במערכת הביטחון מקווים שמצרים תתערב מול החמאס כדי להביא לרגיעה במתיחות ההולכת ומתעצמת ברצועת עזה. עם זאת, לפי שעה המצרים אינם פועלים בנושא. במערכת הביטחון מודים כי האירועים של השבוע האחרון מאז הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הכרתו בירושלים בירת ישראל נרשם השיא האלים ביותר מאז המלחמה בעזה - מבצע צוק איתן בקיץ 2014.



לעבר ישראל שוגרו 24 רקטות, מהן 13 חצו את הגבול. השאר נפלו או התפוצצו בשטח הרצועה, כולל אחת שפגעה אמש בבית ספר שהיה ריק מתלמידיו. רוב הרקטות הן לטווחים קצרים ביותר וחלקן מאולתרות מסוג קסאם, אך היו שתיים שנפלו בשדרות בסוף השבוע שעבר שהיו תקניות.



כל הירי של הרקטות נעשה ככל הנראה על ידי ארגונים סוררים שאינם מקבלים את מרות חמאס וחלקם בעלי אוריינטציה סלפית ויש גם כמה שנורו על ידי חבורות שפרשו מהפתח והפכו לעצמאים. חמאס, על פי ההערכות של מערכת הביטחון, מנסה לבלום את הירי, אך בניגוד לעבר הוא עושה זאת לא באמצעים כוחניים, אלא על ידי ניסיונות להידבר עם הגורמים הסוררים ולהסביר להם את המצב.



הנפיצות גוברת גם על רקע כך שחמאס מציין היום 30 שנה להיווסדו והארגונים הסוררים שמשגרים את הרקטות מנסים לאתגר את התנועה ולהציגה כמי שהיא בוגדת ומתרחקת מערכי היסוד שלה.



לפיכך, במערכת הביטחון לא יודעים כיצד יתפתחו האירועים בימים הקרובים ובכלל זה מחר, עם סיום התפילות יום השישי. אף שחמאס אינו משגר רקטות ומנסה לבלום את השיגור הוא נאלץ כדי לשמר את מעמדו ולהפגין כי גם הוא פועל על ידי קידום הפגנות בעזה, קריאות לצאת לתהלוכות והפגנות בגדה ומאמצים להוציא פיגועים גם כן בגדה כמו החשיפה שהייתה אתמול על ידי השב"כ שעצר חוליה שתכננה לחטוף ישראלי, חייל או מתנחל.



החשש במערכת הביטחון הוא ממיס-קלקלוליציה שבה הנהגת החמאס לא תבין את ההתנהלות הישראלית ותפרש אותה באופן שגוי. מכיוון שיכולות חמאס להשיג מודיעין על ישראל פוחתות, הוא ניזון לא מעט מהכתוב בתקשורת הישראלית ומנסה להבינה ולפרשה. יש להניח שהדיווחים בתקשורת בימים האחרונים, המדברים על עלייה במתח, הובילו את חמאס גם להגביר את הערנות, המוכנות וההיערכות שלו מחשש לפעולה צבאית ישראלית אף שלא מדובר בשלב זה על גיוס של כוחות נוספים.



גם התבטאויות של מנהיגים ישראלים, ובכלל זה דברים שאמר היום השר ליברמן, יכולים לגרום לאותה מיס-קלקולציה שתוביל את שני הצדדים להסלמה ולאובדן שליטה.