דבי שהם אומרת שכל העניין עם הקורס התחיל בטעות. אבל זה בסדר, גם השמפניה נולדה בטעות ולא שמעתי אתכם מתלוננים על זה...

בשנת 2006 הושק עם המון רעש וצלצולים, Waiters, בית-הספר למלצרים ותרבות האירוח של בית-הספר לברמנים 'זמן אמיתי' ויקב רמת-הגולן. אז עוד קראו לו 'יקבי רמת-הגולן'. לצורך העניין הוקם חדר מושקע במתחם 'זמן אמיתי', אבל, כמו שדבי, מנהלת הדרכה ביקב רמת-הגולן, מסכמת: "זה עבד בערך דקה", וכך נשאר היקב עם חדר בדרום-תל אביב, אבל בלי תלמידים ובלי שיהיה מה ללמד אותם. ארנון הראל, שהיה אז מנהל השיווק של היקב, ביקש מהאנשים שלו שיעשו עם זה משהו ודבי עשתה עם זה 'קורס מנהלי תחום יין'.

המפגשים עצמם מתקיימים באווירה המאפשרת לאנשי היין להתחבר ביניהם ולהחליף רעיונות... (צילומים: יח"צ)
המפגשים עצמם מתקיימים באווירה המאפשרת לאנשי היין להתחבר ביניהם ולהחליף רעיונות... (צילומים: יח"צ)
המפגשים עצמם מתקיימים באווירה המאפשרת לאנשי היין להתחבר ביניהם ולהחליף רעיונות... (צילומים: יח"צ)

אחרי שהשתתפה בתחרות 'פרס ירדן' והיתה בשלהי לימודיה ב-W.S.E.T - מוסד בריטי בינלאומי ללימודי יין, שהשלוחה הישראלית שלו נפתחה השנה, דבי חשבה שהיקב צריך להשקיע במנהלי תחום יין שרוצים להתמקצע ולדעת יותר, אבל אין להם איפה לעשות את זה. בשנת 2007 התקיים המחזור הראשון של הקורס, שכלל עשרה מפגשים בני שלוש שעות כל אחד, שעסקו באומנות גידול הגפן וייצור היין, יינות העולם החדש, אלכוהול מענבים, מכירות ועוד.

סגל המרצים כלל את ערן ישראלי, ג'סי בודק, ראובן רובין, רונן ארדיטי, דבי בכבודה ובעצמה, ועוד כמה שמות גדולים. ברשימות התלמידים ההיסטוריות מופיעים את אלעד שוהם, מנהל תחום המשקאות של קבוצת R2M, נועם ריזי מקבוצת 'אדום' הירושלמית, יקיריי בן רון ואבירם כץ מקבוצת 'ברוט' ועוד רבים מאוד וטובים מאוד.

"תכל'ס, היה קורס מגניב", זה מה שאמר לי אבירם, אדם שיודע דבר או שניים על מגניבות, "ועם המון כלים". את החוברת הנלווית לקורס הוא מתאר כ"'אחלה טקסט בוק", שעושה סדר בנושאים כמו אזורי הגידול בניו-זילנד, או זני הענבים של דרום-צרפת. בתחילת הדרך, עבד אבירם על הבר של 'רוקח 73' ורצה ללמוד יין. הסוכן של יקב רמת-הגולן הציע למנהל המסעדה לשלוח מישהו לקורס והשאר היסטוריה.

קורס יין רמת הגולן -אווירה - עותק
קורס יין רמת הגולן -אווירה - עותק
מעבר לתוכנית הלימודים שעוסקת גם בבנייה של תפריטי יין וכלים שעוזרים לנהל את הסיפור הזה, כץ זוכר לטובה גם את המפגשים עצמם שמתקיימים באווירה המאפשרת לאנשי היין להתחבר ולהחליף רעיונות. בשנים האחרונות הוא עצמו נוסע להרצות במסגרת הקורס, לירושלים, ראש פינה ואפילו לאילת, לא בשביל הכסף או הכבוד, אלא כדי להעביר לעוד אנשים את הכלים היעילים הללו. הפגישה הראשונה שלי עם הקורס היתה בחורף 2014 כשנסעתי לבית זית כדי לספר לתלמידים, מנהלי תחום יין מירושלים וההרים סביב לה, על יינות ישראל. אני לא יודע מה איתם, אני נהניתי. הם הקשיבו ושאלו שאלות לא כדי להפגין ידע, אלא כדי לדעת והיו כל-כך בעניין עד שנשארתי שם עוד איזה שעה וחצי כדי לענות לעוד כמה מתעניינים על עוד כמה שאלות לפני שהם יצאו משם במהירות כדי להגיע בזמן למשמרת.

אחרי כמעט עשר שנים, שבכל אחת מהן נערכו עד חמישה מחזורים של הקורס, אפשר כבר להתייחס אל קורס מנהלי תחום היין של יקב רמת-הגולן כאל מוסד שרבים מבוגריו מאיישים עמדות מפתח בתחומי היין והמסעדות בישראל. אם אתם עובדים בתחום ואתם רוצים לדעת יותר - אל תחמיצו אותו. אגב, אם אתם מצטרפים למחזור הקרוב אז ניפגש ב-11.7, ביפו, בהרצאה שלי על יינות ישראל. תבואו, אני חושב שיהיה כיף.