לקח לניו יורק טיימס שבוע בניסיונות לדובב את המנהיגים היהודיים שהשתתפו בפגישה עם הנשיא אובמה, שהתקיימה בשבוע שעבר בבית הלבן.



אבל העיתון לא הצליח לשבור את חומת השתיקה שמשתתפי הפגישה הקיפו את עצמם. "הנשיא לא יזמין בקרוב לבית הלבן את ראש הממשלה נתניהו", דיווח העיתון. זאת התברר, נטען בדיווח, מתשובה שהשיב הנשיא לשאלת אחד מהנוכחים בפגישה.



להגיע למסקנה שלא צפויה בקרוב פגישה בין הנשיא אובמה לראש הממשלה לא היה צורך במאמץ תחקירי מיוחד. כל פרשן בוושינגטון שעוקב אחרי הלכי הרוח בבית הלבן ובקרב יועציו הקרובים של הנשיא יודע כי פגישה בין אובמה לנתניהו איננה מופיעה בסדר היום של הנשיא לעתיד הנראה לעין. היהודים שאלו את הנשיא אובמה שאלות הרבה יותר נוקבות ומהותיות מאשר אם ומתי יזמין את נתניהו לבית הלבן



מה שהעיתון פרסם על הפגישה בין הנשיא ליהודים הוא אפס קצהו ממה שנאמר, נשמע ונידון שם. המשמעת העצמית המוקפדת שראשי הארגונים היהודים כפו על עצמם, (הבלתי אופיינית להם) שלא לדבר על השיחה שהיתה להם עם הנשיא היא במידה רבה תוצאה של ההפתעה והתדהמה מעומק הרגישות ועוצמת העלבון מהתנהגותו כלפיו מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו שהנשיא חשף בפניהם.



באחד משלבי השיחה, אובמה מנה אחת לאחת את כל מה שעשה למען ישראל בשנות כהונתו בבית הלבן. "וזה מה שמגיע לי?", התרעם. לא היה ספק כלפי מי מכוונת התרעומת.



לעומת זאת, התרשמו עמוקות ראשי הארגונים מהדברים החמים שהשמיע כאשר תיאר בהתרגשות את יחסו לישראל ועד כמה ישראל, צרכיה והאינטרסים שלה חשובים בעיניו. "התרגשתי מאוד מהמאמץ המיוחד שגילה הנשיא בשיחה להבהיר את ידידותו לישראל ותמיכתו במדינה", סיפר ראש תנועה יהודית מרכזית.



מתגובות קטועות מצד אחדים ממשתתפי השיחה עם הנשיא, עולה כי הם אינם צופים מאמץ מיוחד מצד הבית הלבן להתפייס עם ראש הממשלה. אבל להערכתם יימשך בלי תקלה הסיוע לישראל בתחומי הביטחון.



הערכה שעלתה מהתגובות, שבכל הנוגע להזמנת ראש הממשלה לבית הלבן יש להמתין ולראות כיצד יסתיים סבב השיחות הקריטי בין ארה"ב והמעצמות ואיראן שתאריך היעד לסיומו הוא יוני הקרוב. כמו כן, בבית הלבן ובצמרת משרד החוץ בוושינגטון ממתינים להקמת הממשלה החדשה בירושלים ולמהלכים ראשונים שתעשה מול הרשות.