1. זה כיף לצלם. זה כיף לראות את התוצאות. זה כיף להנציח בקליק אנשים במצבים מסוימים, חיות, ציפורים, דוממים, תופעות טבע, ספורטאים בפעולה, ולא עלינו מלחמות, תאונות, פיגועים ועוד מרעין בישין שאותם המתעד יזכור כל חייו והחוויה הטראומטית שעבר תישאר איתו לנצח בצילומים.



בשנים האחרונות חזרתי לצלם. צילומי העיתונות הראשונים שלי התפרסמו בתחילת שנות ה־60, פחות או יותר בתקופה שבה התחלתי להתגלח. בשבת האחרונה הסתובבתי בכיכר רבין, כיכר הרצח, שנקראה בתחילה כיכר מלכי ישראל. מיליוני אנשים עברו בכיכר שבה ממוקמת אנדרטה מרשימה, יצירתו של האמן יגאל תומרקין. שאלתי מתוך סקרנות את האנשים שישבו ליד האנדרטה אם הם יודעים מי האמן שיצר אותה ומה היא אמורה לסמל, אף אחד לא ידע. גם עורך המוסף הזה ברוב הגינותו אמר לי בתשובה לשאלתי שאינו זוכר מי הפסל.


האנדרטה
 
צילמתי את האנדרטה ואת ההשתקפות שלה בבריכת הנוי שהוקמה לצדה. האנדרטה נחנכה בדיוק לפני 40 שנה, ב־1975, אחרי שערוריות מתוקשרות. האנדרטה לזכר השואה, מעשה ידיו של האמן היוצר יגאל תומרקין, עוררה התנגדות רבה בשל סגנונה המופשט והמודרניסטי. הוגשו עתירות נגד הקמתה לבג״ץ והיו שטענו כי האנדרטה היא ״לעג מר לאיומה בזוועות שפקדו את העם היהודי״.

2. חובבי צילום שיתאמצו, לא קשה מדי, ימצאו ביופיין של הדררות אובייקט צילומי מדהים. ילדים שרואים אותם צווחים בצהלה ״הנה תוכים״, מבוגרים משתאים לראות תוכים חופשיים על גגות הבתים, על צמרות הע¬צים, על מרפסות עליונות של בתים. בזוגות ובלהקות השתלטו הדררות על המרחב האווירי של גוש דן, קורעות את האוויר במעוף מבני מרשים ובצווחות מחרישות אוזניים. מקורן של הדררות הוא צפון הודו, פקיסטן, נפאל וציילון, ומשם הן התפשטו למערב אפריקה.


חניון לדררות על גג בית בארלוזרוב

הדררות הראשונות הובאו לישראל בשנות ה־60 של המאה ה־20. חלק מהן נמלט מפינות חי והחל להתרבות בצורה מדהימה, והיום מדובר בעשרות אלפי דררות הנמצאות כמעט בכל רחבי הארץ. הדררות נחשבות לעוף מזיק ושתלטן, אבל כשמדובר בצילום הן אובייקט מקסים.
 
אם מדברים על ציפורים, הרי שבימים אלו של פריחה אפשר למצוא על ענפי העצים המוני צופיות (יונקי דבש), והזכרים שבחבורה מדהימים במראם. בכל פינה בכל עיר ברחבי הארץ נמצאים אלפי עורבים באוויר, על העצים, בקרבת פחי הזבל וליד שולחנות המסעדות. עופות חכמים שתענוג לראות אותם מטפלים במזון, מוציאים מזון משקיות זבל, מפילים מכבלי החש¬מל שעליהם הם ניצבים פקאנים אל הכביש שניות לפני שאוטובוס עובר והוא מפצח אותם עבורם. גם העורבים הם אובייקט צילום מדהים, אם כי יש אנשים שחושבים שהם מביאים מזל רע.
3. אחד האובייקטים הכי קלים ונהדרים לצילום הוא השמש בזמן השקיעה. השקיעה בים צובעת את השמיים בצבעים לוהטים - אדום, זהב, כתום, שגורמים לכל חובב צילום וטבע להשתאות על היופי והעוצמה שבזמן שקיעת השמש. אני מכור לצילומי שקיעה, וכל פעם מתפעל מחדש מהתוצאות.

סוגרים את הים. נמל תל אביב

 
כל אדם עם קצת נשמה אמנותית ויצירתיות ייהנה מפרי מצלמתו, ולא משנה מה יצלם אם יתפוס את האובייקט מהזווית הנכונה ועם תאורה טבעית מעניינת. אלה יכולים להיות בעלי חיים, בני אדם, עצים, ציפורים, שמיים מעוננים וסתם טיפוסים בלתי שגרתיים שהמצלמה אוהבת. במקום להיתקע מול הטלוויזיה כל היום, קחו מצלמה וצאו לרחובות, לשווקים, סעו לגליל ולנגב, לכו לכיכרות, לירקון, עלו על הגג וצלמו - צלמו - צלמו, ותאמינו לי שזה יעשה לכם טוב. קליק.  



בחורה עם הולה הופ


על גגות תל אביב. רחוב הכובשים


כלבלב הו בי די בם בם


הוא הולך בשדות


צילומים: נתן זהבי