4 בנובמבר 1995, מוצ"ש המר שבעקבותיו היו מי שחשבו שהכל כאן כמעט ונגמר. יהודי רצח את ראש הממשלה. הוא ניסה גם לרצוח את הדמוקרטיה הישראלית, הוא לא הצליח, אך פגע בה קשות. 
 
כפטריות אחרי ההלם הם צצו, מחרחרי הקונספירציה וחבטו  בממלכה. "הרצח בוצע בפקודת ראש השב"כ", שר החוץ פרס או ראש הממשלה עצמו' טענו בלהט. פחות מחודש עבר והתאוריות ההזויות הגיעו גם לאוזניו של הרוצח השפל, הוא כמובן הבהיר מיד – אני הרוצח! אני מי שטען את הכדורים בבית ואני מי שירה אותם, את כולם, גאה, מודה, לא מתחרט אפילו צוחק. בהמשך הצטרף לגל העכור והחל לנסות לראות כיצד שני הדברים מסתדרים, מחד יריתי על מנת להרוג ומצד שני במקביל מישהו אחר רצח את ראש הממשלה.
 
מי שמאמין באחת מתיאוריות הקונספירציה, ויש רבות כאלו, אינו אדם ממלכתי. האמירה כאילו גורם ממלכתי כלשהו בשם אינטרס פוליטי או אחר תכנן לרצוח או לביים את ניסיון רצח ראש הממשלה הופכת את אותו אדם למי שאינו ממלכתי. ככזה אותו אדם אינו יכול לשאת בתפקיד ממלכתי, לבטח לא תפקיד ממלכתי בכיר. אסור שנאפשר כבעל משרה בכירה וממלכתית אדם שמאמין שגורם ממלכתי מתוככה עומד מאחורי דבר שכזה.
 

שנים ארוכות ישבתי אתם, עם מאמיני הקונספירציה, מלביה ומפיצה ברבים. האנשים המשוכנעים כי המדינה או מי מטעמה אחראים לרצח הנורא. הקשבתי. ובכל פעם הופתעתי מחדש עד כמה הם משוכנעים בבלתי נתפס, בבלתי מתקבל על הדעת, בבלתי אפשרי. הם אינם רק אנשי ימין או שמאל, הם בעיקר  אנשים לא ממלכתיים שאבדה להם האמונה במדינתם. מי יותר ומי פחות.
 
רצח רבין ז"ל אינו "תאונת עבודה של השב"כ". ראש ממשלת ישראל נרצח לאחר לפחות 3 ניסיונות קודמים של אותו רוצח לממש את זממו. הרצח קרה בשיאו של מסע הסתה. תיאוריות הקונספירציה נועדו בין היתר להסיט הדיון מההסתה ומשאלת האחריות והאשמה. מי שעסק בכך במרץ ידע מה הוא עשה ולמה. שאלות רבות קשות וחשובות לא עלו לסדר היום הציבורי כתוצאה מהסטת הדיון.
בקרוב נציין 20 שנה לרצח, בכל השנים שחלפו השיח היה בעיקר על רבין ז"ל ועל מורשתו, על האם הסכם אוסלו טוב או רע ועל הזיות הקונספירציה ולא על הנושאים החשובים באמת. הגיע העת להעלות לדיון את שאלת ההסתה שלפני. לא מתוך סימון האשמים אלא במטרה ללמוד לעתיד. הגיע העת שנשאל את עצמנו כיצד חברה דמוקרטית שומרת על עצמה מפני הסתה שכזו בעתיד.  
דביר קריב, פורש שב"כ לאחר 23 שנות שירות, במסגרת תפקידו בחטיבה המודיעינית להגנת הדמוקרטיה ריכז את הטיפול בחקירת רצח ראש הממשלה. שוקד בימים אלה על ספר בנושא רצח רבין, שיראה אור בקרוב.