנזורה", נכתב בהקדמה, "אנשים יושבים במקום חשוך קמעה, שותים משקאות שמתירים את חרצובות לשונם, ולעיתים פותחים גם את סגור ליבם, והסיפורים קולחים ונשפכים מכל עבר...". מירה כתבה את הסיפורים במרוצת השנים, אספה עוד כמה מחברים, וכך אפשר לקרוא על מיק, השתיין האירי מהמנזר ותקרית השיניים התותבות במרפי'ס, או סיפורים על שוטרים נחמדים(!) שהסבירו פניהם לשתיינים, סיפורים על צ'רצ'יל, על השטן, ציטוטים מפורסמים, וגם סיפורים על משקאות שונים ועל מותגים ספציפיים, ובקיצור - איפה שיש סיפור טוב שעומד מאחורי הדרינק.  
ספר שעות שמחות - 2
ספר שעות שמחות - 2
אז מאיפה הגיע הרעיון לכתוב את הספר?
״אלו סיפורים שאני מאוד אוהבת ואנשים שאני מאוד אוהבת, ועם השנים הצטברו אצלי המון סיפורים שכתבתי. הרבה שנים הסתובבתי עם הרעיון והחלום הזה, אבל ההחלטה התקבלה רק אחרי שפגשתי את החבר׳ה של לאנצ׳בוקס וראיתי שמה שאני רוצה זה ספרים כמו שהם מוציאים. ספר שהוא צבעוני, ומתעסק באנשים ובהיבט התרבותי והחברתי של השתייה".   כולנו יודעים שיש סיפורי שיכרות ושתייה הרבה יותר קיצוניים, שלא נכנסו לספר..."יש סיפורי שתייה ושכרות, אבל אני כותבת על תרבות שתייה, ולא רציתי להיכנס לנישה הזו שגם ככה מטפטפים לנו כל הזמן את האלכוהול כ'אויב'. חיפשתי את ההיבט התרבותי, ולא את השתייה לשם השתייה, ורציתי ספר שידבר אל כל אחד, ולא רק למי שנמצא עמוק בתעשייה. זה ספר מקצועי, אבל הוא לא מיועד רק ל'אנשי מקצוע'. זה ספר לכל מי שאי-פעם ישב על בר, כל מי שאי-פעם שתה משהו".   אז מה קרה כאן בעשרים שנה האלו?"קרה המון. בסיפורים הראשונים, מה שהיה פה פעם, היה מבוסס על חוסר ידע אחד גדול. לא דיברו בכלל על אלכוהול, ושתו דברים גרועים. היום כבר יש חיפוש ודיבור על מה שמסתתר מאחורי התווית. מבינים שיש סיפור והיסטוריה מאחורי כל בקבוק, ושואלים ומתעניינים. גם אם לפעמים אנשים מבלבלים את המוח, אנחנו רואים את הסקרנות אצל הלקוחות. פעם היו מדברים על הבר שיחות פסיכולוגיות-פילוסופיות על החיים, היום לקוחות מדברים עם הברמן על המשקאות שלהם. מעניין אותם מה הם שותים".   הסיפורים ב"שעות שמחות", בסך הכל, אינם קיצוניים מדי, ובכלל הרוח הכללית השורה על הספר היא של בורגנות נעימה. אין מה לחשוש מסיפורי זיונים, הקאות ואלימות שיכורים, כך שאפשר בלב שקט לקנות את הספר הזה במתנה גם לדודה שלכם. לכו תדעו, אולי סוף-סוף היא תשתה משהו, וליל הסדר יהיה כיפי ומצחיק לשם שינוי...   שעות שמחות - סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים. מאת: מירה איתן, הוצאת לאנצ'בוקס. 98 שקל