ב"זיכרון גורלי", סרט המדע הבדיוני הקלאסי בכיכובו של ארנולד שוורצנגר, נקלע הגיבור לוויכוח סוער עם נהג מונית אוטומטי - רובוט בינה מלאכותית טיפש למדי (סיפור שסופו רע מבחינתו של הרובוט). עלילת הסרט מתרחשת במאדים ב־2084, אבל מכוניות אוטונומיות לחלוטין יהיו מציאותיות ממש כאן, בכדור הארץ, עד 2021. זהו, לפחות, החזון של מנכ"ל מובילאיי, זיו אבירם, לעתיד הלא כל כך רחוק. 



אבירם ייסד את מובילאיי ב־1999 יחד עם פרופ' אמנון שעשוע מהאוניברסיטה העברית. החברה זכתה לפרסום הודות לפיתוח מיוחד של מערכות ראייה וניתוח נתונים לסיוע בנהיגה זהירה ולנהיגה אוטונומית. הטכנולוגיה משפרת את בטיחות הנסיעה, מצמצמת את סיכוני התאונות, מצילה חיים ומציגה אפשרות לחולל מהפכה בחוויית הנהיגה: באמצעות מצלמות חכמות לזיהוי תנאי הדרך, מכשולים והבנה של סצינת הנהיגה, אוספת מובילאיי נתונים על מיליוני קילומטרים של נהיגה, ומשתפת פעולה עם מרבית יצרניות הרכב הגדולות כדי לסלול את הדרך למכוניות ומשאיות אוטונומיות.  
 
באוגוסט 2014 הונפקו מניותיה של מובילאיי בבורסת ניו יורק. זו הייתה ההנפקה הראשונה הגדולה ביותר של חברה ישראלית בארה"ב, ומובילאיי גייסה 890 מיליון דולר. 
 

אבירם יקבל בשם מובילאיי את פרס החדשנות של הג'רוזלם פוסט לשנת 2016 בכנס השנתי של העיתון שיתקיים בניו יורק ב־22 במאי. הפרס מעלה על נס את גישתה המהפכנית של החברה ומוענק לה על פיתוח טכנולוגיה פורצת דרך ומצילת חיים.  
 
"מובילאיי חלוצה ומובילה בתחומה", מציין אבירם ומדגיש כי מערכות ההתרעה שפיתחה החברה מפחיתות את תאונות הדרכים בכ־40%. המערכות משולבות כיום במכוניות של 25 יצרנים בינלאומיים, לרבות פולקסוואגן, BMW, פורד, ג'נרל מוטורס, ניסאן, וולוו, אאודי ויונדאי, ומערכות ה־After Market שלה נמכרות ביותר מ־50 מדינות.
 
בשבועות האחרונים דווח כי אבירם נפגש עם מנכ"ל טסלה, אילון מאסק. השבוע, כשנשאל על ידי הג'רוזלם פוסט אם הפגישה אכן התקיימה, תגובתו הייתה "אין תגובה". "אנחנו עדיין מכנים את עצמנו סטארט־אפ, למרות שאנחנו חברה גלובלית, בינלאומית. הייצור והמחקר והפיתוח שלנו מתקיימים בישראל, ואנחנו ספקים של תעשייה עצומה, ההולכת וגדלה", הוא אומר.
 
אבירם פורש את מפת הדרכים להשקת מכוניות אוטומטיות לחלוטין בערים ובכבישים המהירים. "מכוניות אוטונומיות הן כבר לא חלום. השאלה היא לא האם, אלא מתי", הוא אומר.
 
השלב הראשון והבסיסי (מתוך שלושה), לדבריו, היה ההמצאה של נהיגה חצי־אוטונומית, אשר זמינה בכמה מכוניות כבר כיום, כולל בדגם S של טסלה. נהגים יכולים ללחוץ על כפתור "טייס אוטומטי" כשהם נוסעים בכביש מהיר, והמכונית נשארת בנתיב שלה ונזהרת ממכוניות אחרות. אך הנהג עדיין חייב להישאר ערני, והטכנולוגיה לא מתאימה, נכון לעכשיו, לנהיגה בעיר.
 
השלב הבא, הנקרא "נהג אוטומטי", יהיה זמין עד 2018. זוהי מערכת שתתבסס על שלוש מצלמות ותאפשר לנהגים להתרכז בדברים אחרים בעת נהיגה. אבירם מצפה שעד 2021 מכוניות אוטונומיות לחלוטין ייצאו לכבישים.
 
לשם כך, יהיה צורך במערך נרחב הרבה יותר של חיישנים. "אנחנו מניחים כי נצטרך שמונה מצלמות, ארבעה מכ"מים בפינות ותצורות נוספות של חיישנים וסונרים מסוג LEEDR (Laser Environmental Effects Definition and Reference). המצלמות והחיישנים השונים הללו ייצרו יחד מספיק נתונים כדי שהמערכת תוכל להעריך את הסביבה בדיוק של "99.9999 אחוזים". 

הקרב על המפה

אך לדברי אבירם זוהי רק ההתחלה. נוסף ליכולתה לזהות מכשולים, מובילאיי שואפת לכך שמכונית ללא נהג תדע לאן הכביש מוביל, ותהיה לה מפה מדויקת של מה שנמצא מעבר לאופק או מעבר לפינה.
 
על מנת לעשות זאת, החברה משתמשת בנתונים החזותיים של 14 מיליון קילומטרים של כבישים ראשיים שהמצלמות שלה תיעדו, ויצרה מפה שמקורה בציבור. הקונספט מזכיר חברה חדשנית ישראלית אחרת, Waze, המשתמשת בנתוני ניווט לווייני שמקורם בציבור כדי להעריך את מצב התנועה ולמפות כבישים חדשים.
 
"הספק שבסופו של דבר תהיה לו מפת הכביש, ישלוט בשוק", אומר אבירם. לגוגל יש מערכת יקרה, שנוסעת בכבישים כמה פעמים כדי למפות אותם. המערכת של מובילאיי, לעומתה, זולה הרבה יותר ונהנים מנוכחותה בכל מקום, הוא מסביר. לדבריו, "אנחנו לא יודעים עדיין איך הם יתחזקו את הדיוק של המפה שלהם. הם יצטרכו עשרות אלפי כלי רכב כדי שהמפה תהיה מדויקת. אנחנו משתמשים בעשרות אלפי כלי רכב של הציבור כמקור".
 
האלמנט האחרון הנחוץ למכוניות אוטונומיות הוא מה שאבירם מכנה "מדיניות נהיגה", המתייחסת לא רק לכללים ולתקנות אלא גם לאינטראקציה בין נהגים. לדוגמה, אם ארבעה נהגים מגיעים לצומת באותו זמן, זאת לא בעיה בדרך כלל; שילוב של קשר עין, פנסים מהבהבים או תנועה עדינה יכול לציין למי יש זכות קדימה. מחשבים עלולים פשוט להמתין לנצח להפוגה בתנועה אם אין להם דרכים לנווט בתוך התנהגויות אנושיות.
 
"אנחנו חייבים ללמד מחשבים מדיניות נהיגה, מפני שנהיגה אוטונומית לא תתחיל ביום אחד. המעבר ייקח לפחות שני עשורים. לכן, משנת 2021 המכוניות האוטונומיות ינהגו לצד בני האדם, שלא תמיד מקפידים על חוקי הכביש. הם יצטרכו להבין איך להשתלב בתנועה", הוא מסביר.
 
המניות של מובילאיי סבלו מהפכפכות משמעותית. אבירם מייחס את התנודות - משפל של 23 דולר ועד לשיא של 64 דולר - לאי יציבות בשוק ההון הגלובלי. חלק מהאנליסטים חוששים שהחברה מחזיקה "יותר מדי ביצים בסל אחד", ושהתחזיות שלה אינן מעשיות. אבירם סבור אחרת. "רוב האנליסטים נותנים לנו מחיר מטרה גבוה הרבה יותר מכפי שיש לנו היום. הם מאמינים שאנחנו לא בשיא הפוטנציאל שלנו, ואנחנו מסכימים איתם. אנחנו חברת טכנולוגיה, אבל למזלנו אנחנו משחקים במגרש של תעשיית הרכב. זה נותן לנו את היתרון של אפשרויות פיתוח לטווח ארוך מאוד", הוא אומר.
כיוון שתעשיית הרכב עובדת על מכוניות שנים רבות לפני הוצאתן לשוק, העבודה איתן מעניקה למובילאיי ביטחון פיננסי. החברה צופה הכנסות של 1.5 מיליארד דולר ב־2018, על סמך עסקאות שחתמה כבר. 
 
החזון ארוך הטווח של אבירם ושעשוע, שאיפתם לעצב מחדש את העולם באמצעות טכנולוגיה שתשפיע על חיינו מהדרך לעבודה ועד לתחום המשלוחים, מניעה את מובילאיי במהירות גבוהה קדימה.