כניסה לסט הצילומים העצום של "מאסטר שף" יש מיחם ותיונים, ולצדם קערה גדולה מפלסטיק ובה בייגלה עם שומשום המעורבב עם כמה

שקיות במבה. אירוני, שדווקא בתוכנית הבישול המצליחה, אסור לאנשי הצוות מלבד השופטים לטעום משלל המנות - חוקי הפורמט. לכן אנשי הצוות, תחקירנים, צלמים, מנהלי אולפן, תמלילניות ועוזרי הפקה, מתנחמים במעדן מיוחד - בייגלה עם נגיעות במבה זהובות.
כיף על הסט של "מאסטר שף", שהעונה החדשה תשודר החל מהערב ב־ 21:00 בקשת, ערוץ 2. כמעט כמו לשבת בבית עם נשנושים ושתייה, ולצפות בתוכנית הריאליטי המצליחה, שנכנסת עכשיו לעונתה החמישית, לא כולל עונת ילדים ועונת VIP, שלא כל כך ששים לדבר עליה. 

כשהגענו לסט הצילומים בשעה תשע בבוקר, כולם היו כבר עמוק בעבודה. ארבעת השופטים – חיים כהן, אייל שני, מיכל אנסקי ויונתן רושפלד – ניהלו שיח פילוסופי על נקניקיות. שני דיבר על אמנות ויצירה, כהן התמוגג ממרקמי הנקניקיות של ילדותו, ורושפלד כעס על אנסקי שהיא
מתפרצת לדבריו, ואז תהה אם מישהו יודע מה מקור המונח "הוט דוג". כולם צוחקים והמצלמה מצלמת. גם בהפקה מבינים שהבדיחות הפנימיות והעימותים בין השופטים הם גורם מקדם עלילה ומקפצת רייטינג. לכן הפעם, בניגוד לעונות קודמות, מצלמים את השופטים גם במהלך הוויכוחים ובעת קבלת ההחלטות.
ביום הצילומים הזה צילמו שלוש משימות. וכשאומרים "יום" מתכוונים לכזה שמתחיל בסביבות חמש לפנות בוקר ומסתיים אחרי אחת בלילה. למרות זאת, המתמודדים נראים רעננים מאדרנלין והתרגשות. רגע לפני המשימה הראשונה, תפסנו את אחת המתמודדות מקפצת מאחורי הקלעים בהתרגשות. 
"אני אוהבת לבשל ואוהבת אוכל, וכרגע אני קצת מחפשת את עצמי", היא אומרת. "מאוד מתחשק לי שהקריירה השנייה שלי תהיה מלאת אהבה ותשוקה כמו הקודמת, ומבחינתי זה חייב לבוא לידי ביטוי באוכל. חוץ מזה שיש לי יצר תחרותי גבוה, ואני מכורה לאדרנלין".
איך מתמודדים עם ביקורת השופטים?
"ביקורת של שופט בהחלט פוגעת בי ברמה האישית. אני בטוחה שכולם מנסים לא לקחת את זה ככה, אבל זה קשה בגלל שכולנו תחת לחץ עצום וטלוויזיה והתרגשות שמכריעה".
זהו, היא רצה פנימה עם כולם. רותי, מנהלת האולפן, צועקת לכולם להיות בשקט. מישהי מצוות ההפקה לוחשת שרותי היא האוטוריטה הסמכותית במקום, והשופטים, שעושים בדרך כלל מה שהם רוצים, לא מעזים להתעסק איתה. השופטים נכנסים למטבח הענק שכולנו מכירים מהטלוויזיה, מביטים בשעון והמשימה בת השעה מוזנקת. אין עצירות, אין קאט, והשעון רץ בלי הנחות. בזמן המשימה השופטים נשארים באזור, מדי פעם הם מסתובבים בין המתמודדים ונותנים טיפים, וביתר הזמן הם באייפון. בכל זאת, יש להם עסקים, מסעדות וקריירות לנהל.
אנסקי, שבימים אלה פתחה את המסעדה הראשונה שלה, מספרת שהמאפרות שמות לה המון קונסילר. "זו עייפות עצומה, אין לי זמן לשום דבר. אבל זו התרגשות. לידה חדשה של עסק, מסעדה ראשונה וגם עונה חדשה. זה מרגש ומעייף", היא אומרת לי.

"המתמודדים תחת לחץ עצום". צילום: איראל בשור

השילוש הקדוש
אנחנו עולים לחדר ההפקה כדי לצפות במשימה מזווית קצת אחרת. העורכת הראשית דורית גבירצמן, מעמודי התווך של התוכנית, מנצחת על התזמורת הנקראת "מאסטר שף" מא' ועד ת', החל מהאודישנים המפרכים, הקשר היומיומי עם השופטים ועד העריכה הסופית. מספרים לנו שהיא גם המוח היצירתי מאחורי המשימות. 
 
היא עצמה, מסתבר, בשלנית וחובבת אוכל: "את ההשראה למשימות אני שואבת מכל אדם, מנה שטעמתי, או רעיון גרעיני. אני מבשלת בעצמי, מתעניינת בטרנדים ואוכלת בכל מקום. להורי היה מפעל משפחתי לשימורים, ובאחת העונות הקודמות למשל, הרגשתי שכהומאז' אנחנו חייבים לעשות משימה כלשהי עם שימורים".
 
במהלך הצילומים כמעט ואי אפשר לראות את גבירצמן, שסגורה בחדר ההפקה, אך בהחלט ניתן לשמוע את הדיאלוג הבלתי פוסק שהיא מנהלת עם צוות השופטים. "יש גבולות לפורמט הזה וצריך לבעוט בהם, לאתגר את המתמודדים שחושבים שהם יודעים לאן הם מגיעים, לאתגר את
הצופים שחושבים שכבר ראו הכל, ולאתגר את השופטים ולשים עליהם מצלמה גם במקומות שהיא לא נכחה פעם", היא מסבירה. 
 
"שילוב של השילוש הקדוש הזה הוא הצלחה בעיני. יש כל מיני דרכים לעשות טלוויזיה, ובמאסטר שף אנחנו מייצרים אמת. אני מאמינה מאוד גדולה באמת ולא במניפולציה של חדרי עריכה, לכן אני כל הזמן באוזנייה עוקבת אחרי הריאקציה והאינטראקציה. אנחנו מאתגרים כל אספקט בישולי של המתמודדים, שמספק לנו שיאים הנובעים מתהליך העבודה והבישול". 
 
גבירצמן נותנת הערות באוזנייה לחיים כהן, שמתעקש לתת כמה שיותר טיפים למתמודדים ומפציר בהם לבקש עזרה אם צריך. ברגע קט של הפוגה אני מצליחה לתפוס אותו ליד צלחת הבייגלה.
 
"בניגוד לעונות קודמות, אין פה מישהו שאפשר לסמן כ'מאסטר שף' מובהק", הוא אומר. "הפעם הם באיזושהי רמה אחידה, וגם אם יש מנעדים אין מישהו שספציפית אפשר להצביע עליו בשלב הזה כמנצח. והם טובים, כולם טובים. אנחנו עוברים ביניהם, מנסים לתת טיפ, רואים מישהו שנכשל או הולך להיכשל ומנסים לעזור לו. כמובן שהכל בגבול הטעם הטוב, כי מה שאנחנו רוצים בסוף זה שיצליחו ואין לנו עניין שלא תהיה מנה".

"אין השנה מאסטר שף מובהק". צילום: אריאל בשור

ההפקה לא מתערבת
 
המשימה בעיצומה. אחת המתמודדות נלחצת שלא הצליחה להתקין היטב את מכונת הנקניקיות, ומיד זוכה להדרכה. המזווה של התוכנית, שאותו הצופים רואים בטלוויזיה, מכיל כל תבלין, ירק, פרי או חומר גלם קולינרי שאתם מסוגלים לחשוב עליו. מי שאחראי לשפע הבלתי נתפס הזה הוא עדי בן דן, המפיק הקולינרי של "מאסטר שף", שמלווה את התוכנית מיומה הראשון. 
 
"את רואה פה את המעדנייה הכי גדולה בארץ. יש פה בשר ודגים והכל מגיע טרי, לכל יום צילום", הוא מתגאה. תוך כדי השיחה, אנחנו מבחינים ברושפלד בוחר נתחים של דג ועשבי תיבול. אני תוהה לפשר העניין ובן דן מספר לי שרושפלד אוהב לבשל לשופטים מדי יום. כדי לא להוציא לאנשים את העיניים הוא עושה זאת במטבח צדדי עם סו שף, ומדי פעם גם חברי הצוות הטכני זוכים לפינוק ולטעימות. 
 
"זה מה שאני אוהב לעשות בחיים, לבשל", הוא מסביר. "וזה מה שאני עושה. וכך אני גם שופט את המתמודדים, על סמך האוכל בלבד. לא מעניינים אותי הסיפורים האישיים, זה נטו אוכל". ולחשוב שרושפלד כמעט ולא היה פה. לפני כשנה הוא הודיע על עזיבתו את התוכנית, אך המהלך הזה לא יצא אל הפועל. 
 
"זה לא סוד שרושפלד אמר שהוא לא רוצה לחזור ואכן התחלנו לבדוק אופציות אחרות, אך לשמחתי הוא חזר בו", אומר המפיק אסף גיל ("גיל הפקות"). "אחד הדברים שלימדו אותי בתהליך החיפוש הוא שהמקומות שצוות השופטים הנוכחי הגיעו אליהם אחרי ארבע עונות הם לא מובנים מאליהם, בעיקר בכל מה שנוגע לעניין יכולת הביטוי. הדיוק, העושר המילולי שהם מביאים אל המסך, הוא לא מובן מאליו. וכמובן הכימיה ומערכת היחסים שמרגישה כמו משפחה".
 
עד כמה אתם מתערבים בהפקה?
"ברמת השיפוט אנחנו לא מתערבים בכלל. אבל אל תשכחי שאנחנו עושים טלוויזיה, ולכן לא נזמן לאודישנים אנשים שלא עוברים מסך. זו לא תוכנית בישול של הקורדון בלו, זו תוכנית טלוויזיה קודם כל, אז בואי נהיה כנים. למתמודדים אצלנו יש את כל המרכיבים: גם יכולת בישול וגם עצם היותם אנשים מעניינים, ומפה והלאה הכדור אצל השופטים. עשיתי הרבה תוכניות פריים טיים בחיי, ובישראל תמיד תחפשו את תיאוריית הקונספירציה, איפה ההפקה שמה את הקאצ'. אבל משיחה עם השופטים תביני שאני לא יכול עליהם. אני לא יכול לומר לשופט תעביר בן אדם או תעיף אותו. אני מאמין ששקרים נראים על המסך ואי אפשר לשקר בטלוויזיה".
 
אנחנו חוזרים לסט, נותרו עוד 20 דקות לסיום המשימה. מיטל קאין, אחת מעורכות התוכנית, מספרת שהם בכלל לא מתאמצים ליצור דרמות. "כשמתמודד נמצא באמצע משימה ומשהו לא יוצא לו במנה, זה מכניס למצב של דרמה", היא מסבירה. ואין כמובן "מאסטר שף" בלי אייל שני, אותו אנחנו תופסים במצב רוח מחויך במיוחד מאחורי הקלעים. 
 
מבין כל השופטים, הוא נראה הנינוח והחייכן מכולם. מה שמעלה את השאלה איך אחרי כל כך הרבה עונות הוא לא נשחק. “אני מאוד נהנה מזה", מתפייט שני כהרגלו, "מאסטר שף עוסקת קודם כל באנשים, ויש לנו ההזדמנות להיכנס לעולמותיהם המיוחדים של אנשים חדשים בכל פעם. ועבור מי שאוהב בני אדם זה לא יכול להימאס אף פעם. בעיני, המפגש הזה עם אנשים שתולים את חייהם ביצירה שלהם תמיד מרתק ולעולם לא ישעמם".
 
אסף גיל, המפיק, סיפר לי שאתם נוהגים לריב, לפעמים בצעקות, על מתמודדים והדחות. מה גורם לך להילחם על מתמודד?
"אלחם על מתמודד שאני חושב שקיים בו ניצוץ, שהוא אדם שרואה את הדברים אחרת ויודע לעשות חיבורים נכונים. ושאני אוהב אותו. כשאני רואה מתמודד מוכשר, אני מיד מסמן אותו. אני רואה תנועה אחת, מבט בעין ויודע שזה זה. באמצע אני חושב שאני טועה, ואז אחר כך אני מגלה שתמיד צדקתי באינטואיציה הראשונה שלי".
 
המשימה הראשונה הושלמה. תכף השופטים ייכנסו לחדר הישיבות לטעימות ומריבות, ואחר כך למשימת הדחה. אף שבהפקה מבטיחים דרמות ומשימות מאתגרות, הצופים הקבועים לא יראו שינויים מרחיקי לכת. כנראה שסוס מנצח, שמניב לזכיינית אחוזי רייטינג יפים, לא ממהרים להחליף.

מתמודדי מאסטר שף. הלחץ עצום. צילום: אריאל בשור