האם תוכנית בישול יכולה להביא את השלום? בערוץ הטיולים האמריקאי סבורים שכן. תכירו את Breaking Borders ("חוצים גבולות", בתרגום חופשי), סדרת בישול חדשה שבמרכזה השף מיכאל וולטגיו (בוגר תוכנית הריאליטי "טופ שף" ובעל מסעדה בלוס אנג'לס) והעיתונאית מריאנה ואן זלר.



השניים נוסעים לאזורי מחלוקת, כמו למשל קובה (לפני חתימת ההסכם עם ארצות הברית) וכמובן ישראל. שם הם מושיבים לארוחת ערב מושקעת נציגים משני צדדיו של הסכסוך. אצלנו בישראל הם הפגישו בין תושבי התנחלות ובין פלסטינים, שקיבלו מהשף ארוחה שכללה תבשיל עוף בחומוס, שקשוקה עם טלה וחלה ממולאת בשוקולד לקינוח.



הנחת היסוד של מפיקי הסדרה היא שמסביב לארוחת ערב שווה אפשר לדון בשלווה בנושאים שבמחלוקת, ואולי אפילו להגיע לתובנות. חוץ מישראל, הסדרה הגיעה גם למצרים, קובה, צפון אירלנד וקשמיר שבהודו. בסך הכל 13 מדינות, שתועדו לאורך 13 פרקי הסדרה, שעלתה בתחילת השבוע בארצות הברית.



מקורו של הפורמט הוא בסדרה הנורווגית Dinning with the Enemy, שאוחזת בקונספט דומה. וולטגיו וואן זלר לוהקו יחד אחרי בחינות מדוקדקות של ההפקה את הכימיה ביניהם. בכל מדינה הם מבלים מספר ימים בחיפוש אחר לוקיישנים ראויים ואיתור של אורחים מתאימים לארוחה. אחר כך וולטגיו יוצא לשווקים המקומיים, כדי להתרשם מהטעמים המסורתיים ולרכוש את המצרכים המתאימים.



בישראל הוא מצא את עצמו מבשל לראשונה מזון כשר. "זה הכתיב את קצב הצילומים בישראל", הוא מספר בראיון ל"וול סטריט ז'ורנל". "הבנתי שאני לא צריך רק לשאול שאלות בנוגע לשילוב של בשר וחלב, אלא ממש להבין מה אוהבים לאכול שם. ביקשתי עצות לגבי מתכונים אהובים מהמוכרים בשוק, ושאלתי את כולם מה הם אוהבים לאכול".



בזמן שהשף אחראי להכנת הארוחה, ואן זלר, עיתונאית ילידת פורטוגל שחיה בארצות הברית, אמונה על השיח הפוליטי של הסדרה ועל ניהול הדיאלוג בין שני הצדדים במהלך הארוחה. "לדבר על מזג האוויר זה לא מספיק", היא מסבירה. "כשמיכאל מוציא את האוכל, ואנשים מתחילים לטעום, הם מתחילים באופן אוטומטי לדבר, כי אוכל מקשר בין כולם".