בראשון בלילה השבוע עלה באש ביתו של מנור ראשיד דוואבשה בכפר דומא. כן, אותו כפר, אותה משפחה. חמישה נפצעו בשריפה. מנור ראשיד הוא אחיו של סעד דוובאשה, שמת מפצעיו בעקבות השריפה ביולי. ארבע שריפות שונות היו בכפר דומא בחודשים האחרונים, כולן קשורות למשפחת דוואבשה.

החמורה והנוראה מכולן הייתה לפני חודש, כאשר סעד ובנו התינוק עלי נרצחו ושאר בני המשפחה נפצעו. באירוע הזה רוססו כתובות נקמה בעברית על קיר הבית. בפברואר האחרון היו בכפר שתי שריפות שונות: אחת של בית בן שתי קומות, והשנייה של מכונית. גם הם שייכים לבני משפחת דוואבשה. 
 
יכול להיות שיש צירוף מקרים קוסמי בלתי מוסבר בין כל המקרים, יכול להיות שכשהשמש שוקעת והשיבולים באזור שכם מתעופפות, נוצרת תופעה של גצים שעפים תמיד אל רכושם של בני משפחת דוואבשה. יכול להיות שיש מתנחלים שיש להם סכסוך עם בני המשפחה או עם הכפר דומא. יכול להיות שיש סכסוך בתוך החמולה הגדולה, המאכלסת את רוב הכפר. בכל מקרה, כדאי לבדוק את השריפות החוזרות ונשנות, לא? 
 
כנראה שלא. לטענת המשטרה, בבוקר האירוע הגיעו חוקרי מחוז ש"י לדומא. בכניסה לכפר עצרו אותם כוחות צה"ל, שהסבירו להם שהמת"ק (מינהלת תיאום וקישור) כבר בכפר, שהרשות הפלסטינית חוקרת ושאין סימנים לפשיעה לאומנית. עדות המשפחה, לטענת המשטרה, הייתה שקצר חשמלי גרם לשריפה, ולכן התקבלה החלטה משותפת שלא לפתוח בחקירה. 
 

שוחחתי השבוע עם גורמי ביטחון רבים כדי להבין מדוע בעצם לא נחקרה השריפה הזאת. החקירה יכולה אולי לעזור לפענח את הרצח שבוצע לפני כחודש. הרצח, נזכיר, עדיין לא פוענח. יצאתי עם יותר שאלות מתשובות. אתם מוזמנים לקרוא, להיות חוקרים בעצמכם ולנסות להעלות השערות.
 
1. מהמשטרה נמסר לי שיש צו איסור פרסום בעניין החקירה של הרצח מיולי, ושעדיין אין התקדמות. זה כשלעצמו היה צריך לגרום להם לרצות לברר מה גרם לשריפה השבוע. אבל הם כנראה לא באמת רצו. הם טענו שהכפר דומא נמצא בשטח A ולכן הם הצבא עצר אותם. האמת היא שהכפר נמצא בשטח B, והם לא צריכים שום אישור כדי להיכנס לשם. אחר כך הסבירו שהייתה הערכה שלא מדובר באירוע על רקע לאומני, ושלא הייתה תלונה של הפלסטינים - ולכן בעצם לא היה כל צורך בחקירה. 
 
השאלה שעולה: גם אם לא מדובר בהצתה של יהודים ואין תלונה, הרי חקירה של השריפה יכולה להביא אולי להתקדמות בחקירת השריפה ביולי. מדוע המשטרה לא התעקשה לחקור? 
 
2. ביחידת מתאם פעולות הממשלה ביו"ש, הגוף שאחראי על מינהלת התיאום וקישור (המת"ק כבר היו בכפר, לטענת המשטרה), אמרו שהם בכלל לא קשורים להחלטה שלא לחקור, ושאם המשטרה הייתה רוצה - היא הייתה נכנסת, ושההחלטה בשטח אם צה"ל יאבטח כוחות היא של פיקוד המרכז.

והם הוסיפו: עדיף שהסיפור הזה לא יתפוס כותרות. למה? מפני שכרגע הפלסטינים לא מדווחים על זה יותר מדי בכלי התקשורת, ואם יהיה דיווח נרחב, כבר יאשימו את היהודים ברצח והשטח יתסוס. השאלה שעולה: מי מכוחות הביטחון הישראליים כן חקר את השטח? רק הפלסטינים? 
 
3. הפלסטינים אמרו באופן רשמי שהשריפה קרתה בשל קצר חשמלי - למרות עדויות אחרות מהכפר (שהביא כתב NRG אסף גבור), שלפיהן נמצאו בחדר שאריות זכוכית של בקבוק תבערה. השבוע הגיע לפתיחת שנת הלימודים בכפר ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה.

סוכנויות הידיעות הפלסטיניות פרסמו תמונות של התלמידים המתגעגעים למורה לבית משפחת דוואבשה, אבל חמדאללה לא האשים את הישראלים בהצתה השבוע. כלי תקשורת פלסטינים אחרים כן האשימו את הישראלים. 
 
השאלות שעולות: מה האינטרס של הרשות להשתיק את העניין ולטעון שמדובר בקצר חשמלי? האם העובדה שמדובר בסכסוך פנימי של חמולות תשמוט
את הקרקע תחת הטענה שאת השריפה הקודמת ביצעו יהודים? האם להפך - הרשות חושבת שאת שתי השריפות ביצעו יהודים והיא משתיקה את העניין כדי לשתף פעולה עם חקירת השב"כ?
 
4.  שאלתי את צה"ל מדוע הם לא אפשרו למשטרה להיכנס לכפר, וההסבר שקיבלתי הוא שהם כלל לא קשורים לחקירת האירוע, אלא רק מאבטחים כוחות שחוקרים - אם יש צורך - ולכן לא הם החליטו שלא נכנסים לכפר, אלא זו הייתה החלטה משותפת של "גורמי ביטחון". מי הם גורמי הביטחון, הקשיתי? בסוף נעניתי: השב"כ.
 
5. פניתי לשב"כ שהוא, כך נטען, זה שהחליט להגיד למשטרה שאין צורך בחקירה. "על פי המידע המצוי ברשותנו, אירוע הדליקה האמור לא התרחש על רקע לאומני. יחד עם זאת, יצוין כי השב"כ לא הנחה את צה"ל או המשטרה באשר לכניסה לכפר לצורך זה", נמסר לי בתגובה.
 
מדובר באותו שב"כ שביום ראשון השבוע, לפני השריפה, קשר לראשונה בין המעצרים של נוער הגבעות בימים האחרונים לבין השריפה בדומא ביולי, כשהוא הוציא הודעה לעיתונות ולפיה: "לנוכח ביצוע מספר מעשי טרור בעת האחרונה, שבהם אף קופחו חיי אדם, נחתמו בימים האחרונים צווי הגבלה נגד עשרה פעילים". עוד נכתב: "במטרה לרסק את תשתית הטרור אשר ביצעה את הפיגועים, כוללים הצווים הגבלות שונות, בין היתר מתוך כוונה להרחיקם ממאחזים בלתי חוקיים דוגמת מאחז 'הבלאדים', שממנו יצאו לביצוע הפיגועים".
 
השאלות שעולות: האם השב"כ לא סומך על המשטרה ולכן מדיר אותה מהחקירה? האם השב"כ חושב שגם את השריפה הנוכחית עשו "פעילי הגבעות", ולכן הוא מנמיך להבות כדי שהשטח הפלסטיני לא יבער? האם השב"כ לא רוצה שנדע שמתחת לאף שלו, שוב, הצליחו הפעילים לבצע הצתה? או שלהפך, השב"כ יודע שאת שתי השריפות לא הציתו יהודים, אבל בחסות הזעזוע הציבורי ממה שנראה היה כפעולה יהודית, הם יכלו לעשות את מה שרצו לעשות מזמן: מעצרים מינהליים וענישות מינהליות ליותר מ־20 איש בתוך חודש, בלי שתהיה על כך ביקורת ציבורית? אולי באמת היה שם קצר חשמלי וזה רק צירוף מקרים מוזר? 
 
# # #
 
כאמור, יותר שאלות מתשובות. מה שברור הוא שהעין הציבורית צריכה להיות פקוחה יותר והפה של אנשי הציבור וגורמי הביטחון, שמיהרו להתלהם סביב הרצח, צריך להיות סגור קצת יותר, לפני שמבעירים את השטח, המודלק גם ככה.
 
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "עם קבלת הדיווח הוקפצו כוחות לכפר. בהערכת מצב בשטח ובבחינת האירוע על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים נמצא, כי אין אינדיקציה לאירוע פשיעה לאומני, ולפיכך לא בוצעה כניסה של הכוחות לכפר".