"בלקהאט", ארה"ב 2015


 הכובע השחור, שעליו מרמז שמו של הסרט, אינו אלא כינוי מקובל לפצחן קודים מרושע, החודר אל תוכנות לא לו, ועושה בהן שימושים זדוניים במיוחד. כזה הוא האיש הרע בסיפור שלפנינו, העומד מאחורי פיצוץ כור גרעיני בסין, וגם אחראי למפולת במחירי הסויה בבורסת הסחורות העולמית.



ואת הנבלה הזאת חובה לאתר. כך לפחות סבורים ראשי ה- FBI.  לצורך משימה זו חוברים יחד שני לוחמי מחשב מיומנים, המצויים בעצם משני עברי המתרס. האחד הוא סיני הממונה על לוחמת הסייבר במולדתו רחבת הידיים, ואילו האחר הוא האקר אמריקאי שנידון ל-13 שנות מאסר בגין גניבה של 46 מיליון דולר מכספי בנקים מערביים. כעת, לצורך הדברתו של הכובע השחור, מקבל האסיר-ההאקר שחרור מוקדם מכלאו, ויחד עם שותפו הסיני יוצאת לדרכה העלילה המופרכת, המקרטעת בין ארצות הברית, הונג קונג, מלזיה ואינדונזיה.
 

אומנם "בלקהאט" הוא סרט שעשה מייקל מאן ("היט", "המקור", "הנוסע"), אחד מבמאי האקשן המיומנים ביותר בהוליווד, אבל עובדה זו כמו נותרת עלומה במשך כל השעה הראשונה של הסרט הארוך מדי ( 133 דקות), שבה לא קורה על הבד שום דבר מעניין, חוץ מאשר שיחות חסרות פואנטה על אודות תוכנות סוס טרויאני כאלה ואחרות.

היריות, פיצוץ המכוניות, המרדפים והקטסטרופה הסופית של דם ואש נשמרים כצ'ופר רק עבור אותם צופים קשוחים שהצליחו להתגבר על שממת השעה הפותחת. רק הם זוכים למנת מייקל מאן הישן והמוכר. ממומחה סרטי פעולה כמו מאן מותר היה לצפות לחלוקה הגיונית יותר של משאבי האקשן. ואולי האשמה היא דווקא בתסריטאי הטירון מורגן דיוויס פואל, ש"בלקהאט" הוא ההתנסות הראשונה שלו בתחום הזה.
 
שליפתו של אסיר מסוכן מתא הכלא לצורך גיוס בהול למען האינטרסים של החבר'ה הטובים מוכרת עוד מסרטים כמו " 12 הנועזים" או " 48 שעות". ליהוקו של הגברתן האוסטרלי כריס המסוורת' ("תור", "הנוקמים") לתפקיד אשף פצחנות המחשב נראית חסרת שחר, שכן מלכתחילה ניכר שהז'לוב הזה שולט יותר בתעלולי הקרב ובהפעלת כלי נשק מאשר בהפעלת מהירה של המוח ובזריזות האצבעות על המקלדת.
 
שותפיו הסינים של ההאקר האמריקאי בהדיפת מתקפת הסייבר הם אח ואחות אמיצים ונועזים. מסתבר שהאח (ליהום וונג) למד באוניברסיטה אמריקאית יחד עם ההאקר, ואילו האחות (ויי טאנג) מתאהבת צ'יק צ'אק בגבר המסוקס, שזה עתה שוחרר מבית הסוהר. בקיצור, לא נחסכים מהצופים גם היבטים של קנאת אח לתומתו של אחותו, וכך גם כאבי הלב הנגזרים מזה.
 
ניתן היה לסבול איכשהו את היעדר ההיגיון הבסיסי של הסיפור, אילו ל"בלקהאט" היה מה להציע בתחום הוויזואלי. אך ככל שמתקדמות דקות הסרט, ומתברר גם עומק הפאשלה הקולנועית (יש מדינות שבהן דילגו על שלב בתי הקולנוע, והסרט נשלח מיד לשוק ה־ DVD), עולה החשד ש"בלקהאט" איננו אלא סרט תעמולה המגויס למלחמה שהכריז ה-FBI כנגד תופעת ההאקריות הפוגעת בבנקים יקירי הקפיטליזם.

רק לפני כמה ימים, למשל, הוכרז על פרס בגובה 3 מיליון דולר, שיוענקו למי שימסור מידע על אודות רוסי ושמו יבגני בוגצ'ב, שעד היום הספיק להסתנן למחשבי בנקים ולרוקן יותר מ-100 מיליון דולר מכספיהם. הלאה הפצחנים!