חד השירים המופלאים של אריק איינשטיין התייחס למה שמתרחש בפוליטיקה הישראלית.

אריק שנחשב בדרך כלל לאדם עדין שלא מתבטא בצורה בוטה, חרג בשיר הזה מהרגלו ו״פתח״ על הפוליטיקה הישראלית והפוליטיקאים ושר בכעס ובכאב את מילותיו שלו:
״פרנצ׳סקה פוליטיקה, את זונה לא קטנה פותחת רגליים ללא הבחנה אומרת שלום ועושה מלחמה אין מה לומר, את זונה לא קטנה״. הבחירות האחרונות התאימו לשיר הזה ככפפה ליד, כנעל לכף הרגל, כטבעת לאצבע. הפוליטיקאים טינפו זה על זה, נלחמו על מיקום, הסיתו, הדיחו, שיקרו, תיחמנו ועשו הכל כדי להגיע ליעד של תפיסת עמדת כוח שתקרב אותם אל עטיני השלטון.

הליכוד ניצח בגדול, ביבי מלך ישראל עשה את זה שוב, המתחרה העיקרי בוז׳י והמפלגה בעלת השם הכושל ״המחנה הציוני" שעמד בראשה חטפו בראש. ביבי היה מאושר, ליברמן, בן זוגו לשעבר, שחלם להחליף אותו חטף בראש, הצמד בנט ושקד שאינם מבאי ביתו ודורשי שלומו היו בטוחים שהעם איתם, חטפו בראש, מי שהיה שר האוצר וחלם להחליף את נתניהו בעזרת מעמד הביניים חטף בראש, נתניהו בחיוך זחוח ובנפנופי ידיים של קיסרי האימפריה הרומית הצהיר חגיגית על רוב לאומי שירכיב את ממשלתו.

מלאכת הרכבת הממשלה הייתה מביכה: תככים, תחינות, קומבינות, הבטחות, אכזבות, לחיצות יד שנשכחו, הבטחות בעל פה שלא מומשו, העסק נראה כמו בית זונות, סחר-מכר, אתנן, נטישה בדקה ה-90 של ליברמן, סחטנות של בנט. הפרנצ׳סקות חגגו.
 
ביבי הציג את ממשלתו לכנסת, אחרי השבעתו של כל שר התרחש חזיון תעתועים באולם המליאה, להקת המאוכזבים של המחנה הציוני שהשמיצו, העליבו, האשימו את ביבי ואנשיו תחת כל עץ רענן נעמדו בתור בפנים קורנות קנאה ואף שאיש לא דרש מהם, וזה ודאי לא בתקנון, התנפלו אחרי כל השבעה של שר שאותו השמיצו ולכלכו רק לפני כמה ימים, התנשקו, ליטפו, איחלו, הצגה מביכה, מבישה ומגעילה. בוז׳י מדלג משר לשר לאחר ההשבעה, ואנשים שכינו אותו רכיכה, סמרטוט, חנון, שהשמיצו והשפילו אותו זכו ממנו למתקפת חיבוקים. איילת ורבין נחמיאס אחריו, נחמן שי נדחף כדי לתפוס חיבוק-נישוק בין הראשונים. מיקי רוזנטל, סתיו שפיר, לא יכולתי לראות יותר וכיביתי את הטלוויזיה.
 
משחק הכיסאות הממשלתיים שביבי וחבר יועציו הגאונים הרכיבו נראה להרבה אנשים מביך. ביבי נלחץ, נסחט, הובך, מנכ"לו ושותפו לשעבר איווט ליברמן עשה לו תרגיל והודיע שלא יהיה חלק מהקואליציה. מ-67 ח״ככים שהיו בידיו ירד המספר ל-61, מרגע זה כל חבר כנסת יכול להפיל את הממשלה אם יכאב לו הראש, יחטוף שלשול, או ייסע לחו"ל לסעוד את דודתו שנפלה במדרגות ואושפזה. התוצאה הסופית של מלאכת הרכבת הממשלה גרמה לעוד כמה אנשים ״טובים״ בליכוד לשנוא את ראש הממשלה ולהמתין לו בפינה כדי להחזיר מידה כנגד מידה.
 
עבדכם הנאמן המשתעשע לעתים בעסקי הגימטרייה החליט להשקיע ולראות מה מסתתר מאחורי המילים והמספרים. כידוע לכם לא מעט נוכלים מוכרים את הגימטרייה כמשהו מיסטי-ערכי. גימטרייה היא בסופו של דבר שעשוע של מתן פרשנות למילה או למחרוזת מילים לפי סכום ערכן המספרי של האותיות. לאחר שהומרו האותיות למספרים ניתן להשוות מילים זו לזו ולמצוא קווי דמיון או לחייך למראה התוצאות, וזה מה שאני ממליץ לכם לעשות. הנה לפניכם התארים: ראש הממשלה, שר הביטחון, שר האוצר וכל השאר, וראו מה התוצאה שלהם בגימטרייה.

ראש הממשלה = 921 = ישראל העם הנבחר = מי הרג את רבין? = שקית הקאה
 
שרת המשפטים=1384 = אני עלק אשכנזייה אבל האמת אני הכי הכי לא = אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת שר התחבורה = 1126 = יש לי עצירות = תחת מסריח שר האנרגיה = 774 = ביצים של עכבר = חמור עם קרניים שר הקליטה = 659 = לכו תזדיינו כולכם = אין פיצוי יש סבל שר תיירות = 1526 = אלוהים נותן אגוזים למי שאין שיניים שר לבטחון פנים = 785 = חולה על הפועל תל אביב = כוס אמא של הערבים
 
שר המדע הטכנולוגיה והחלל = 842 = מלכודת עכברים = כמו מאפיונר סוג ג׳ בדרום איטליה שר בלי תיק = 1052 = אוננות מנטלית = מתי אצא לגמלאות
 
שר החקלאות = 1050 = לא יהיה שלום עם הערבים לעולם = אני קצת טיפש שר הדתות = 1315 = בא לי רוסיות מדליקות שר הכלכלה = 610 = הרב עובדיה כופר = חוזה מדינת היהודים
 
השר לפיתוח הנגב והגליל = 1183 = מי האדיוט שיעשה את זה
 
השר להגנת הסביבה = 1077 = חזיון תעתועים = רק לא להתיאש
 
השרה לאזרחים ותיקים = 1372 = אין סיבה לקום בבוקר אבל אולי מחר תהיה
 
שר הפנים = 685 = החיים הטובים של הפנסיה שרת התרבות והספורט = 2279 = טוב ציפור אחת ביד משתי ציפורים על העץ
 
שר החינוך = השפן הקטן = כל סטרייט הוא הומו בפנים

שר האוצר = 802 = משבר פיננסי = אנא יהוה הושיעה נא אנא יהוה הצליחה נא
 
שר הביטחון = 590 = הפנטגון הוא צרכניה = שריף

שר הבינוי = 583 = לצדיקים הוא כמו הר גבוה

שר הרווחה = 730 = קרל מרקס = אנחנו נצא מהבור העמוק
 
לתשומת לבכם, יש כאן גם מבחן עד כמה אתם, הקוראים, מכירים את אלו ששולטים בחייכם. עשו לעצמכם חידון: האם אתם מסוגלים־יודעים לחבר את התפקיד לשם השר הממונה? עשיתי את המבחן הזה בבית הקפה שבו אני יושב לחמישה אנשים, התוצאות היו מביכות. אזרח מבוגר וחביב שתמיד אני רואה אותו שקוע בקריאת עיתונים חיבר בהצלחה בין שמותיהם של שישה שרים לתפקידיהם. אגב, מהקטע של הגימטרייה של שר החינוך הוא התגלגל מצחוק, וכשנרגע אמר לי בחיוך נבוך שהוא חושש שכתוצאה מהצחוק הבלתי מרוסן אירעה לו תקלה בקטטר. התנצלתי. 

ארכיון פרטי

שבוע לפני 42 שנים הלך לעולמו אברהם שלונסקי, שחוץ מהיותו משורר ומתרגם מופלא היה ידוע כבוהמיין שישב בכסית ואהב את הטיפה המרה ומעת לעת היה מחדש מילים בשפה העברית שגרמו לחבריו לקרוא לו בכינוי החיבה ״לשונסקי״.
 
חלק מחידושי הלשון של ״לשונסקי״ חדרו לשפה, וחלק נשאר בגדר חידוש לשוני שרק אנשי האקדמיה ללשון העברית מכירים. כך למשל הגדיר שלונסקי נערה יפה ושזופה ״שזיפונית״. לאמבולנס קרא האיש חד הלשון ״שגר-פגר״. את האילוזיה הפך ל״אילו־ זה־היה״. את הפלירט שינה ל״דרך עגב״, ועל מבקרי ספרות ואמנות שבפיהם היו רק קטרוגים וגינויים אמר ״הללו מוציאים זרע לבטלה, שכן על הכל הם אומרים 'זה רע!', 'זה רע!'״.

המשורר שלונסקי עושה כבוד לחתן בר המצווה מוישל׳ה איש כסית
 
שלונסקי שנהג לבלות שעות רבות בקפה ״כסית״, עשה כבוד לחצקל איש כסית, ובבר מצווה של בנו מוישל'ה, בירך את חתן בר המצווה. זה היה ב־1960. מוישל'ה היה צעיר ממני בשנה. כשאביו חצקל הלך לעולמו ב־1979, תפס משה פיקוד על בית הקפה, היו אלו ימי הזוהר של הדור השני של ״כסית״. המקום הפך למבצרם של איינשטיין, אורי זוהר, שמוליק קראוס, ייבי, אורי ליפשיץ, יגאל תומרקין, מוישל'ה ברנשטיין (צייר) ועוד רבים וטובים אחרים. היה בו שולחן האינטלקטואלים שכלל את אורי אבנרי, דידי מנוסי, עמוס קינן, פרופ' אביבי, ועוד רבים אחרים. היה גם השולחן של ה״אונטרולניקס״ (עולם תחתון) כפי שחצקל היה קורא להם, שם אפשר היה לראות את בוסתנאי ״בוסי״ סחה, אחיו עמוס סחה, יורם לנדסברג, מנחם פליישמן, דוד ״זקן״ כהן, דוד ״ראש״ צלניק ואחרים.
 

מימין לשמאל: הסופר והעבריין בדימוס יורם לנדסברג, כוכב הקולנוע משה איש כסית וכותב המדור בימים שהיה פושטק

עבדכם הנאמן שהיה שורץ ימים ולילות ב״כסית״, סיים בהצלחה פרופסורה על ״חיי הרחוב״ בדיזנגוף, ובהמשך דוקטורט על העולם התחתון, המשטרה וחיי הלילה. מוישל'ה, שלא החזיק מעמד בגין זלילת יתר, שימוש יתר, לגימת יתר ונפח נשמתו בגיל 40, הספיק להופיע באין ספור סרטים ולהביא לעולם שני ילדים בן ובת לאשתו רותי. כשחיפשתי את תמונת הבר מצווה שלו, שאותה קיבלתי לאחר מותו מאמא לאה והיא נשארה ברשותי, מצאתי עוד תמונה שבה אני, מוישל'ה ויורם לנדסברג מסטולים בצהרי היום בחזית של ״כסית״. נדמה לי שאת התמונה הזאת צילם הקיבוצניק חנוך גינוסר, את התמונה של שלונסקי ומוישל'ה איני יודע מי צילם - הקרדיט נשאר פתוח.