רצח שגריר רוסיה באנקרה שלשום לא צפוי להשפיע על מערכת היחסים בין רוסיה לטורקיה. קיימות שתי אופציות: או שהמפגע פעל על דעת עצמו או שפעל בשליחות ארגון כלשהו. אולם בכל מקרה הוא אינו קשור באופן ישיר לשלטון הטורקי, האירוע לא נראה כיזום על ידי השלטון וגם לא קיבל ממנו גיבוי. לפיכך, אין לרוסים סיבה לראות בנשיא טורקיה, רג’פ טאיפ ארדואן כמי שנושא באחריות לפיגוע.



התגובה הרוסית לפיגוע מושפעת בעיקר מהאינטרסים הרוסיים באזור, ומבחינה זו, מערכת היחסים עם אנקרה היא בעלת משמעויות אסטרטגיות, מדיניות וכלכליות. טורקיה היא מדינת מעבר, וככזאת, השפעתה על יכולתה של רוסיה לייצא אנרגיה לאיחוד האירופי היא משמעותית. לנשיא ולדימיר פוטין יש גם אינטרס להחליש את מחויבות טורקיה לברית נאט”ו, ובימים אלה, על רקע המתיחות בין אנקרה לוושינגטון, תגובה נכונה של רוסיה לפיגוע יכולה לסייע לה להעמיק את המתיחות הזו וליצור מחויבויות אסטרטגיות של טורקיה כלפיה.



אולם, מעל לכל עומדת על הפרק שאלת עתידה של סוריה וההסדרים שאליהם ניתן להגיע על רקע המלחמה המתמשכת בה. לרוסים יש אינטרס להגיע להבנות עם טורקיה בשאלות האלה. שכן, רוסיה היא הגורם המרכזי בעיצוב עתידה של סוריה והיא רואה את עצמה כשחקן מרכזי במדינה לעוד שנים רבות.



אתמול נערכה במוסקבה פגישה של שרי החוץ וההגנה של רוסיה, איראן וטורקיה, פגישה בעלת חשיבות רבה לגבי ההסכמות וההבנות במה שנוגע לעיצוב עתידה של סוריה ומשטרו של הנשיא בשאר אסד. בכל הקשור להסכמות ולהבנות שאליהן הגיעו שלוש המדינות - לרצח השגריר באנקרה תהיה רק משמעות מוגבלת.



פוטין מתבלט באופן השקול והמחושב שבו הוא מקבל החלטות בעלות משמעות אסטרטגית לרוסיה. רצח השגריר, עם כל הצער שמתלווה לאירוע שכזה, איננו סיבה - לראייתו של פוטין - לשבש מהלכים אסטרטגיים עבור רוסיה. על כן גם לא ניתן לצפות לשיבוש או לשינוי מערכת היחסים של שתי המדינות בימים אלה - על רקע אירוע בודד כזה.



הכותב הוא מומחה לרוסיה באוניברסיטת חיפה ובמרכז הבינתחומי בהרצליה