היום (שלישי) התקיימה הוועידה הלאומית ה-7 לאנרגיה ובמסגרתו הגן פרופסור דיוויד גילה, שהתפטר מתפקידו אתמול, על עמדתו לגבי מונופול הגז, ואילו שר האנרגיה והמים ד"ר יובל שטייניץ הגן על עמדת הממשלה.
גילה הסביר בדבריו שהמתווה המסתמן הוא רע כיוון שהוא אינו מביא תחרות והוא משאיר את הבעלות הצולבת של נובל אנרגי' במאגרי תמר ולוויתן "והיא תמשיך להישאר גורם בתמחור הגז במשק המקומי".

גילה אמר עוד בין השאר שהמתווה המסתמן להסדרת משק הגז "לא יביא לתחרות.. דרשנו תחרות והמונופול אמר לנו: 'תחליטו - אם אתם מתעקשים על תחרות בריאה אז לא אפיק את הגז. תבחרו או גז או תחרות'. אבל אנחנו רוצים להגיד לו שאנחנו רוצים גם גז וגם תחרות. שהצרכן הישראלי ראוי גם לגז וגם למשק גז תחרותי".
שטייניץ לעומתו הציג את עמדת הממשלה והזכיר שפרט לתחרות יש גם שיקולים אחרים, וכי הדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא לדאוג לפיתוח המהיר של לווייתן.

שטייניץ הסביר כי קנסות של מאות מיליארדי השקלים שהבטיחה ועדת ששינסקי למדינה פשוט לא יגיעו אם לוויתן יישאר בים: "רבים מניחים שמרגע שהתגלו שדות גז, הפיתוח של השדות מובטח מאליו אך הניסיון הבינלאומי מלמד שזה לא כך. רגולציה זה חשוב ומועיל במידה והיא מושכלת. בגלל רגולציה מכבידה וכושלת מדינות כמו ארגנטינה, אוסטרליה ומצרים הפכו ממדינות מייצאות גז למדינות שנאלצות לייבא אותו במחיר גבוה יותר. לא אתן שזה יקרה גם לנו".

 שטייניץ גם הזכיר כי לסוגיית הגז יש גם השלכות על יחסי החוץ של ישראל: "ייצוא למצרים ובעיקר לירדן עומדים בראש סדר העדיפויות של ישראל. הזרמת גז טבעי במחיר סביר לירדן יכולה לעזור לה להתמודד מול הלחצים שהיא חווה גם מהאיסלם הקיצוני וגם מאיראן".