זו פרשת ריגול ובגידה מהחמורות ביותר בתולדות מדינת ישראל. אם גונן שגב יורשע, הוא בהחלט יהיה בצמרת המרגלים שפעלו בישראל נגד מולדתם. בליגה כמו מרכוס קלינגברג, נחום מנבר, זאב אבני, בן זיגייר מהמוסד ועוד כמה מקרים שהתרחשו בישראל וחלקם לא פורסמו. במקרה של שגב, חומרת המעשה היא לא בהכרח בגלל הנזק שמעשיו גרמו לביטחון המדינה - אף שגם בו אין להקל ראש - אלא בשל מעמדו, בגלל מי שהוא היה ובשל הכוונה שלו לשרת את הגדול שבאויבי ישראל, מדינה שלא מכירה בזכות הקיום של ישראל ושכמה ממנהיגיה מאיימים להשמידה. 
 
זו הפעם הראשונה ששר וחבר כנסת מואשם בריגול ועוד למדינת אויב. מבחינה זו זהו הישג למודיעין האיראני. בוודאי הישג תעמולתי. אפשר להניח שבמיניסטריון למודיעין של איראן הוענקו אותות כבוד למנהלי המבצע ואם היה מותר להם הם היו פותחים בקבוקי שמפניה. בוודאי כיום, כשהפרשה מתפוצצת זמן קצר לאחר ההשפלה שאיראן ספגה מהמוסד, שגנב מלב טהרן את ארכיון תוכנית הגרעין הצבאית. 
 
שש שנים פעל שגב בשירות האיראנים, ורק בחודשים האחרונים עלה עליו השב”כ ופתח בחקירה ובמעקב ברחבי העולם. כמו כן, גוף מודיעיני נוסף בישראל היה מעורב במבצע. יצוין כי המוסד אחראי לפעילות מחוץ לגבולות ישראל. למרות כל זאת אפשר להעריך את ההישג של השב”כ, שהצליח לבסוף לפצח את הפרשה ולהביא להעברתו של שגב לישראל. כבר קמו מליצי יושר שטוענים כי מעשיו לא חמורים. הם אומרים שהוא כבר לא בתפקיד רשמי כשני עשורים ושאין לו נגישות למידע סודי. שהוא סתם עבריין עם פתולוגיה דפוקה, שכבר הורשע ביבוא סמים ובהונאות פיננסיות.
 

פרקליטו אלי זוהר, וזה תפקידו, מנסה להיחלץ להגנתו. אבל לא צריך להתבלבל. זוהר הגן גם על סוחר הסמים אלחנן טננבאום, שהסכים לנסוע לשם כך למדינה ערבית (אבו דאבי), שבה נחטף בידי חיזבאללה וגרם נזק כבד לביטחון המדינה. זוהר סידר ללקוחו עסקה שחסכה ממנו את הכלא. אסור לשכוח כי שגב פעל מתוך בצע כסף. לא אידיאולוגיה ולא בטיח. לא יעזרו טיעוניו כי לא רצה לפגוע בביטחון המדינה. מי שמוכן לבצע עבודות למען איראן , נוסע לפגישות בדירות סתר ברחבי העולם עם מפעיליו, טס בזהות בדויה בדרכונים זרים (בין השאר היה נשוי לדיפלומטית גרמניה בשגרירות ניגריה, שהתגרשה ממנו). לא מן הנמנע שהוא גם השתמש בדרכונים שסידר לו המודיעין האיראני כדי להיכנס לטהרן. הוא גם מתקשר עם מפעיליו במכשיר מיוחד שבו ניתן להעביר הודעות מוצפנות. מי שעושה את כל זה יודע היטב שהוא מרגל.

גונן שגב בערעור לבית המשפט העליון. קרדיט: פלאש 90

 
גם נחום מנבר, שהורשע בריגול ומגע עם סוכנים איראניים ומכר להם חומרי מוצא לנשק כימי, טען להגנתו שלא ריגל ושלא התכוון לפגוע בביטחון ישראל ושבכלל רצה לשטות באיראנים ולהשיג לישראל מידע על הנווט רון ארד. רוב המרגלים טוענים שלא התכוונו לרגל ולא רצו לפגוע בביטחון המדינה.
הגיוס של שגב על ידי המשרד למודיעין של איראן היה קלאסי ואופייני להרבה ארגוני ביון בעולם, כולל אלה של ישראל. יוצרים מגע עם היעד ומציעים לו לעשות עמם עסקים. המיועד לגיוס מתבקש לכתוב דין וחשבון או לייעץ בתחום התמחותו. במקרה של שגב, רופא ושר האנרגיה התשתיות לשעבר, מדובר בעסקים של ציוד רפואי ואחר כך מיזמי מים וחשמל שנוגעים לישראל. מרגע שהמגויס מסכים למשימות שמוטלות עליו, גם אם הן תמימות ובלתי מזיקות, הוא נלכד ברשת ואין משם דרך חזרה. זהו תהליך שמכונה בעגת המודיעין “דרדור האובייקט”.
 
בהמשך הוא מסר מידע על אתרים אחרים בעלי משמעות אסטרטגית. לדוגמה, בהיותו שר הוא הכיר היטב את תחנות החשמל בישראל. אלה, עד כמה שידוע, משמשים יעד לתקיפות של טילים מאיראן וחיזבאללה במקרה של מלחמה. אחר כך ביקשו ממנו האיראנים להביא לפגישות ה”עסקיות” איתם מומחים ממערכת הביטחון לשעבר, בתחום האבטחה והביטחון, בהבטיחו להם חוזים שמנים. הם יצאו לפגישות עם אנשי עסקים ממוצא איראני, בנוכחות גונן. נראה שאחדים מהם חשדו או שסתם מתוך אזרחות טובה דיווחו לשב”כ, ובעקבות זאת נפתח החקירה.
 
בניגריה, שאליה הגיע שגב לאחר שחרורו מהכלא שם ריצה עונש על הברחת סמים, המשיך שגב לחלום על כסף גדול. הוא היה גם רופאם של כמה מאנשי הקהילה היהודית והדיפלומטית באבוג’ה, בירת המדינה.

הגרסה הרשמית היא ששגב סולק מגינאה המשוונית בגלל הרשעתו בעסקי סמים אך השאלה המעניינת היא איך הוא הגיעה למדינה. אשת העסקים ירדנה עובדיה, שבבעלותה בית חולים במלאבו הבירה, סיפרה כי התברר לה שהוא הגיע לעבוד בבית החולים שלה ומשרד החוץ פנה אליה בעניין זה. יודגש כי בין ישראל לגינאה אין טיסות ישירות. מן הראוי להזכיר כי לפני כמה שנים נעצר באוקראינה מהנדס פלסטיני שעבד בשירות החמאס ולטענתו הועבר בטיסה ישירה לישראל ואחר כך נחקר, הורשע ונשלח לכלא.

פרשת גונן שגב ממחישה שוב כי המודיעין האיראני, על זרועותיו השונות, עושה מאמצים גדולים להוציא אל הפועל פעולות טרור ישירות נגד ישראל, וכן בעקיפין - באמצעות חמאס, ג’יהאד אסלאמי וחיזבאללה. במקביל הוא עושה מאמצים לרגל אחריה, לאסוף עליה מידע ומפעיל כאן תקיפות סייבר. לפני כשני עשורים נשלח לכלא ישראלי ממוצא איראני שגויס בשגרירות איראן בטורקיה. לפני כמה שנים נעצר אזרח בלגי ממוצא איראני, ולאחרונה נעצר פלסטיני מחברון שגויס בדרום אפריקה בעת ביקור אצל קרוב משפחתו.
 
מול פעילות חובקת עולם זו של איראן נגד ישראל, הגדיל בשנים האחרונות השב”כ את מאמציו מול הטרור והריגול האיראני במטרה לסכלם. עד עכשיו, למרבה המזל, הוא עושה זאת בהצלחה.