חיסולו של אבו סייף, בכיר בדאע״ש, במזרח סוריה, בידי הכוח דלתא מפיקוד הכוחות המיוחדים של ארצות הברית, אינו מהווה תפנית במערכה נגד הברברים של המדינה האסלאמית. אך הוא בהחלט ציון דרך חשוב.



בפעם הראשונה מאז החלה המתקפה האווירית של כוחות הקואליציה בראשות ארצות הברית על דאע״ש, יחידה אמריקנית מבצעת מבצע קרקעי. בעבר נכשל כוח אמריקני שניסה לחלץ מאזור הגבול הסורי-עיראקי בן ערובה אמריקני. כוח דלתא המריא ככל הנראה מעיראק, במסוקים, נחת בקרבת היעד ובקרב שהתפתח חוסל אבו סייף ואשתו, שותפתו למעשי הטרור והאכזריות, נלקחה בשבי. במהלך הפעולה שוחררה שפחה ממוצא יזדית שנחטפה בידי בני הזוג ושועבדה על ידם. במבצע נהרגו כמה עשרות מאנשי דאעש ובהם שומרי ראשו. הכוחות האמריקניים חזרו בשלום לבסיסים בעיראק.



הפעולה המוצלחת מעידה כי בידי המודיעין האמריקני היה מידע מדויק, עדכני וזמין, שאפשר את הצלחת המבצע. נראה כי המודיעין האמריקני בעזרת שותפיו למלחמה בטרור של המדינה האסלאמית - הכודים, עיראק, אולי איראן וגורמים באופוזיציה הסורית - משפר את יכולותיו בתחום איסוף המידע.



המבצע גם מדגיש את נכונותו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה לקבל החלטות במצבי אי ודאות, שאינם מבטיחים הצלחה וליטול על עצמו סיכונים. ראינו את זה כשאשר את המבצע לחיסולו של אוסמה בן לאדן בפקיסטאן. אפשר להניח כי אם יימצא מודיעין טוב, גם בעתיד לא יהסס נשיא ארצות הברית לצאת למבצעים דומים.



אבו סייף היה חבר בדרג הביניים של ארגון המדינה האסלאמית. הוא לא מהצמרת הפיקודית של הארגון. מומחה מודיעין בארצות הברית השווה את המבצע לכך שה-אף. בי.אי. היה הורג את ״רואה החשבון של אל קפונה״. אבו סייף היה אחראי על ניהול בארות הנפט של דאע״ש, מכירתו והלבנת הכספים שמתקבלת בתמורה. מכירות הנפט מהאזורים בהם שולט דאע״ש ומפיק נפט מהבארות שהשתלט עליהן, הוא מקור הכנסה חשוב, אם לא העיקרי שלו. אך למרות המכה המוראלית שספג דאע״ש, אפשר להניח שמהר מאוד ימצא מחליף לאבו סייף.



המלחמה בדאע״ש אינה קרובה לידי סיומה. הצלחות הארגון בדיוק לפני שנה כשכבש את מוסול והתקדם לעבר בגדד שהדהימו את העולם, נבלמו. נכון לעכשיו דאע״ש נמצא במגננה. מנהיגו אבו באכר אל בגדדי נפצע בתקיפה אווירית ומתקשה לתפקד אף שהשבוע פורסמה קלטת שלו שבו קרא להמשך המלחמה. אך בצד ההצלחות של התקיפות האוויריות, כמו פגיעה במאות אם לא אלפים מאנשי הארגון והשחרור של שטחים נרחבים בעיראק - כמעט כשטחה של כל מדינת ישראל - בידי הכורדים, הארגון קיים ולא מראה סמני כניעה. המלחמה תמשך.