לורן היל, זמרת נשמה בלי נשמה, ביטלה את הופעתה בישראל. גם נטלי פורטמן, שלא מרוצה מראש הממשלה נתניהו, הזכירה לנו שיש לישראל שדה קרב בעולם התרבות. לא הקמנו בו אפילו עמדת שקי חול קטנה להגנה. אנחנו חשופים לכל מתקפה של שלושה או 300 פעילים למען הרודנויות הערביות שמשכנעים אמנים להסתייג מישראל.
השגרירויות הישראליות עושות מה שביכולתן, אבל בעולם היצירה המלחמה איננה של השגרירויות אלא של אנשי התרבות והארגונים התרבותיים. ועכשיו אדבר על משהו שאני טיפה מצוי בו: הארגונים הספרותיים הבינלאומיים.
הארגון הספרותי החשוב, היוקרתי והוותיק ביותר בעולם הוא פא״ן. זהו ארגון הסופרים הבינלאומי. חברות בו רוב מדינות העולם. יש גם סניף פא״ן פלסטיני. אתם יודעים סופרי איזו מדינה אינם מיוצגים בפא״ן? ישראל. ולא מפני שפא״ן לא רוצה את ישראל. רוצה מאוד. זה מפני שישראל לא עושה כלום כדי להיות חברה בפא״ן וכדי להיות מיוצגת בכנסים הבינלאומיים שלהם.

ישראל הייתה חברה בפא״ן עד לפני כ-20 שנה. בגלל איזו בעיה בתמיכת משרד התרבות שנבעה מאיזו בעיה ארגונית פסקה הפעילות. נוצר נתק בין פא״ן ישראל לבין פא״ן העולמי. את זה חייבים לתקן.
נוכחות ישראלים חשובה, כי כינוסי סופרים משנים גישה. הייתי עד לכך לא פעם. למשל, בתחילת השנה הוזמנתי לכנס סופרים בינלאומי ביוון. הייתה שם כמובן סופרת פלסטינית. בכנסים כאלה נוצרות חברויות, והן חשובות לא פחות מהנאומים מעל הבמות. לדוגמה: יום אחד יצאנו לארוחת ערב, שני סופרים מגרמניה, סופרת איראנית שחיה בשוודיה, אזאר מהלואיג׳אן שמה, ועבדכם.
״אתה רוצה להגיד לי שבישראל סופרים לא יושבים בבתי סוהר?״, שאלה אותי אזאר בעיניים כה תמהות, שההגדרה עיניים תמהות רשומה אצלי מעכשיו על שמה.
״לא, בישראל סופרים לא יושבים בבתי סוהר״, אמרתי לה.
״אבל בזמן המלחמה האחרונה בעזה, לא היו סופרים שדיברו נגד זה? מה עשו להם?״.
״הם קיבלו פרסים״, אמרתי לה.
היא עצמה ברחה ממדינה שבה על הרבה פחות מזה נכנסים לבית סוהר. בכנס שמענו על סופר מטורקיה שקיבל עונש מאסר אפילו על תרגום יצירה של גיום אפולינר. סופר מפקיסטן סיפר שהוא היה בכלא, וגם הסופרים היוונים הזכירו את תקופת המשטר הצבאי ביוון.
המשכתי לשכנע אותה, ואת יושבי השולחן, שבישראל סופר שכותב נגד הממשלה מקבל כבוד, ולא כלא. לרגע אפילו חשדתי שעולה במוחה המחשבה שאולי אני משקר, כדי שבשובי לישראל לא אכנס לבית סוהר בעוון השמצת המדינה בחו״ל, אבל ברור ששיחות כאלה מרפאות מוסכמות שנולדו כתוצאה מתעמולה עוינת.