"קיבלנו מתנה אדירה. במשך שנים חשבנו שמשה רבנו היה מנהיג דגול, אבל נווט די מרושל. עכשיו גילינו שבעצם הוא לא היה מרושל כלל, ולא רק שהוא הביא את בני ישראל לארץ זבת חלב ודבש - אלא גם לארץ זבת גז". כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון מיוחד לעורך מגזין פורבס, סטיב פורבס, בהתייחסו למשבר חלוקת רווחי הגז שנמצע בעיצומו בתקופה האחרונה.



"במשך רוב שנות קיומה של מדינת ישראל, היינו המדינה היחידה במזרח התיכון ללא משאבי אנרגיה טבעיים. נאלצנו להסתמך על ה'אנרגיה המנטלית' שלנו", המשיך נתניהו. "אבל לאחרונה, החברות הפרטיות הצליחו איפה שהחברות שממשלתיות כשלו - והצליחו למצוא כמויות גדולות של גז בבטן האדמה. כעת יש לנו קרב פוליטי קשה סביב חלוקת הרווחים מהגז. אנחנו נאבקים בהרבה פופוליזם, אבל אני חושב שהצגנו את האיזון הנכון שבין הבטחת צרכי האנרגיה של המשק הישראלי, רווחי החברות הפרטיות וייצוא משמעותי. אני משוכנע שבזמן הקרוב אצליח להוציא את המתווה לפועל - ונוציא את הגז מבטן האדמה".



את הראיון המיוחד לא קיימו נתניהו ופורבס במשכן ראש הממשלה בירושלים - אלא דווקא בבאר שבע, שם מוקם בימים אלו מרכז הסייבר הלאומי, שעל הקמתו הכריז נתניהו בשנה החולפת. "זו אמנם עיר עתיקה, משה רבנו היה פה, אבל החלטנו להביא לפה את התחום החדש והמתפתח ביותר בעולם - תחום הסייבר", הסביר נתניהו. "באר שבע תהפוך בקרוב מאוד להיות 'האב' מפוצץ בכישרון, ואני מתמוגג מכך. השילוב בין היחידות הצבאיות שעוברות לכאן, הסטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון והחברות הבינ"ל שמגיעות לפה יוצר דברים מדהימים".



"האינטרנט הוא 'המערב הפרוע' של ימנו", המשיך. "הקושי הגדול בתחום הזה הוא שאי אפשר לקבוע כללים ברורים או לדעת מול מי אתה נאבק. בזירות תחרות אחרות ואפילו בזירות מלחמה מאוד ברור מי תוקף ומי מגן, יש כללים ויש עונשים. ברשת זה לא תמיד המצב. נכון, אי אפשר להגן מפני כל איום אפשרי, אבל להגיד 'אם אי אפשר להגן מפני הכל אז לא נעשה כלום', זו לא הדרך בה אנחנו הישראלים עובדים. אנחנו עושים כמיטב יכולתנו ולומדים תוך כדי תנועה".



"השקעתי רבות בקידום תחום היזמות"


היכולות הטכנולוגיות של היזמים הישראלים, מסביר נתניהו בראיון, מתחילות בהשקעה האדירה ביכולות המודיעיניות והטכנולוגיות של צה"ל ושל מערכת הביטחון - אך לראייתו, ללא סביבה עסקית תומכת, כל היכולות האלו לא היו באות לידי ביטוי. "יכולים להיות המוחות הטובים ביותר והמתמטיקאים הגדולים ביותר, אבל בלי סביבה שמקדמת עסקים הם לא יתקדמו ולא יפרצו. כמו שהיה בברית המועצות לשעבר. מדענים ויזמים שעלו על מטוס והגיעו לפאלו אלטו התחילו לייצר ערך מוסף בתוך שבועיים. פה בישראל יש לנו את המוחות הנהדרים האלה בשילוב עם סביבה שתומכת בעסקים וביזמות. אני אישית הקדשתי חלק גדול מפעילותי לקידות התחום, וכעת אנחנו שמים את יהבנו על תחום הסייבר. אני מאמין שזה יהיה מנוע צמיחה משמעותי ב-50 השנים הקרובות".



לא רק סייבר הזכיר נתניהו במהלך הראיון המדובר. לראייתו, ישראל משמשת כמובילה טכנולוגית במגוון רחב של תחומים - ואחד האתגרים המרכזיים אשר עומדים בפנינו כעת הוא ההתרחבות לשווקים חדשים ברחבי העולם. "האתגר הוא לא רק לפתח את הטכנולוגיה, אלא גם לייצא אותה לשווקים שונים בכל העולם", סיפר. "אנחנו מבינים שהטכנולוגיה והפיתוחים הישראלים יוכלו לשנות ולשפר חיים במקומות שונים. טכנולוגיות מים, איכות סביבה, חינוך, חקלאות. הרי הפרה הישראלית היא הפרה שמייצרת הכי הרבה חלב בכל העולם. וכשמדינות כמו הודו או סין נדרשות להאכיל למעלה ממיליארד אזרחים - אלו הבדלים משמעותיים מאוד".



לראייתו של נתניהו, ישראל חייבת להצליח לעמוד ב-3 אתגרים מרכזיים בכדי להמשיך ולשמר את מעמדה כמובילה עולמית בתחום הטכנולוגיה והיזמות. "הראשון הוא תחום הטכנולוגיה והסייבר", סיפר, "השני הוא ההגעה לשווקים חדשים ברחבי העולם, והשלישי הוא צמצום הבירוקרטיה. זה אחד התענוגות הגדולים שלי בחיים הציבוריים, להיאבק בבירוקרטיה. זה מאבק שאף פעם לא מסתיים, אבל אנחנו ממשיכים בו".



סטיב פורבס נחשב לאוהד גדול של ראש הממשלה נתניהו וכאחד ממתנגדיו הגדולים של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בתקשורת האמריקאית. בחודש ינואר האחרון כתב טור דיעה מיוחד על רקע הסערה סביב הזמנתו של נתניהו לנאום בפני הקונגרס, בו כינה את נתניהו "הצ'רצ'יל של ימנו" והזהיר מפני הסכם הגרעין המתגבש בין המעצמות לבין איראן. 



לאתר פורבס