מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, קובע תקדים ראשון בסדר העדיפויות של מחזיק הכהונה בראשות הארגון העולמי - תקדים שיתבטא במחווה של כבוד והערכה לארגון יהודי מרכזי. גוטרש, שהתחיל את תפקידו לפני פחות מארבעה חודשים, יהיה אורח הכבוד והנואם המרכזי במושב הפתיחה של כנס מנהיגים, פעילים ועסקנים יהודים, שמקיים הקונגרס היהודי העולמי בניו יורק. לא זכור מזכ"ל או"ם שהופיע כאורח כבוד ונואם ראשי באירוע של ארגון יהודי.



קרוב ל-600 נציגי קהילות יהודיות מלמעלה מ-90 ארצות משתתפים בכנס "מליאת מועצת הקונגרס היהודי העולמי" שנפתח הערב בניו יורק ויימשך שלושה ימים. בכנס השנה יימסרו דיווחים על מצבן של קהילות יהודיות ובראש רשימת הנושאים שיידונו בכנס, הגידול בגילויי אנטישמיות והתחזקותן של תנועות פוליטיות קיצוניות באירופה.



ראשי הקונגרס היהודי העולמי מייחסים משמעות מיוחדת וחשיבות להופעתו של מזכ"ל האו"ם בגין מה שהוגדר "הגידול בגילויי האפליה והעוינות נגד ישראל באו"ם". אנטוניו גוטרש ידוע בקשרים ההדוקים שהוא מקיים עם בכירים ישראלים. בתפקידו בעבר כנשיא האינטרנציונל הסוציאליסטי (בשנים 1999-2005) גוטרש ביקר בישראל פעמים אחדות וקיים שיחות עם מנהיגים בישראל.



יחסו החד צדדי העוין של האו"ם כלפי ישראל יהיה נושא מרכזי שיידון בכנס. מורגשת דריכות לקראת הופעתם בכנס של אירינה בוקובה, מנכלי"ת אונסקו, גוף שלפני חודשים אחדים קיבל החלטה שהכותל המערבי איננו שייך לישראל. כמו כן ינאמו בכנס שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי ושגריר ישראל באו"ם דני דנון. בכנס יפורסם דו"ח מיוחד שהוכן על ידי הקונגרס הכולל מידע ופרטים על התפשטות גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות ובאתרי אינטרנט. הדו"ח כולל גם הצעות והדרכה כיצד להלחם בתופעה הזאת. במסגרת הכנס יתקיימו בחירות לראשות הקונגרס היהודי העולמי ונשיא הארגון הנוכחי רונלד לאודר צפוי להיבחר מחדש.