מה עבר לנתניהו בראש כשניסח את הדברים שנשא אתמול בפתח הישיבתה של סיעת הליכוד בכנסת? האם היתה זו פליטת פה שהתחלקה לו (כמו התאגיד), או אמירה מחושבת ומתוכננת מראש? אני מהמר על האפשרות השנייה. למי שפספס, נתניהו אמר: “בניגוד לדוח המבקר, אני מגבה את ראשי צה”ל, השב”כ ומערכת הביטחון, ששמרו ושומרים על אזרחי מדינת ישראל”. 

צריך לקחת אוויר, לקרוא שוב את הדברים ולהפנים את מופרכותם. אני, אומר נתניהו, נותן גיבוי לבחורינו המצוינים, ואילו המבקר לא! ראש הממשלה (שבחר את המבקר הזה) גוער במבקר המדינה שלא מגבה את ראשי צה”ל, השב”כ ומערכת הביטחון. על פי אותו היגיון, יכול נתניהו להגיד מחר ש”אני, בניגוד למערכת המשפט, לא נוהג לשפוט אנשים”. או “אני, בניגוד לצבא, דווקא כן רציתי לקנות עוד שלוש צוללות”.

וברצינות: מבקר המדינה, על פי תפיסת נתניהו, צריך בעצם לחלק צל”שים. ביקורת, בעידן נתניהו, היא חנופה וחלוקת מחמאות. הדברים שנתניהו אמר אתמול הם הסתה נגד המבקר, השופט יוסי שפירא, ונגד ראש החטיבה הביטחונית במשרד המבקר, תא”ל יוסי ביינהורן, ונגד אנשי צוותו. חד וחלק. מה השלב הבא? הפגנה של “הצל” ואריותיו נגד המבקר הפוסט־ציוני שחותר תחת צה”ל ומערכת הביטחון?
ראש ממשלה סביר היה אומר אתמול משהו כזה: “מחר נקבל את דוח הביקורת על מבצע צוק איתן. אנו מברכים על כך. כפי שאזרחי ישראל יודעים, המבצע הזה שיקם את ההרתעה הישראלית בדרום, היכה קשות את חמאס והביא תקופת שקט יחסי ורגיעה שלא ידענו כמותה בעידן הנוכחי. יחד עם זאת, ברור שהיו ליקויים, טוב שהם נבדקו ואנחנו מתחייבים ללמוד אותם, להפנים אותם ולתקן אותם”.

ראש הממשלה נתניהו. תגובה לא סבירה. צילום: רויטרס

לא, נתניהו אינו ראש ממשלה סביר. הוא ראש ממשלה שעשה קריירה משיסוי והסתה, ועכשיו מביא את זה לשיאים חדשים מסיבה פשוטה: הוא מציץ מעבר לים, ורואה שם את ידידו, מנהיג העולם החופשי דונלד טראמפ, מגביה (או בעצם מנמיך) מדי יום את רף המופרכות של עצמו, ונשאר בחיים. לא רק נשאר בחיים, גם מנצח. אז נתניהו הוא הטראמפ שלנו, רק בלי הבלורית. 
דוח מבקר המדינה שיפורסם היום הוא מסמך חשוב, רציני ומעמיק. אין צורך לערוף ראשים. זו אינה ועדת חקירה ממלכתית והמבקר לא מפרסם מסקנות אישיות. את הדוח צריך ללמוד, את הליקויים לתקן ואת הלקחים ליישם. כך היו נוהגים במדינה שפויה.
אביגדור ליברמן הציע אתמול לחמאס לקחת אחריות ולהירגע. נדמה לי שצריך להציע את ההצעה הזו גם למערכת הפוליטית הישראלית, מראש הממשלה נתניהו ודרומה. חברים, קחו אחריות ותירגעו. אף אחד לא דורש מכם להתפטר. יראה הציבור וישפוט. בסך הכל מבקשים מכם לא לשבור את כללי המשחק בדמוקרטיה השבירה שלנו. יש מבקר מדינה, זה תפקידו, הוא עשה עבודה יסודית, תנסו גם אתם.
מדובר בדוח קשה. בימים הקרובים נדוש בממצאים, חלקם מטלטלים ממש. תעלה השאלה כמה חיילים נהרגו בגלל ליקויים כאלה ואחרים. המבקר לא נכנס לשדה המוקשים הזה, אבל מי שקורא את הדוח בין השורות, ועשה כמה שיחות רקע, מבין שחלק מהליקויים הביא לאובדן משמעותי בחיי אדם. יש בקבינט (הקודם והנוכחי) שרים שכבר אומרים את זה. 
מולם, אסור לשכוח שצוק איתן אכן הביא תוצאות אסטרטגיות חיוביות. ההרתעה הושבה, השקט שהושג (בימים אלה הוא מתחיל להתערער) ארוך יחסית. בסוף היום, יש כאן ויכוח בין שתי תפיסות עולם: על פי האחת, צריך לבדוק את ההתנהלות המדינית והביטחונית בכל רגע נתון, להפיק את לקחיה ולנקוב במחדליה, כדי להשתפר בפעם הבאה. בתפיסת העולם הזו, הממשלה היא גוף ביורוקרטי מסודר, והקבינט הוא גוף סטטוטורי חשוב שצריך לדעת הכל כדי לקבל את ההחלטות הנכונות.
תפיסת העולם המנוגדת, בה אוחזים כנראה נתניהו ויעלון, אומרת דבר אחר: תעזבו שטויות, קבינט זו קבוצה של אנשים שמקטרים ומדליפים, הביורוקרטיה לא מסייעת לשום דבר, עבודות מטה בדרך כלל מייצרות תשומות שליליות. בסוף, הכל עניין של הנהגה. המפתחות בידיים של ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ”ל, הם הגוף המנהל האמיתי, הם המוציאים לפועל והם מחליטים בתנועה. במקרה של צוק איתן, תגיד אותה תפיסת עולם, התוצאות מדברות בעד עצמן. אז כמו שאומרת מירי רגב, “קאט זה בולשיט” ותנו לעבוד.
כאמור, יקרא הציבור את הדוח וישפוט.