עולם הפוליטי אין מילה חביבה, קלישאתית ונדושה יותר מאשר רפורמה. מין מילה שיש בה קסם מבטיח, התחדשות וקדמה. כאשר הפוליטיקאים נבחרים למשרותיהם, ובעיקר אלה שמגיעים לכהונה בממשלה, הם נעשים רפורמטורים גדולים. בסופו של יום הם מתגאים ברפורמות שהצליחו לחולל, ומבטיחים להצליח באלו שנכשלו בקדנציה הבאה, אם רק תיתנו להם הזדמנות.
לאחרונה התבשרנו על כך שנשיא המדינה, רובי ריבלין, ויו״ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט סלים ג׳ובראן, הקימו ועדה ציבורית בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, שהתבקשה להגיש המלצות בעניין עדכון דיני הבחירות המיושנים והחבוטים במדינת ישראל. אם תרצו, הרפורמה של כל הרפורמטרים.
אחד הנושאים החשובים ביותר שעל הוועדה לתת עליהם את דעתה הוא קיצור זמני הבחירות והקמת הממשלה החדשה. לוחות הזמנים הנוכחיים, הקבועים בחוק, יוצרים מצב של שיתוק כמעט מוחלט לתקופה של כחמישה חודשים בערך, מיום פיזור הכנסת ועד להשבעתה של ממשלה חדשה. זה פגם גדול, מזיק ולא הכרחי.

באנגליה, למשל, הזמן החוקי מפיזור הפרלמנט עד ליום הבחירות עומד על כ־25 ימי עבודה, שהם בערך 35 ימים ברוטו. הזמן להרכיב ממשלה עומד על כשבועיים. אצלנו סופרים 90 יום מפיזור הכנסת ועד לבחירות, כעשרה ימים להתייעצויות הנשיא, ועוד כ־42 יום עד להשבעתה של ממשלה חדשה. כאמור, כחמישה חודשים ארוכים.
הזמנים הללו ספוגי רעל. תקופת הבחירות הממושכת היא זמן לשיסוי, הסתה והתלהמות, שיוצרים קרעים בעם ושקשה לאחותם. התקופה שבין הבחירות להרכבת הממשלה היא זמן לסחטנות פוליטית בלתי נסבלת של המפלגות העתידות להרכיב את הקואליציה. הגיע הזמן לצמצם את תקופת השיסוי ותקופת הסחטנות. אנגליה בהחלט יכולה לשמש מודל חיובי לכך. 
השופט ג׳ובראן, כמו כל מי שכיהן כיו״ר ועדת הבחירות, כתב דוח בנושא החורים האפלים שבחוקי הבחירות הנוכחיים. הדוח אינו מתייחס, למיטב ידיעתי, לקיצור המועדים, אלא לשינויים, בעיקר הטכנולוגיים, שחלו בעולם מאז שנחקק החוק ושלא הוטמעו בו. בראש ובראשונה האינטרנט והרשתות החברתיות, שחלק עיקרי מתעמולת הבחירות נעשה באמצעותם והם אינם מפוקחים על ידי ועדת הבחירות. נכון שגם במערכות הבחירות הקודמות נעשה שימוש באינטרנט, אך נדמה שהפעם הועתקה אליו הזירה המרכזית של תעמולת הבחירות והשפעתו הפכה מכריעה.
לא ניתן יותר להתעלם מהיעדר פיקוח של ועדת הבחירות המרכזית על דרכי התעמולה ברשתות החברתיות. אומנם לא ניתן לפקח עליהן ביעילות בצורה ישירה, אך בהחלט ניתן לפקח על המפלגות והרשימות שעושות בהן שימוש, לעתים פראי, לא מידתי, מסית ולא חוקי.
בנוסף, מהדוח של השופט ג׳ובראן עולה שעם כל המאמצים שעושים מנהלי הטלוויזיה ותחנות הרדיו, כמו גם הכתבים והמגישים עצמם, לפעול על פי הוראות החוק המיושן ולמנוע תעמולת בחירות בימים האסורים, זו הופכת להיות משימה בלתי אפשרית. פוליטיקאים שמתראיינים בתקופות האסורות בתעמולה עושים שימוש ציני וחסר התחשבות במיקרופון או במצלמה שניתנת להם. לפיכך, הגיע הזמן לבחון מחדש את החוק, לעדכן ולתקן אותו בהתאם, ואולי אף לייתר איסורים אלה.
עוד ניתן ללמוד שלמעשה בימינו אין ערך רב לתשדירי התעמולה בתקשורת האלקטרונית, שמוענקים בנדיבות למפלגות, ויש לקוות שיימצא אומץ הלב הציבורי של המחוקקים החדשים לבטל אותם סופית ובכך לחסוך זמן שידור וכסף רב לקופת המדינה שמממנת אותם. זה אומנם עלול ליצור בעיה למפלגות קטנות וחדשות, שתימנע מהן הזדמנות נאותה להציג את מרכולתן, אך אני בטוח שהוועדה המלומדת תמצא פתרונות חלופיים הוגנים.
 אחד הדברים המעניינים העולים מהדוח, ומן הסתם יהיה גם על סדר יומה של הוועדה החדשה, הוא ההסדר הקרטלי בין המפלגות, שלא להתלונן זו על זו כאשר הן מפרות בגלוי ובראש חוצות את חוקי הבחירות. בעולם העסקי, הקרטליזציה נחשבת לעבירה חמורה ומבצעיה נענשים בכל חומרת הדין, ואולי הגיע הזמן לגזור גזירה שווה גם על העולם הפוליטי.
זאת ועוד, יכולת ההתערבות של יו״ר ועדת הבחירות בקשר לתעמולה שכוללת תכנים של עבריינות כמו הסתה וגזענות, חלה כיום רק על אמצעי התעמולה האלקטרוניים, ויש צורך להחיל סמכויות זהות גם על תעמולת בחירות כתובה.
אבל הלקח החשוב ביותר שלמדנו ממערכת הבחירות האחרונה הוא שאין לאפשר לפוליטיקאים גישה למיקרופון ולמצלמה ב־48 השעות האחרונות עד לסיום יום הבחירות. יש לקבוע זאת בחוק בצורה מפורשת ולהטיל סנקציה פלילית מחמירה על מפריו.

אינני יודע עד כמה הייתה השפעה לדברים שנאמרו על ידי ראש הממשלה ביום הבחירות, בנוגע לערבים שנוהרים לקלפיות, אך אני חושב שהשעות הללו רגישות, ואין לעשות שימוש בזמן זה בתקשורת לצורכי תעמולה. אלא אם כן, כמובן, מדובר במקרה חירום שהממשלה הגדירה אותו ככזה. יש לקוות שבניגוד לדוחות הקודמים של יו״ר ועדת הבחירות המרכזית, בזו הפעם הוועדה הציבורית לא תשאיר את הדברים כאבן שאין לה הופכין, ותציע לכנסת חוקי בחירות חדשים, עדכניים ומותאמים לימינו.