אחי הצעיר (23) הוא זכיין של בגדי ילדים בצפון הארץ. הוא השקיע בעסק כ־300 אלף שקל שקיבל מהורינו וכיום הוא מפסיד. הוא חש תקוע ומרגיש שהוא מבזבז את זמנו. כיום הוא חתום על חוזה שמחייב אותו להישאר בסניף שלוש שנים, אלא אם כן ימצא מחליף. הוא פנה למתווכים שלא עזרו לו וגם הרשת מסרבת להושיט לו יד ולקחת ממנו את הסניף. מה עליו לעשות?


“אם אחיך לא ימצא את הכוחות להילחם, הוא עלול ליפול לבור גדול יותר. אנחנו נמדדים ברגעים הקשים של חיינו ולא ברגעים הקלים. המקרה של אחיך הוא אחת הסיבות מדוע אינני ממליץ להורים להשקיע בזכיינות בגיל צעיר. ילד חסר ניסיון יתקשה להתמודד עם משברים כמו זה שאחיך חווה כעת. על נער צעיר להתחיל מלמטה ולהתמקד במה שהוא רוצה לעשות לפני שהוא נכנס לעסק. כדי שעסק יוכל לשרוד, יש להילחם עליו. עליכם להתערב ולמצוא מישהו מקצועי שישמור עליו שלא ייפול לבור עמוק יותר מזה שהוא נמצא בו כעת.



אחיך צריך לעבוד כמו חמור ולנסות למכור את הסחורה שלו גם במחירים מוזלים בצורה ניכרת. עליו להיות פעיל מאוד: אם עליו להזיז סחורה שנותרה לו בחנות – שיזיז אותה ויעבור מבית לבית עד שיצליח למכור. במקביל אני ממליץ לכם לחפש מישהו שייכנס לנעליו. קשה מאוד למצוא אדם שיסכים להיכנס לחנות שממוקמת בצפון הארץ והוכחה ככושלת. הדבר היחיד שיכול להציל אותו הוא לאפשר לעסק גדול או לרשת חנויות להחליף אותו עד סוף החוזה שעליו הוא חתום. עבור חברות גדולות זהו סיכון מינימלי. בשביל אחיך זה בעל חשיבות רבה עד מאוד”.



אני בת 60 וקיבלתי בירושה כמיליון שקלים ששוכבים כעת אצלי בחשבון. ילדי גרים בצפון הארץ ואנחנו במרכז. מה עלי לעשות כעת עם הכסף? האם לקנות דירה נוספת להשקעה או לקנות מניות באמצעות הבנקים?


“את מיליון השקלים הללו צריך להשקיע במקום כלשהו. כיום לבנקים כבר אסור למכור מניות ואפשר תמיד לקנות אג”חים ולבנות תיק סולידי שיניב תשואות כלשהן. אם את מעוניינת לשמור את הכסף נזיל עבור ילדייך, קניית דירה אינה רלוונטית. עלייך להתמקד במשפחה שלך ולא להיות עבד של רעיונות.



התשואות השוטפות על שכירות בישראל נמוכות יחסית, ואני לא חוזה רווח גדול לבעלי הדירות. אומנם כשעושים תיק השקעות חושבים לטווח ארוך, אך כאדם מנוסה אני יכול לומר לך שאחד הדברים הטובים בניהול תיקים הוא יצירת הנזילות. אפשר לקנות לכל אפיק תיק השקעות בפני עצמו, וכך, אם תצטרכי כסף, תוכלי לבחור איזה תיק תרצי להנזיל ודמי הניהול ישולמו כאחוז מסך הכסף המנוהל. בתי השקעות רבים לא אוהבים להתעסק בתיקים שכאלו ולכן לא מציעים אותם תחילה, צריך לדעת לעשות את זה. עשי תיק השקעות ארוך טווח, אך מכוון ובעל חלקים נזילים. כך הכסף יתחיל לעבוד בשבילך ולא ישכב בבנק”.



אני נשוי, עובד במקום מסודר ומגדל ארבעה ילדים. אשתי ואני עובדים ומצליחים ליצור רווח כלכלי בכל חודש, כך שמצבנו טוב. נותרו לנו עוד כ־200 אלף שקל למשכנתה על ביתנו. האם עלי לרכוש דירה להשקעה או לרכוש תיקי השקעות?

“כדי להתפתח כלכלית ולהגיע לשגשוג משפחתי, הדבר הכי חשוב הוא לייצר נכסים מניבים - כספיים או נדל”ניים. עליך לדאוג לנכס מסוים שיניב לך עם השנים תשואות, אחרת תישאר עבד לכל חייך. מי שמספר על עצמו שהוא ‘עובד והכל בסדר’ לא מביא בחשבון שהעסק שבו הוא עובד יפול יום אחד, ועליו להכין תוכנית גיבוי. ראה מה קרה לחברת טבע.



מספיק שיקרה לך אירוע לא שגרתי במשפחה, שימנע ממך חס וחלילה לעבוד, ומצבך הכלכלי עלול להידרדר. החיים הם לא מונופול ואין לנו אפשרות לשלוף כרטיס יציאה מהכלא בכל עת. כמו כן, אני ממליץ לך לבנות תיק השקעות שייצר עבורך תשואה לאורך השנים. רובנו מפחדים להשקיע בבורסה וחוששים מהקזינו. איני יועץ השקעות, אך בבורסה כדאי להשקיע במניות ארוכות טווח ולא להשקיע רק במניה בודדת. אם תקנה תעודת סל של 125 חברות, רמת הסיכון שלך תרד ותוכל תרוויח. את הרווח שעשית מתשואות תוכל להכניס חזרה לתיקי ההשקעות ותוכל לרכוש תיקים נוספים. זו תהיה השקעה נבונה לטווח הארוך".



ערך ב-103FM: איתמר זיגלמן