פרופ' יוסי לסינג השיב לשאלות המאזינות בתכניתו "תשעה חודשים" ברדיו eco99fm. פרופ' לסינג מייעץ ועונה מדי יום שישי בשעה 12:00 על שאלות בענייני היריון, לידה, פוריות והורות בריאה, באווירה נינוחה וקלילה. 


אגן כליה מורחב בעובר

מאזינה
: אני בת 28, בריאה. בהריון ראשון ספונטני. בסקירת מערכות מורחבת גילו לעובר שלי , אגן כליה שמאלי מורחב 6.6 מ"מ. אמרו לי להיות במעקב אחרי זה. בשבוע 30 עשיתי שוב סקירה וזה גדל ל 1.1 ס"מ. והפרנכימה שמורה 

פרופ' לסינג
:  זה הרקמה המתפקדת של הכליה 

מאזינה
: והגביעים קצת מורחבים . הלכתי לייעוץ גנטי  והיא התלבטה נורא אם לשלוח אותי לעשות בדיקת מי שפיר . הלכתי לייעוץ של נפרולוג והוא אמר לי שלדעתו זה ריפלוקס של שתן. 

פרופ' לסינג: ככה זה נשמע.

מאזינה: היא אמרה לי לעשות שוב בדיקה ואז לפי זה היא תמליץ אם לעשות או לא. השאלה האם באמת מומלץ לעשות את בדיקת מי שפיר או שלא כדאי?

פרופ' לסינג: לפי זה שהפרנכימה שמורה, תפקוד הכליה הוא תקין, זה יותר מצביע בעיני ואני מסתייג כי אני לא מכיר את המקרה אבל הרושם על פניו הוא שישנה איזושהי פגיעה מסוימת בניקוז של אותה כליה אל שלפוחית השתן ולא בעיה גנטית. אני מניח שצריך לעקוב אחרי זה. ישנם אפילו מצבים נדירים שאפשר תוך כדי ההריון לפתור את הבעיה, אבל העובדה שהפרנכימה שמורה זה סימן שהתפקוד הכלייתי של העובר הוא תקין. יותר לא אוכל לומר לך משום שחסרים פרטים בידי. בכל מקרה המעקב מתחייב כדי לראות שזה לא גדל יתר על המידה. 
 



 
ווסת ארוכה מהרגיל 

מאזינה: אני אמא לבת בת 2. היא השתמשה בגלולות במשך 6 שנים. בשנתיים האחרונות היא לא משתמשת ובחצי שנה האחרונה, הווסת נמשכת קרוב לשבועיים. היא הלכה לגניקולוגית עם המלצה שלי שתעשה אולטרסאונד 


פרופ' לסינג
: והגניקולוגית קיבלה את המלצתך?

מאזינה
: לא. היא עשתה בדיקות דם הורמונליות . הבת שלי חזרה ואמרה שהכל בסדר ומה שהיא צריכה לעשות כדי לסדר לך את הווסת, תקחי גלולות . זה עשה לה מאוד לא טוב במשך 4 ימים, בחילות וכאבי בטן. אמרתי לה שתפסיק לקחת. הייתי רוצה שתמליץ לי מה לקרוא כי אני רוצה להבין את הדברים ומה אפשר לעשות בדרך טבעית ולאו דווקא דרך גלולות שעושות לא טוב. היא לקחת את הגלולות במשך 4 ימים והפסיקה והווסת חזרה במלוא העוצמה

פרופ' לסינג
: צר לי שהגניקולוגית לא עשתה לביתך אולטרסאונד. בלי ספק ראוי לביתך לראות רופא כמו שהיא עשתה . בלי ספק בדיקות הורמונליות זה חלק מהבירור מדוע לאישה צעירה אין מחזורי ווסת סדירים , בלי ספק בדיקת אולטרסאונד היא חלק אינטגרלי . היה ובדיקה הורמונלית היא כזו ואולטרסאונד הוא אחר אז ניתן כמובן, כדי להסדיר את האי סדירות ניתן להשתמש בטיפול תרופתי כזה או אחר. אבל קודם לכן בלי כל ספק צריכים גם לעשות בדיקת אולטרסאונד . כי לפעמים דימום מסוג כזה יכול להיות בגלל ממצא שנמצא בתוך הרחם, מיומה שזה גידול שפיר או פוליפ. 

מאזינה
: בהנחה שהכל בסדר, איך אנחנו ממשיכים מפה? אני לא חושבת שגלולות זה הפתרון 

פרופ' לסינג
: אני יכול למנות 6 מצבים שונים שבהם גלולות הן כן פתרון . אני מציע שניוועץ שוב בגניקולוגית וכשכל הפרטים יהיו תחת ידינו ברורים ונהירים, אני בטוח שנמצא גם פתרונות. 






ווירוס CMV

מאזינה: אנחנו מנסים להכנס להריון שלישי . לפני חודשיים עשינו בדיקות שגרתיות לפני הריון והתגלה לי ווירוס CMV. הבנו שזה סוג של מחלת הנשיקה. הונחתי לחכות מספר חודשים . לפני שבוע וחצי עשיתי שוב את הבדיקה ועדיין זה פוזיטיב

פרופ' לסינג
: מה פוזיטיב? יש שמה שני דברים 

מאזינה
: IGM   ו – IGG. וה Avidity היה 155 וכרגע הוא 135. 

פרופ' לסינג
: אם ה Avidity גבוה זה ביטוי לזה שהזיהום הוא ישן ואם חלפו באמת 3 חודשים מאז ההדבקה , מאז שזיהו את זה, את כבר יכולה להכנס להריון . מה שאת מודדת IGG, IGM, זה נוגדנים . נוגדני ה IGG, ישארו וילוו אותך כל חייך כביטוי לזיהום שפעם הזדהמת כמו חיסון אדמת למשל. נוגדני ה IGM, ילכו וירדו. יש לך את בדיקת הדם של אז ושל עכשיו ואם הרופא עדיין מוטרד, אפשר להשוות את ה Avidity, אם זה נוגדנים חדשים או ישנים ולפי זה אפשר לייעץ לכם. אבל בהכללה, אם חלפו 3 חודשים מאז ההדבקה הראשונית את יכולה להתחיל בהכנות להתעבר.