יו”ר ועדת הרפורמות בכנסת אלי כהן הטיל בסוף השבוע פצצה פיננסית חדשה. ל”מעריב־השבוע” נודע שכהן פנה למנכ”ל בנק ישראל חזי קאלו בהצעה לאפשר לגופים עסקיים לקבל נגישות לחשבונות הבנק של הלקוחות במתכונת שירות של Read Only (קריאה בלבד). במילים אחרות, לגורם העסקי תהיה אפשרות לעיין במצב החשבונות ואולם לא ניתן יהיה לבצע בהם פעולות. ח”כ כהן הסביר שיזם את ההצעה שתהיה חלק מחוקי הרפורמה בבנקאות, בעקבות שיחות עם גורמים המעוניינים להגיש הצעות ערך לשיפור מצב הלקוחות.



מדובר בין השאר בשירות השוואת פוליסות הביטוח וובי או בחברת פיקס שבניהול אורי לוין, הבודקת מי מבין קופות הגמל או הפנסיה גובה את דמי הניהול הנמוכים ביותר. הנגישות לחשבון תיעשה אך ורק בהרשאה ובהסכמה מפורשת של הלקוחות. בתשובה לשאלה מי יהיה רשאי להיכנס לחשבון, הבהיר ח”כ כהן כי מדובר אך ורק בגופים מחוללי תחרות. לדבריו, זו תהיה אופציית קריאה בלבד בחשבונות הבנק מתוך כוונה להציע ללקוחות הצעות אטרקטיביות יותר.



בתשובה לשאלה אם אין כאן חשש לפגיעה בפרטיות, השיב יו”ר ועדת הרפורמות: “אני ער בהחלט לרגישות בנושא זה, וייתכן שאותם גופים יפעלו במסגרת חברת רמות, המרכזת את הטיפול והפיקוח על כל מאגרי הנתונים”. לדבריו, “תיקון החוק קובע ששר האוצר יקבע את הכללים למתן השירותים הללו ולפיקוח עליהם. מנכ”ל בנק ישראל ביקש לחכות עם ההצעה החדשה וטען שיהיה קשה לקדם את כללי הפיקוח החדשים. הבהרתי שאני מוכן להמתין לכל היותר חצי שנה. אין סיבה להמתין מעבר לכך”.



ובתוך כך, מיזם חדש שאושר בשבוע שעבר בקריאה ראשונה ויגיע בשבוע הבא לדיון בוועדת הרפורמות הוא הבנקים החברתיים. כל הרווחים בבנקים אלה עוברים לבעלי המניות והחשבונות. לפי התיקון, ההון המינימלי הנדרש בבנקים החברתיים יעמוד על שלושה מיליון שקל. בנק אופק, שכבר גייס שבעה מיליון שקל, יוכל לעמוד בתנאים.



ח”כ כהן, שהופיע בסוף השבוע בכנס המסים של לשכת רואי החשבון, הודיע על המשך קידום הרפורמות במכון התקנים: “לא ייתכן שגופים מונופוליסטיים המפוקחים על ידי המכון יושבים בראש ועדות התקינה ושבעלי עניין יקבעו את מהות התקינה”. לדבריו, “ישראל סובלת מעודף רגולציה ומאווירה אנטי־עסקית. הדברים הללו פוגעים ללא ספק בצמיחת המשק. במסגרת חוק ההסדרים פועלים להורדת המס בלבד ולחברות הייטק בפרט”.



אמיר חייק, לשעבר מנכ”ל התאחדות התעשיינים ומנכ”ל BRT גלובל, אמר באותו הכנס: “אני מודאג מדרך קבלת ההחלטות, אופק קבלתן והתוצאות הנובעות מכך. כל נושא ענייני נגרר מיד למגרש הפוליטי, שמאל מול ימין וימין מול שמאל, ולא מגיעים לעניין. התוצאות מכך עגומות”. לדבריו, “המרחק בין קבלת החלטות לבין המדידה של כמות הלייקים בפייסבוק מאוד קצר ומדאיג. המדינה חייבת להתרכז בשאלה אחת: מה מביא לצמיחה ומה לא. זה המבחן הקובע”.



סגן שר האוצר לשעבר ח”כ מיקי לוי (יש עתיד) ציין את חשיבות הפחתת מס החברות. לדבריו, “מקבלי ההחלטות צריכים לעתים לבצע אוטומטית את הצעות הדרג הפקידותי. התקציב הנוכחי אינו כולל מספיק מנועי צמיחה”.