גורם מדיני חדש ומפתיע החליט להירתם למאמץ במטרה לחדש את המו"מ בין ישראל לפלשתינים.



ניו זילנד, שהתחילה לא כמבר את חברותה במועצת הביטחון לשנתיים הבאות, יוזמת הצעת החלטה שתקרא לצדדים המעורבים לחדש לאלתר את המו"מ.


שגריר ניו זילנד באו"ם, ג'ים מקליי, הודיע לחברות המועצה כי "הגיע הזמן שהגוף העוצמתי של האו"ם, מועצת הביטחון, תנצל את סמכותה המוסרית והחוקית במטרה ליצור מו"מ יצירתי בין ישראל לפלשתינים".



בהתייעצויות שמקיימות חברות מועצת הביטחון מאחורי הקלעים נידונה מזה שבועות אחדים טיוטה של הצעת החלטה שגיבשה וניסחה צרפת, שכוללת לא רק קריאה לצדדים לחש את המו"מ, אלא גם מתווה קווים לפתרון מדיני לסכסוך.



"הצעת ההחלטה שלנו חותרת ליצור מומנטום מחודש למו"מ", אמר השגריר הניו זילנדי. מקליי התייחס להצעת ההחלטה הצרפתית ואמר כי ניו זילנד תמתין ותבחן כיצד מתקדמת היוזמה הצרפתית וכי ארצו מוכנה לסייע לקידומה.



הבכיר הניו זילנדי הודה כי יהיה קשה להבטיח את הרוב של 9 הקולות הדרוש לאישור הצעות החלטה במועצת הביטחון.



צרפת משהה את העלאת הצעתה לדיון במועצת הביטחון עד להקמת ממשלה חדשה בישראל. ישראל מתנגדת ליוזמה הצרפתית הכוללת גם פרמטרים להסדר סופי בין ישראל לפלשתינים כמו גבולות מוגדרים.



גורלה של היוזמה הצרפתית יהיה תלוי בעמדתה של ארה"ב. עד כה הקפידו הממשלים בוושינגטון לשמור על בלעדיות אמריקאית בטיפול בסכסוך ומנעו מעורבות ישירה של מועצת הביטחון.



לדברי מקורות בניו יורק, לא ברור עדיין כיצד תנהג ארה"ב מול הצעת החלטה צרפתית הזוכה לתמיכת ארצות מרכזיות באיחוד האירופי.