האם יש דרך לעצור את מתווה הגז? על פי הפרשן הכלכלי של ערוץ 10, מתן חודורוב, האפשרות קלושה מאוד, אבל הסיכוי שהוא ייפול בגלל מחירי הנפט, היא די ריאלית. כזכור, בג"צ דן אתמול בעתירות נגד חוקיות מתווה הגז.

ניסים משעל וחגי גולן שוחחו איתו ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "בג"צ לא ממהר להתכופף בפני ראש הממשלה, שדרש להגיע תכף ומיד ולשטוח את גרסתו בפני השופטים. הרכב חמשת השופטים בחר להסתפק בדעתו של שר האנרגיה שטייניץ. הם אמרו לראש הממשלה אדוני יש כאן סדר, הדברים לא מתנהלים כמו בממשלה שכל יוזמה שאתה מעוניין להוביל ניתנת לכפייה על השרים כולם ללא שמץ ביקורת. תגיש תצהיר ואחר כך אנחנו נחליט אם לאפשר לך להופיע".

לעומת זאת אמר חודורוב: "להערכתי, כמשפטן וככתב כלכלי שצבר ניסיון בסיקור פסיקות בתחום הזה, אני לא רואה עילה שבגינה בג"צ יתערב בהסכם הכלכלי אחרי שהוא כבר נידון וזכה לכל האישורים הנדרשים. נכון שנתניהו פעל בניגוד להמלצתה של ועדת הכלכלה, של רוב חבריה, ונכון שהוא נטל לעצמו את סמכויות שר הכלכלה במהלך פוליטי בעייתי, ומצד שני, פורמלית לפחות, הכל כאן נעשה לפי הספר.



"אותו סעיף 52 שבגינו מלינים העותרים הוא סעיף קיים בספר החוקים, שמאפשר לממשלה, אומנם בתנאים מאוד קיצוניים, ליטול או לעקוף את סמכות הממונה על ההגבלים העסקיים. לכן אני מעריך שיש פער בין הרטוריקה של בג"צ והרצון שלו לאותת שהדיון רציני, שיש סדר ואף אחד הוא לא מעל החוק, לבין התוצאה הסופית. אני מתקשה לראות איך מתוך 5 העתירות שהגישו גופים רבים וחשובים ייצא פסק דין שיבטל את מתווה הגז".

על השפעת מחירי הנפט על נושא הגז הוסיף חודורוב: "הנפט נמצא בשפל ארוך ומתמשך ומחיר הנפט משפיע בכל העולם, חוץ מאצלנו, על מחירי הגז. אם חברה כמו 'נובל אנרג'י' מעריכה שהתמוטטות מחירי הנפט תוביל לכך שמחיר הגז עומד להיות זול מדי, כלומר לא ישתלם בעיתוי הנוכחי להפיק אותו מתוך האדמה, או שאין בנק שיסכים ללוות פרויקט כזה, ומודיעה על קיצוץ של 50% בתוכנית ההשקעות הבינלאומית שלה, אז יש חשש ממשי בסטייה מלוחות הזמנים של פיתוח מאגר לווייתן.

פיתוח מאגר לווייתן הוא האדנים שעליהם נשען כל המתווה, כי אם אי אפשר לפתח את לווייתן אי אפשר לייצא מתוך מאגר תמר. ואז כל הסיכומים וכל המערך שנבנה כאן בין המדינה לבין תשובה עלול לקרוס. כך שאם המתווה לא ייצא לפועל זה לא יהיה בגלל התערבות בג"צ, הוא לא ייקח את זה על עצמו, אלא בגלל שינוי הנסיבות הכלכליות, שמה לעשות, מחירי הגז צונחים ב-50-60% בשנה האחרונה כתוצאה מהמפולת של הנפט. זה לא משהו שמישהו חזה אותו ויכול לעשות שינוי במצב הכלכלי".

ערך: אסף נבו