בשבוע שעבר חגגו בבסיס חיל האוויר בחצרים את סיום קורס הטיס. כמו תמיד פני הבוגרים פוקסלו, כמו פני טייסים בכלל בשירות פעיל. כמו תמיד מדובר בעוד סימפטום של ״קבטיקוס״, מגפת הקב׳׳טים שפושה בכל המדינה לא פעם ללא סיבה של ממש.



השיא בסיום הקורס היה תמונה משפחתית של זוג הורים לשלושה בנים המשרתים בחיל האוויר. ההורים מביטים למצלמה בחיוך גאה והילדים - שני טייסים ולוחם בשלדג - מציגים לראווה שלושה ישבנים מחוטבים במדים.



כדי לחסוך מבוכה מדובר צה׳׳ל ומביטחון שדה, אצטט כאן את ״מעריב לילדים״ מלפני כעשר שנים. ״היי איתי״, ענה אישיות מוסמכת של העיתון לילד ששאל מדוע פני הטייסים מטושטשים. ״כמו שאתה יודע, סודיות היא מרכיב חשוב מאוד בענייני צבא וביטחון. חלק מהדרכים לשמור על יתרון צבאי מול אויב, היא לדעת יותר ממנו. תמיד טוב שיהיה לך איזה 'קלף סודי' בשרוול, שתוכל לשלוף בעת הצורך... מהסיבה הזו קיים בכל צבא בעולם מונח שנקרא 'ביטחון שדה'. גם בצה״ל נוקטים בביטחון שדה ולכן דברים רבים בצבא נשמרים בסוד... ויש גם חיילים סודיים.



"כל אחד יכול להבין מדוע חשוב לשמור בסוד את זהותם של מרגלים, אבל למה חשוב לשמור בסוד את זהותם של הטייסים? קודם כל, שמירת זהות הטייסים בסוד שומרת על ביטחונם. מאחר שטייסים הם חיילים בעלי מיומנות יוצאת דופן, הם מהווים ממש 'נשק מיוחד' של הצבא, ולכן בשעת מלחמה יכולים להוות מטרה חשובה לאויב. בנוסף, בגלל המיומנות שלהם יש להם גם ידע רב, שיכול לשמש את האויב בשעת מלחמה, מה שהופך אותם למטרה לחטיפה״.



אגב, זאת בערך גם הרמה של נימוקי קב״ט חיל האוויר. לעצם העניין, טייס יודע סודות כמו כל חייל ובדרך כלל מה שהוא יודע יודעים המון אנשים שאינם טייסים. הסיבה האמיתית היא פשוט מסורת וגינוני חשיבות. הרעיון שמצדיק את הטשטוש הוא שטייס יודע ״המון סודות״. אל תגלו לאויב, אבל יש המון חיילים שיודעים הרבה יותר ״סודות״ מטייס ממוצע, ובסיוע הרשתות החברתיות וגוגל ניתן לדעת כל מה שהקב״ט של חיל האוויר בעצמו אינו יודע.



הרעיון שאם ייפול בשבי הוא לא יספר מאומה, פרט לשמו, מספרו האישי ודרגתו, ואולי גם ״אוי״ קטן אם יחטוף הצלפה הגונה, הוא רעיון הבל. האמת המרה היא שכל מי שחוטף את אותה הצלפה, טייס או כל חייל אחר, מספר בסופו של יום עינויים את הכל. הסיבה הרלוונטית כיום היא חשיפה מפני תביעות על פשעי מלחמה, ומבחינה זו צריך לפקסל את כל חיילי צה״ל בקבע, בסדיר ובמילואים. בעבר, בהווה ובעתיד. כלומר, את כל עם ישראל.