שאלת קוראי מתחם התזונה של “מעריב": האם כדאי להימנע מגלוטן?


בשנים האחרונות צמח טרנד הדיאטה “ללא גלוטן". כלומר אנשים מאמצים תזונה ללא גלוטן מתוך רצון להיות להיות אופנתיים או כדי לרדת במשקל, אף על פי שאינם חולי צליאק, אלרגיים לחיטה או רגישים לגלוטן. האם דיאטה כזו יעילה?



תחילה נעשה סדר במונחים:



גלוטן - החלבון העיקרי המצוי בדגנים: חיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. לגבי שיבולת שועל הדעות חלוקות. גלוטן מורכב מגלוטנין ומגליאדין.



צליאק - מחלה אוטואימונית דלקתית של המעי הדק. תאי מערכת החיסון מזהים את הגליאדין כגוף זר, ותוקפים את תאי המעי. כתוצאה מכך, נוצרות תופעות קליניות כמו: הפרעה בספיגת מזון, נפיחות בטנית, פגיעה בגדילה, אנמיה ועוד. הטיפול הוא הימנעות מגלוטן לתמיד.



ממחקרים עולה שגיל החשיפה לגלוטן אינו משפיע על עצם הסיכוי לחלות בצליאק וגם שההנקה אינה מהווה גורם מגן מפניה. לכן החשיפה למזונות המכילים גלוטן תיעשה במסגרת המעבר למזון מוצק ועם החשיפה למזונות השונים.



אלרגיה לחיטה - נפוצה יותר בשנות החיים הראשונות, ופחות בקרב מבוגרים. בדרך כלל משולבת עם אלרגיות למזונות נוספים. הביטוי לכך יכול להיות בעור או במערכת הנשימה. הטיפול הינו על ידי הוצאת החיטה מהתפריט.



רגישות לגלוטן - אין הגדרה מדויקת למצב זה. מתואר כהופעתם של סימפטומים במערכת העיכול בעיקר בעקבות צריכת מזונות המכילים גלוטן, לאחר שנשללו הסימנים לצליאק ו/או לאלרגיה לחיטה. כאשר מוציאים מהתפריט מזונות עם גלוטן, הסימפטומים חולפים.



לסיכום, אין הוכחה לכך שהימנעות מגלוטן בקרב אוכלוסייה בריאה יעילה יותר לירידה במשקל מדיאטה מאוזנת. כמו כן, כאשר אנו נמנעים מקבוצה שלמה של מזונות, אנו מוותרים על היתרונות שבהם כמו: ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.



רוצים להשפיע על התוכן במדור? היכנסו למתחם התזונה ב"מעריב" והצביעו לנושאים שהכי מעניינים אתכם: