ספק אם אצביע למשה כחלון ולמפלגתו בשבוע הבא. מצביע אחראי צריך לבחור במפלגה גדולה, ולהצביע בעד ייצוב של המערכת הפוליטית הכאוטית של ישראל. נכון, למפלגות גדולות יש חיסרון גדול: הן מחייבות פשרה בין אנשים שמושכים לכיוונים שונים. יחימוביץ' וטרכטנברג, בגין ואלקין. יש להן גם יתרון משמעותי: הן מחייבות פשרה בין אנשים שמושכים לכיוונים שונים. מערכת פוליטית טובה נשענת על תרבות של פשרות, של הכרה בצורך להתחשב באחרים, של ידיעה שמערכת דמוקרטית, קואליציונית, היא מטבעה מערכת שאינה נחה. כל מאבק הוא מבוא למאבק הבא, כל ניצחון הוא מבוא לתבוסה, כל הישג הוא מבוא לוויתור.



כך שספק אם אצביע למשה כחלון, אבל, כך מסתמן, לכחלון יהיה תפקיד חשוב ביום שלאחר הבחירות: לשון המאזניים. להוריד את מחירי הסלולר הוא ידע. האם הוא יודע להיות לשון מאזניים?



כחלון רוצה להיות שר האוצר, ובתור לשון מאזניים ייתכן מאוד שיוכל לקבל את התפקיד הזה. חבל. מוטב ששר האוצר יהיה איש אמונו של ראש הממשלה, כפי שהוכיחה הקדנציה העגומה של יאיר לפיד.

מה הוא עוד רוצה? כחלון, בתשובה לשאלה האם יישב בממשלה ״שהרוב שלה מבוסס על המפלגות הערביות״, אמר שיהיה לו ״קושי לשבת בממשלה שנשענת על רוב לא ציוני״. כמו הרבה דברים שכחלון אומר, גם המשפט הזה לא לגמרי ברור, אולי במכוון, אולי בגלל שגם נוסח השאלה סתום. האם כיוון לומר שלא יישב בקואליציה שנשענת על תמיכה של המפלגה הערבית המאוחדת? אם זו כוונתו, קשה עוד יותר לדמיין קואליציה בראשות יצחק הרצוג, מלבד קואליציה עם הליכוד.
האם כחלון רוצה להיות חבר בקואליציה של הרצוג, או שאולי הוא מעדיף קואליציה בראשות נתניהו? הוא לא אומר (מספר 2 שלו, יואב גלנט, אמר לבלוגרית טל שניידר שיהיה דיל עם הרצוג - כחלון מיהר להכחיש אתמול שיש החלטה כזאת).
ההחלטה לא לומר לאן פניך מועדות היא החלטה מובנית, אבל בעייתית לבוחר, שאינו יודע במה הוא בוחר. האם כחלון מעדיף להיות שותף לממשלה צרה או לממשלה רחבה? בתפקידו כלשון מאזניים יצטרך להרהר בסוגיה הזאת ובמשמעותה. מה, לדוגמה, אם יוכל לדחוף לממשלת אחדות, אך יצטרך לוותר לשם כך על תיק האוצר? האם חשוב לו יותר להיות שר האוצר, או שמא חשובה לו יותר האחדות?

יש רווח גדול בתפקיד של לשון המאזניים, ויש בצדו אחריות כבדה. בעיקר בבחירות כמו אלה, שלפחות על פי הסקרים מסתמנות כבחירות שההכרעה בהן לא תהיה לגמרי ברורה.
 
מה הציבור רוצה? הציבור לא רוצה שום דבר. חלקו רוצה כך וחלקו רוצה אחרת וחלקו יבחר בכחלון - כלומר, יבחר במשהו שאין לדעת מהו. הסקרים גם אומרים שהציבור לא רוצה בממשלת אחדות. ובשבוע שעבר, כאשר ביקשתי מהסוקר מנחם לזר לבדוק עבורי אילו מגזרים לא רוצים אחדות, נכונה לי הפתעה: כל המגזרים לא רוצים ממשלת אחדות. יש מי שמאוד לא רוצה (השמאל) ומי שסתם לא רוצה (הימין והמרכז).
 
אלא שייתכן בהחלט שהמגזרים לא יכריעו. ייתכן שכחלון יכריע. אם יתברר שהסקרים מדויקים, בכוחו למנוע מכל אחד משני המועמדים את היכולת להקים ממשלה צרה. כחלון יוכל לכפות על נתניהו והרצוג ממשלה רחבה, ואם הייתי בוחר פוטנציאלי של כחלון, הייתי מבקש לדעת אם כך בכוונתו לעשות.