פעילויות ספורט המשלבות אנשים עם מוגבלויות מכריחות את הציבור מסביב להיפתח לצרכים של אחרים, להיכנס ללבו של האדם ולא לראות רק את המגבלה שלו או את הקושי.



לא סוד שהזכויות של אנשים עם מוגבלויות, על אף החקיקה בנושא, עדיין לא מיושמות כהלכתן. עדיין אנשים נדרשים להילחם על מקומם, לדרוש מהמערכת הציבורית את מה שמגיע להם ולעתים להיאבק מאבקים פומביים. ספורט משותף ואתגרי מעלה את המודעות לזכויות אנשים עם מוגבלויות ומכריח את החברה לשנות את פניה ולהתאים את עצמה לשנת 2016. החברה שלנו הופכת לאט־לאט להיות מכילה יותר וסלקטיבית פחות, מותאמת רגשית יותר אבל גם מותאמת פיזית. 
 
הספורט האתגרי שמציעה עמותת "אתגרים" לאנשים עם כל סוגי המוגבלויות הוא דרך לשלב אנשים בחברה בכל מובן. הוא מצריך מהאדם עם המוגבלות להעז ולחלום לעשות את כל מה שהוא אוהב ובד בבד מחייב את המתנדבים להכיר אנשים עם מוגבלות ולהבין קצת יותר את חייו של אדם עם מוגבלות, ההשלכות שיש לכך כמו גם האתגרים והמכשולים, ובעיקר והכי חשוב - המפגש גורם להבנה שכולם רוצים וצריכים להיות חלק מהחברה.  

הספורטאים הפראלימפים הגיבורים שלנו, מעבר להיותם ספורטאים מקצועיים, הם גם נושאי בשורה של ציבור שלם. נועם גרשוני, שזכה במדליית זהב, ייצג את ישראל, אבל בעיקר הרגשתי שהוא מייצג אנשים עם מוגבלות. את היכולת שלהם, את העובדה שהם שווים לא פחות.
 
השתתפות במרתונים של עמותות של ילדים, נוער ומבוגרים; תנועות נוער שיוצרות פעילויות משלבות; חוגים מיוחדים לילדים עם מוגבלויות ועוד - כל אלו יוצרים שינוי חברתי אמיתי. שינוי שמגיע מלמטה, מהדור הצעיר ומטפס עד למוחות המבוגרים ביותר.
 
המפגש הראשון שלי עם עמותת "אתגרים" היה לפני כעשור. במשך חודשים ארוכים העמותה הייתה המפלט שלי, הרחק מהמציאות הלוחצת של ייצוג בבתי משפט, ניהול תיקי לקוחות והוראה בפקולטה למשפטים.

אחת לשבוע, ביום שישי, הייתי פותחת את סוף השבוע שלי בהשטת מפרשיות. אני! עם כוח פיזי מוגבל ביותר שטתי בים, והכל קרה בעזרת מתנדבים מדהימים (שעם חלקם אני בקשר עד היום), ובעיקר באמצעות אמונה שהכל אפשרי ושכל מה שצריך באמת הוא להיות יצירתי, לחשוב מחוץ לקופסה ובעיקר להעז.
 
מעבר לכך, "אתגרים" היא מסגרת חברתית. היא "מכריחה" את האדם עם המוגבלות לצאת מהבית, לפגוש חברים ולשאוף גבוה. הספורט מעניק כל כך הרבה ביטחון עצמי, מחזק את תחושת המסוגלות ואת הרצון להצליח. הצלחה שמתחילה בספורט ובחוגים כאלה מגיל צעיר, תגדל להיות הצלחה בכל מקום שאליו יגיע האדם עם המוגבלות.
 
כולי תקווה כי כפי שאנו יודעים לעודד ולתמוך בהצלחת ספורטאים עם מוגבלות, נדע לקבל ולעזור גם לאותם אנשים עם המוגבלויות שאנו פוגשים ברחוב, בתחבורה הציבורית ובחיי היומיום. גם הם מתמודדים ונלחמים, גם הם ראויים להערצה ולעידוד. 

הכותבת היא ח"כ מטעם יש עתיד ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה