מכירת השליטה בבנק אגוד לבנק מזרחי טפחות, באופן של מיזוג בין הבנקים, נכנסת כעת לישורת האחרונה. ל"מעריב־השבוע" נודע כי שלמה אליהו, המחזיק ב־27% ממניות הבנק, קיבל את היתר הפיקוח על הבנקים לדחות את מכירת אחזקותיו מסוף נובמבר (בשבוע הבא) לסוף דצמבר 2017. בפיקוח מאמינים כי משמעות הדבר היא שעסקת מיזוג בנק אגוד עם מזרחי תצא אל הפועל עד סוף השנה, ולכן לוח הזמנים למכירה נקבע בהתאם. יצוין כי אליהו נאלץ למכור את מניותיו, מכיוון שהוא מחזיק במקביל גם בשליטה על חברת הביטוח מגדל.



עוד נודע כי בעלי השליטה בבנק אגוד שכרו את שירותיו של משרד רואי החשבון E&Y (קוסט פורר את גבאי) כדי להמליץ על מתווה העסקה ועל הצעדים הנלווים שיש להוציא אל הפועל. אחת ההמלצות הינה לחלק לבעלי המניות דיווידנד במזומן, בהיקף של 100 מיליון שקל. המקור לחלוקת הדיווידנד תהיה עסקה בהיקף 800 מיליון שקל למכירת חלק מתיק המשכנתאות של הבנק לגופים מוסדיים. עסקה נוספת הנשקלת היא מכירת תיק האשראי ליהלומים בשווי נטו של כ־500 מיליון שקל לבנק SVI ההודי - בנק שפתח שלוחה בישראל לפני 15 שנה, הממוקמת בבורסת היהלומים ברמת גן, אבל לא הצליח להתרומם מבחינה עסקית.



חלוקת הדיווידנד מהווה מעין סוכריה לבעלי השליטה, שלמרות בקשות חוזרות ונשנות, הפיקוח על הבנקים נמנע מלאשר להם חלוקת דיווידנדים. סכום החלוקה אומנם יופחת מההון העצמי (הקובע לצורך ביצוע העסקה), אך הוא ישפר את נזילות הבעלים.



קיבל היתר מכירה. שלמה אליהו, צילום: חן חממה
קיבל היתר מכירה. שלמה אליהו, צילום: חן חממה



עוד יצוין כי בנק מזרחי אמור לרכוש את אחזקות בעלי בנק אגוד (75%) לפי 60% מההון העצמי העומד על 2.4 מיליארד שקל. העסקה תבוצע בהחלפת מניות, כאשר במסגרת זאת תבוצע הצעת רכש ל־25% המניות הנוספות, שמוחזקות על ידי הגופים המוסדיים. הנחת היסוד היא כי כעת המוסדיים ילחצו להעלות את מחיר ההצעה, כך שזו תעמוד על 62%־63% מההון העצמי של אגוד – צעד שככל הנראה אכן יקרה. דירקטוריון מזרחי יתכנס בשבוע הבא כדי לאשר עקרונית את העסקה שתוצג על ידי המנכ"ל אלדד פרשר.



אחת הסיבות בגינה צפוי הדירקטוריון לאשר את העסקה היא מכיוון שעסקי בנק אגוד (בתחום הקמעונאות) משלימים לזה של מזרחי. רכישת השליטה ב־60% מהונו של אגוד תאפשר למזרחי להגדיל את הונו באופן חד־פעמי בכמיליארד שקלים נוספים, הודות למה שמכונה בחשבונאות "ההפרש המקורי". יחד עם זאת, בדירקטוריון ידונו בהשלכות העסקה בנוגע למשפחת עופר ומשפחת ורטהיים, בעלי השליטה. לפי חוק הריכוזיות, עסקה כזאת מהווה אירוע מהותי שמחייב את הבעלים (בעיקר את משפחת עופר) להיפרד מהאחזקה הפיננסית (בנק המזרחי) או מהאחזקה הריאלית (קבוצת מליסרון).



למרות מחאותיהם, עובדי בנק אגוד כבר השלימו עם העובדה כי העסקה צפויה לצאת לפועל, אולם הם ינסו לשפר את תנאי הפרישה של המפוטרים. כתוצאה מהמיזוג, יאלצו ללכת הביתה 450 מעובדי הבנק, מתוכם 200 מנהלים ומורשי חתימה ו־250 עובדים. פיצוי הפרישה של 250% מהשכר לשנת עבודה אחת – כמיליון שקל עבור כל אדם שיעזוב.



עדין לא ברור מה יעלה בגורלו של המנכ"ל ישראל טראו, שניהל בעבר את בנק אוצר החייל ואת בנק פאג"י (בנק פועלי אגודת ישראל). לא מן הנמנע כי טראו ישולב, לאחר המיזוג, במערך הניהולי הבכיר (אולי בתחום הקמעונאות) במזרחי טפחות.